Hej,
Jag har nyligen installerat en bergvärmepump, den ”lilla fastighetspannan” IVT geo 222. Jag har cirka 500kvm att värma upp på gården.
Då jag inte har någon annan elslukande verksamhet för tillfället så klarar jag mig med en 25A säkring. Det kostar mig 52tkr att öka till 50A, samt att det ökar årskostnaden en del också.
Av denna anledning önskar jag ej använda elpatronen (då denna + bergvärmen skulle kräva 50A) utan istället använda min befintliga pelletsbrännare.
Inkoppling av vattnet för att få pelletsbrännaren att mata in varmvatten för att skapa både varmvatten (till kranen) och varmvatten för värme (till radiatorerna) har jag koll på.
Det jag önskar är hjälp med styrningen.
När IVT kommer på att elpatronen måste köras så skulle jag vilja att detta istället startar pelletsbrännaren.
Jag tänker mig att det rör sig om perioden Jan-feb, och ibland hela vägen från dec-mars beroende på hur kall vintern är.
Problem jag förutser kommer uppstå:
-Pelletsbrännaren har svårt att tända sig själv. Den lyckas ibland och ibland inte. Det bästa vore att hitta en lösning där pelletsbrännaren går precis exakt så mycket att det alltid är lite lite glöd i den för att det ska fungera.
Möjligen får man hitta ett system där man ser att ”nästa vecka blir det kallt satan” och då tänder man pelletsen och ser sedan till att den kör på låg/medelfart över hela den kalla perioden.
Eftersom jag nu gör denna lösning ser jag också framför mig att jag kan nyttja den vid strömavbrott. Att köpa ett elverk som orkar driva hela bergvärmepannan känns inaktuellt, däremot har jag ett som orkar driva pelletspannan och alla cirkulationspumpar samt även min vattenpump och mitt minireningsverk. Detta kommer vara en lifesaver vid ett strömavbrott som varar med än ett dygn under årets kalla månader, samt en enorm lyx med fungerande dricks- och varmvatten vid strömavbrott sommartid.
Har forumets experter någon erfarenhet av detta? Några fallgropar man ska undvika?