Jag har denna värmepump https://www.byggahus.se/p/ivt-airx-409 och jag har valt radiatorläge. Den eltillskott är inställd att starta vid-10°C. Jag har kört den oavbrutet i flera dagar tillsammans men framledningstemperaturen går aldrig över 38°C. Jag har provat att ställa in rumstemperaturen från 20°C till 30°C fortfarande samma beteende. Radiatorn är kall och så rummet. Är det så här värmepumpen fungerar? Eller måste jag ändra någon inställning?

Vad har du för värmekurva? Någon max Framledningsinställning som begränsar? Hur är det inkopplat?

useless useless skrev:
Vad har du för värmekurva? Någon max Framledningsinställning som begränsar? Hur är det inkopplat?
Ställ in Värmenkurva:
Värmesytemtemperatur 60°C
Max. Framledningstemp 75°C

U
Vi har en AirX 407S (9kw) men kör med AirBox. har Max framledning på 43c (systemtemp 53c vid -20c) och jag får ut 43c vid typ 12-14 minus ute utan tillsats. Har typ 60c i framledning när det växlar över och kör varmvatten + att jag spärrat tillsats för varmvattenproduktion.
Du har inget schema som är inne och spökar? Och den är inställd på att jobba mot samma värmekrets som du ställt kurvan?

U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har en AirX 407S (9kw) men kör med AirBox. har Max framledning på 43c (systemtemp 53c vid -20c) och jag får ut 43c vid typ 12-14 minus ute utan tillsats. Har typ 60c i framledning när det växlar över och kör varmvatten + att jag spärrat tillsats för varmvattenproduktion.
Du har inget schema som är inne och spökar? Och den är inställd på att jobba mot samma värmekrets som du ställt kurvan?

• Digital termostat visar inställningar för värmesystem: temperatur, max framledningstemperatur, rumsgivarpåverkan, och offset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display visar värmesystemtemperatur med grafer, 60 grader Celsius angivet, temperaturtidsaxel, lila och bruna färger.
    Skapa konto
  • Digital termometer visar 35,5°C, inne temperatur, utetemperatur 1,5°C, normal framledningstemperatur, tid och datum.
    Skapa konto
  • Digital display visar graf och temperatur, "Max. framledningstemp.", 75 grader Celsius, temperaturväxling över tid.
    Skapa konto
Hoppar på denna tråd med samma problem. Får bara stundtals framledningstemperstur att öka till 40 för att gå ner till 38,5.
Meckade med inställningarna idag för att tvinga fram värme men inget händer. Ngn som har input?

• Värmepumpens display visar temperaturer, datum, tid och programinställningar, från tillverkaren IVT.
    Skapa konto
  • Värmepumpens kontrollpanel med inställningsmeny för värmekurva, knappar och vred, märke IVT.
    Skapa konto
  • Digital reglercentral för värmesystem, IVT, meny på skärm, inställningar för värmekrets, knappar, vinterfunktion vald.
    Skapa konto
  • Digital kontrollpanel för värmesystem, visar inställningar för värme, kyla, frostskydd, och driftlägen.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för IVT-värmesystem visar temperaturinställning på 85 grader Celsius.
    Skapa konto
  • IVT värme/kylsystem panel med menyval för sommarläge, automatiskt eller vinterläge. Reflektion, troligen inomhus.
    Skapa konto
Håller på att titta byte av värmesystem och kollar bland annat på IVT AirX 409 + AirModule men blev lite rädd när jag läser denna tråden.

Har ni fortfarande problem med för låg framledningstemperatur eller var det bara felinställning?

Är detta ett allmänt problem hos IVT?

Jag funderar just nu på alternativ så om någon har erfarenheter/rekommendationer kring IVT (AirX 409 +AirModule) jämfört med alternativ såsom Nibe (S2125-12kW + S325, klart dyrare) eller Panasonic (Monobloc 9kW + VVB, något billigare) så delge gärna!

Olika tillverkares olika modeller klarar höga framledningstemperaturer olika bra. Daikin Altherma TopGrade, NIBE S2125/F2120 och Thermia Itec XT är bäst. Sedan om värmepumpseffekten inte räcker till måste den givetvis också få använda el-patronen när det är mycket kallt för att hålla uppe framledningstemperaturen.

