13 501 läst ·
44 svar
14k läst
44 svar
IVT geo 512 smartgrid
Okej låter bra. Skall höra med IVT igen.
Annars var svaret att ”Bosch i Tyskland jobbar på en lösning men det finns inget datum.”
Menar du att de tog kostnaden för ngenicboxen och ett års Tibber?
/B
Annars var svaret att ”Bosch i Tyskland jobbar på en lösning men det finns inget datum.”
Menar du att de tog kostnaden för ngenicboxen och ett års Tibber?
/B
OK.
Har en bekant som provat Ngenic och han påstod att de bara styr genom att modifiera utesensorns värde, men har ingen övrigt kommunikation, t ex via värmepumpens WiFi interface för att läsa och optimera parametrar.
Innebär det t ex att varmvattnet inte ackumuleras upp vid lägsta elpris utan är bara styrt av interna VV termostaten?
Fått intryck att IVT Smart Grid även styr när VV går på, baserat på elpriset.
Med 0,50 kr/kWh så spelar det mindre roll, men med 9 kr/kWh för oss i Skåne börjar det göra det även för VV.
Och så är man lite av en nörd att vilja få till optimal styrning...
Har en bekant som provat Ngenic och han påstod att de bara styr genom att modifiera utesensorns värde, men har ingen övrigt kommunikation, t ex via värmepumpens WiFi interface för att läsa och optimera parametrar.
Innebär det t ex att varmvattnet inte ackumuleras upp vid lägsta elpris utan är bara styrt av interna VV termostaten?
Fått intryck att IVT Smart Grid även styr när VV går på, baserat på elpriset.
Med 0,50 kr/kWh så spelar det mindre roll, men med 9 kr/kWh för oss i Skåne börjar det göra det även för VV.
Och så är man lite av en nörd att vilja få till optimal styrning...
För vv-produktion är det nog bäst att titta på husdata eller liknande lösning.
Styr Husdata genom att läsa och analysera spotpriset på el?
Står inget om det på deras website.
/B
Står inget om det på deras website.
/B
Nope, då får styra hem hjälp av home assistant eller liknande.
Talat med IVT och de betalar en Ngenic Tune som jag nu har beställt. Man tackar.
Dock tycker jag de kunde gjort ett utskick till kunder om att Smart Grid upphört och erbjudandet med Ngenic. De har ju trots allt tagit bort en funktion som många använde. Hade detta hänt i USA, hade IVT blivit stämda med rejäla skadeståndskrav.
Dock är det så att Ngenic bara fejkar utesensorn och kan inte styra varmvattnet eller andra parametrar inne i pumpens reglercentral.
Nu under sommaren har värmen varit avslagen, men vi har ändå en onödigt diger elnota för varmvatten då våra tonåringar duschar minst två ggr per dag, under peak hours...
Någon som har någon ide hur att styra varmvattenuppvärmningen till off-peak?
Förutom att få tonåringarna att duscha mitt i natten?
Dock tycker jag de kunde gjort ett utskick till kunder om att Smart Grid upphört och erbjudandet med Ngenic. De har ju trots allt tagit bort en funktion som många använde. Hade detta hänt i USA, hade IVT blivit stämda med rejäla skadeståndskrav.
Dock är det så att Ngenic bara fejkar utesensorn och kan inte styra varmvattnet eller andra parametrar inne i pumpens reglercentral.
Nu under sommaren har värmen varit avslagen, men vi har ändå en onödigt diger elnota för varmvatten då våra tonåringar duschar minst två ggr per dag, under peak hours...
Någon som har någon ide hur att styra varmvattenuppvärmningen till off-peak?
Förutom att få tonåringarna att duscha mitt i natten?
Lägg en legionellakörning varje natt vid 02 och ha pumpen i eco-mode i övrigt. Då bör värmen hålla sig skapligt i 24 timmar tills nästa körning. Risk för att elpatronen kickar in dock.
I mitt IVT anywhere står adaptive price som påslaget. Utan renewal på abonnemanget.
Är det egentligen avslaget alltså?
Är det egentligen avslaget alltså?
Enligt IVTs support har de slagit av adaptive pricing. Fungerade inte tillräckligt bra med dagens stora elprissving. Erbjöd en Ngenic lösning i stället.
Vilket nummer ringde ni som har fått tala med kundsupporten på IVT. När jag ringer är det endast en telefonsvarare som hänvisar till hemsidan och formuläret och sedan avslutas samtalet.
Jag har fyllt i formuläret ett flertal gånger och påpekat att jag har prenumeration betald för Smartgrid fram till 23 januari. Men får inget svar.
Jag har ringt 0140-38 41 00, men ser nu att de även har plockat bort nummer till kundsupport och huvudkontor på hemsidan.
Jag har fyllt i formuläret ett flertal gånger och påpekat att jag har prenumeration betald för Smartgrid fram till 23 januari. Men får inget svar.
Jag har ringt 0140-38 41 00, men ser nu att de även har plockat bort nummer till kundsupport och huvudkontor på hemsidan.


