Jag har denna värmepump https://www.byggahus.se/p/ivt-airx-409 och jag har valt radiatorläge. Den eltillskott är inställd att starta vid-10°C. Jag har kört den oavbrutet i flera dagar tillsammans men framledningstemperaturen går aldrig över 38°C. Jag har provat att ställa in rumstemperaturen från 20°C till 30°C fortfarande samma beteende. Radiatorn är kall och så rummet. Är det så här värmepumpen fungerar? Eller måste jag ändra någon inställning?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Vi har en AirX 407S (9kw) men kör med AirBox. har Max framledning på 43c (systemtemp 53c vid -20c) och jag får ut 43c vid typ 12-14 minus ute utan tillsats. Har typ 60c i framledning när det växlar över och kör varmvatten + att jag spärrat tillsats för varmvattenproduktion.
Du har inget schema som är inne och spökar? Och den är inställd på att jobba mot samma värmekrets som du ställt kurvan?
Du har inget schema som är inne och spökar? Och den är inställd på att jobba mot samma värmekrets som du ställt kurvan?
U Utsliten och utdömd skrev:Vi har en AirX 407S (9kw) men kör med AirBox. har Max framledning på 43c (systemtemp 53c vid -20c) och jag får ut 43c vid typ 12-14 minus ute utan tillsats. Har typ 60c i framledning när det växlar över och kör varmvatten + att jag spärrat tillsats för varmvattenproduktion.
Hoppar på denna tråd med samma problem. Får bara stundtals framledningstemperstur att öka till 40 för att gå ner till 38,5.
Meckade med inställningarna idag för att tvinga fram värme men inget händer. Ngn som har input?
Meckade med inställningarna idag för att tvinga fram värme men inget händer. Ngn som har input?
Håller på att titta byte av värmesystem och kollar bland annat på IVT AirX 409 + AirModule men blev lite rädd när jag läser denna tråden.
Har ni fortfarande problem med för låg framledningstemperatur eller var det bara felinställning?
Är detta ett allmänt problem hos IVT?
Jag funderar just nu på alternativ så om någon har erfarenheter/rekommendationer kring IVT (AirX 409 +AirModule) jämfört med alternativ såsom Nibe (S2125-12kW + S325, klart dyrare) eller Panasonic (Monobloc 9kW + VVB, något billigare) så delge gärna!
Har ni fortfarande problem med för låg framledningstemperatur eller var det bara felinställning?
Är detta ett allmänt problem hos IVT?
Jag funderar just nu på alternativ så om någon har erfarenheter/rekommendationer kring IVT (AirX 409 +AirModule) jämfört med alternativ såsom Nibe (S2125-12kW + S325, klart dyrare) eller Panasonic (Monobloc 9kW + VVB, något billigare) så delge gärna!
Olika tillverkares olika modeller klarar höga framledningstemperaturer olika bra. Daikin Altherma TopGrade, NIBE S2125/F2120 och Thermia Itec XT är bäst. Sedan om värmepumpseffekten inte räcker till måste den givetvis också få använda el-patronen när det är mycket kallt för att hålla uppe framledningstemperaturen.
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Har inga problem att få 55c i framledning (varmvatten) med en airx 407S utan tillsats av el-patron ner till -19c.
Däremot kör den konstant elpatron när det är under -20, hade den klarat ner till -23 hade vi haft 0 i förbrukning på tillsats.
Såhär ser vår förbrukning ut sedan mitten på november 2022.
Är på det stora hela supernöjd. Det jag önskar är att man kunna göra fler inställningar via appen (inte bara ställa rumstemperatur) och en 3-fas kompressor. Samt att den körde kompressor till typ -23 eller gärna -25. Bor 5 mil söder om Stockholm C.
Däremot kör den konstant elpatron när det är under -20, hade den klarat ner till -23 hade vi haft 0 i förbrukning på tillsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är på det stora hela supernöjd. Det jag önskar är att man kunna göra fler inställningar via appen (inte bara ställa rumstemperatur) och en 3-fas kompressor. Samt att den körde kompressor till typ -23 eller gärna -25. Bor 5 mil söder om Stockholm C.
Redigerat:
Hej,lyfter denna tråd lite,jag har en relativt nyinstallerad likadan (air x 407s)och håller på att lära mig så mycket som möjligt innan vintern,vad kör du med för inställningar?Jag använder normal läget,precis slagit om cirkulations pumpen till (mittensymbolen)som är till för enrörssystem som vi har,det jag undrar mest om är just det med framledningstemperatur och retur,vad ska dom ligga på?vad jag förstår så är optimala 5-7 graders skillnad?Men tycker mina är lite olika temperaturer, men just nu 26,5 fram 29’3 retur,vad ska man sikta på till vintern?cirkulationspumpen kör jag i läge 3,ska man sänka den eller kan det bli för varmt i utedelen?bilden på cirkulationenspumpen är alltså ställd i mitten(ej som bild)U Utsliten och utdömd skrev:Har inga problem att få 55c i framledning (varmvatten) med en airx 407S utan tillsats av el-patron ner till -19c.
[bild]
Klicka här för att svara