Redigerat:
U
Har inga problem att få 55c i framledning (varmvatten) med en airx 407S utan tillsats av el-patron ner till -19c.
Däremot kör den konstant elpatron när det är under -20, hade den klarat ner till -23 hade vi haft 0 i förbrukning på tillsats.
Såhär ser vår förbrukning ut sedan mitten på november 2022.
Diagram över förbrukad energi från en 407S pump, med 99 % från kompressor (9 996 kWh) och 1 % tillskott (96 kWh), totalt 10 092 kWh sedan november 2022.
Skapa konto

Är på det stora hela supernöjd. Det jag önskar är att man kunna göra fler inställningar via appen (inte bara ställa rumstemperatur) och en 3-fas kompressor. Samt att den körde kompressor till typ -23 eller gärna -25. Bor 5 mil söder om Stockholm C.

Redigerat:
U Utsliten och utdömd skrev:
Har inga problem att få 55c i framledning (varmvatten) med en airx 407S utan tillsats av el-patron ner till -19c.
Däremot kör den konstant elpatron när det är under -20, hade den klarat ner till -23 hade vi haft 0 i förbrukning på tillsats.
Såhär ser vår förbrukning ut sedan mitten på november 2022.
[bild]

Är på det stora hela supernöjd. Det jag önskar är att man kunna göra fler inställningar via appen (inte bara ställa rumstemperatur) och en 3-fas kompressor. Samt att den körde kompressor till typ -23 eller gärna -25. Bor 5 mil söder om Stockholm C.
Hej,lyfter denna tråd lite,jag har en relativt nyinstallerad likadan (air x 407s)och håller på att lära mig så mycket som möjligt innan vintern,vad kör du med för inställningar?Jag använder normal läget,precis slagit om cirkulations pumpen till (mittensymbolen)som är till för enrörssystem som vi har,det jag undrar mest om är just det med framledningstemperatur och retur,vad ska dom ligga på?vad jag förstår så är optimala 5-7 graders skillnad?Men tycker mina är lite olika temperaturer, men just nu 26,5 fram 29’3 retur,vad ska man sikta på till vintern?cirkulationspumpen kör jag i läge 3,ska man sänka den eller kan det bli för varmt i utedelen?bilden på cirkulationenspumpen är alltså ställd i mitten(ej som bild)

• Skärmvisning av värmepumpens inställningar för varmvatten med inkopplingstemperatur på 42°C, frånkopplingstemperatur på 60°C och fördröjning på 30 timmar.
    Skapa konto
  • Skärm på varmvattensystem visar varmvattentemperatur 53,6°C och tanktemperatur 51,6°C, med avstängd cirkulation och växelventil ställd på Husv.
    Skapa konto
  • Display av värmepumpens inställningar visar framledningstemperatur 26,9°C, börvärde för rumstemperatur 18,5°C, driftsätt manuellt, värmekretspump på.
    Skapa konto
  • Skärmbild av anläggningsvärden visar utetemperatur 11.4°C, framledningstemperatur 29.5°C, returtemperatur 30.5°C, och inställningar för värmekrets och varmvatten.
    Skapa konto
  • Cirkulationspump av märket Wilo med inställd mittensymbol, omgiven av kopparrör, monterad i ett system för uppvärmning av enrörssystem.
    Skapa konto
  • Display visar VV-växeldrift på, varmvattenprioritering 45 min, värmeprioritet 35 min.
    Skapa konto
  • Display med alternativ för varmvattensystem: "Av", "Alltid på - varmvatten Eco+", "Alltid på - varmvatten Eco", där Eco är valt.
    Skapa konto
  • Display med inställningar för värmebärarpumpens driftläge, visas temperaturdifferens för värme 7,0K och kyla 3,0K.
    Skapa konto
  • Display av uppvärmningssystem med val för eltillskott, inställd på 4-stegsdrift. Begränsningar visar 6 kW, 9 kW och utetemp. gränsvärde på 10°C.
    Skapa konto
  • Display på värmepump visar varmvatten, inställd temperatur 60°C och uppmätt temperatur 53,6°C.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.