om det är så att den löser på lågtrycks pressostat så är felet antingen för dålig köldmedieblandning,kolla med en mätare vad du har för fryspunkt på köldmediet ( brineol och andra alkoholbaserade media som använd bör ha en fryspunktsom skall klara ned till -15 *c ), eller att det är för lite vätska,
vilket resulterar i att vätskan i båda fall blir för kall och blir till issörja i rören och då löser pumpen på lågtryck

TomH skrev:
FredrikR : "Märkligt att du inte sett till att firman du köpte den av fixat den om den krånglat i 9år...?"

Ska jag fråga om servicefirman kan lämna garanti på att felet inte kommer igen... Eller?
Ja, det tycker jag du kunnat göra om det är samma firma som servat den hela tiden...

Tack för alla tips. Servicefirman ska komma sen(?). Mer exakt än så ville de inte vara... Jag skall ta dem i örat när de kommer.

Det är helt ok att dumförklara mig. Ex vet jag inte vad ett "brinesystemet" är. Står inget om det i min manual. Kanske de har glömt att montera det? Googlade men hittade inget som hade med vp att göra.

Någon här som byggt en egen logger? Bör inte vara omöjligt: några givare, ett ADC-kort och en gammal dator? Kanske finns det en egen tråd om detta?

Brinesystemet -> kalla sidan från hålet och in -> spritblandningen alltså..

Har inte byggt nån egen, men har kikat lite på denna: http://www.logger2020.se/
6000:- för IVT@Home i 6år känns lite.. ja som 1/10 av pumpen... :rolleyes:

Hoppas du får ordning på pumpen en gång för alla nu.

Detta tycker jag du ska börja med att göra:
Fixa en refraktometer http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Traditionell_handhållen_refraktometer
Kolla om du kan låna av någon, annars kostar dom typ 500 tror jag
Sen försöker du på tappa ut några få droppar och så kontrollerar du fryspunkten på mätskalan för spolarvätska
Den ska ligga på 15 minusgrader. Ett tillräckligt ljupt borrhål blir sällan kallare än runt 10 minusgrader, ett normalt borrhål pendlar runt nollan, ett bra med högt grundvattenflöde kan ge plusgrader nästan året runt. Nu kom ja från huvudämnet lite men i alla fall har din borrhålsprit för hög fryspunkt så är du nog lösningen på spåret. Annars får du börja sätta dig in vilka temperaturer du får in från borrhålet och tillbaka ner igen från pumpen, det är inte så krångligt som det låter men nu ska jag strax hoppa av pendeltåget så jag får fortsätta nån annan tidpunkt :p om du vill veta mer?

Eller denna: http://www.kjell.com/?item=87844 . Det ska komma med DLL:er till bla Delphi. Ha-ha. Bara att damma av mina gamla Unleashed-böcker och sätta igång så är hela julen räddad...

Pumpen har gått nu sedan jag kopplade om till normaldrift. Igår fick jag ett "pressostat hög"-stopp. Men då gick det bara att kvittera.

Finns några tips på hur man kan fjärransluta Statlink t ex med en ethernetbrygga för värmepumpens RS232-utgång? Min IVI Greenline E finns på Öland men jag bor i Bryssel på vintrarna. Jag klarar enkel övervakning och styrning via larmsystemet men det vore bra att kunna justera kurvor för att optimera energispar.

Loggning från givarna (eller andra givare) kanske bör ske med annat system som inte kräver att en dator står igång hela tiden vare sig datorns finns nära VP eller är fjärransluten. Men styrningsfunktionen via kurvor osv går bara att köra över statlink/IVT@home vad jag förstår.

Jag antar att programmet inte kan köras mot en ip-adresserad utgång. Men i så fal borde det gå stt används en rs232/ethernetbrygga i var ände, dvs in från VP över dess serieport - brygga -nätverk - internet- nätverk - brygga - datorns serieporrt (ev via usb-serieadapter om datorn saknar serieingång.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.