Tjena gänget.

Jag har en lite fråga till er.

Köpte en ny bergvärmepump 2020 en IVT geo 512, denna pump skulle kunna köra via Nordpools priser när elpriset är lågt.

denna tjänst har inte fungerat, ordentligt senaste året har den inte fungerar alls.

pumpen köptes för att använda denna tjänsten, tycker ni man kan klaga till IVT och begära pris avdrag på en så dyr pump? (Cirka 100.000kr)

• Graf över adaptiv styrning i en app med knappen "Återställ tidigare köp" och text om Smartgrid funktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag beställde den tjänsten till min pappa i april månad
Men hur bra den fungerade var svår att se i appen, ibland verkade den ta hänsyn till pris ibland inte
I maj juni så ser det ut så i hans mobil som ovan " återställ tidigare köp"

Var i kontakt med IVT fick bara besked om att Tyskarna jobbade med problemet och att det inte fanns någoot datum när det skulle vara fixat :(
Bara hoppas detta bli löst till hösten!

Jag har en Bosch 7001i, vilket i princip är samma pump i annat skal.

Har pratat med IVT och de säger att det var för mycket problem med smart grid och att de därför stoppat nya användare. De hänvisar istället till att man får köpa en Ngenic, vilken kostar runt 5000.

Det finns även andra alternativ om man kör home assistant eller liknande hemautomation.

Jag håller själv på att försöka hitta bästa lösning på problemet för mina behov och kollar på bland annat husdata och EMS.

Om någon har erfarenhet med de senare får ni gärna flika in!

Jag hade inte tvekat en sekund att reklamera värmepumpen eller alternativt prisavdrag (x antal % av kostnaden för elförbrukningen för pumpens livslängd).

IVT verkar ju dessutom erkänt att det är ett fel.

Prata med konsumentvägledaren eller ”hallå konsument”

• Gilla
Krantz92
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag hade inte tvekat en sekund att reklamera värmepumpen eller alternativt prisavdrag (x antal % av kostnaden för elförbrukningen för pumpens livslängd).

IVT verkar ju dessutom erkänt att det är ett fel.

Prata med konsumentvägledaren eller ”hallå konsument”

Hej igen då kollar jag på detta

K Krantz92 skrev:
Hej igen då kollar jag på detta
Berätta vad du kommer fram till. Vi är fler som är lite tveksamt nöjda.

Återkommer när jag fått svar, de har semester stängt fram till 15 augusti.

• Gilla
OskarL83
  • Laddar…
Pratade med kundtjänst och de ersätter folk med en tredjeparts lösning (ngenic tune).

Så de var ju bättre än inget

• Gilla
OskarL83
  • Laddar…
K Krantz92 skrev:
Pratade med kundtjänst och de ersätter folk med en tredjeparts lösning (ngenic tune).

Så de var ju bättre än inget
OK, så de kommer att skicka ut en kostnadsfritt till dig?

Fick köpa den ifrån Ngenic, och fick sedan ett formulär att fylla för att mejla tillbaka till IVT.
Med bankuppgifter och serienummer på pumpen. Så betalar de ut

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K Krantz92 skrev:
Fick köpa den ifrån Ngenic, och fick sedan ett formulär att fylla för att mejla tillbaka till IVT.
Med bankuppgifter och serienummer på pumpen. Så betalar de ut
Hur fick du tag på dem?!

Ringde kundtjänst IVT värmepumpar Tranås.

Antar att dom inte ersätter oss som köpte pump för 10 år sen med Ngenic? Har inte använt tjänsten men tänkte det när mitt fasta elavtal går ut sista oktober.

• Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
Geo 512c hade reklam som pushade för smartgrid, så tror inte det funkar på gamla maskiner

Samma problem här. Har frågat IVT support men vänta på ett vettigt svar. Hoppas de läser denna tråden.
Vi i Skåne kan förlora 1000-lappar på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.