Vi har 150 meter jordslang. Kalsippers siffror stämmer ganska bra med det vi kalkylerat med och det är en väldig massa pengar för kanske 2 kw mer effekt. Vi köper en trivselkamin i stället.
En annan orsak är också en begränsad budget för hela husbygget. Vi har försökt bygga så stort som möjligt men ändå med en hög standard, med bergvärme hade vi kanske inte haft råd att skaffa kamin eller varit tvungna att minska storleken på huset. Vårt alternativ var annars en ren frånluftvärmepump. Men vem vet? Om tio år kanske vi har råd med bergvärme.
Rätt eller fel? För att vara en person som alltid lyckas välja fel kö till kassan i mataffären så vågar jag inte grubbla så mycket över det.
En annan orsak är också en begränsad budget för hela husbygget. Vi har försökt bygga så stort som möjligt men ändå med en hög standard, med bergvärme hade vi kanske inte haft råd att skaffa kamin eller varit tvungna att minska storleken på huset. Vårt alternativ var annars en ren frånluftvärmepump. Men vem vet? Om tio år kanske vi har råd med bergvärme.
Rätt eller fel? För att vara en person som alltid lyckas välja fel kö till kassan i mataffären så vågar jag inte grubbla så mycket över det.
Ja min har dragit 3500 kWh sedan den 26/12 -03.
Inte en enda timma elpatron sedan januari då jag ställde om till ekonomidrift (även om det varit -8 grader ute).
Annars så funkar den som den ska (hoppas jag för nu är det garaget och altan bygget som tar min uppmärksamhet)
Jag har ju även en vvb på 300 liter som skall räknas in i förbrukningen men på den har jag ingen elmätare.Fast jag tror ej den drar speciellt mycket då den bara "underhållsvärmer".
Inte en enda timma elpatron sedan januari då jag ställde om till ekonomidrift (även om det varit -8 grader ute).
Annars så funkar den som den ska (hoppas jag för nu är det garaget och altan bygget som tar min uppmärksamhet)
Jag har ju även en vvb på 300 liter som skall räknas in i förbrukningen men på den har jag ingen elmätare.Fast jag tror ej den drar speciellt mycket då den bara "underhållsvärmer".
Jag är också inne på samma fråga .. fast enbart till er som byggt nytt.KarlXII :
Jag kan ju inte förstå varför man har en TWIN egentligen. När man ändå håller på att borra och fixa - varför inte borra lite till och köra ren bergvärme?
Är det för att det känns nyttigare på något vis att ta tillvara värmen i frånluften också? Isåfall är man nog lite snett ute - effektiviteten blir ju mycket sämre. Dessutom borde ju installationen bli dyrare än om man har bergvärme och en takfläkt för ventilationen?
Den varianten öppnar ju också en möjlighet att montera en värmeväxlare om man vill maximera återvinningen av frånluft.
Ni som har valt TWIN: hur resonerade ni?
Man lägger 20.000 extra för att få en 495:a istället för en 490, lägger pengar på att borra el jordvärme 20-30.000 eller nått ? Hur mkt räknar ni på att ni sparar i förbrukning på att välja 495:an ??
Låt säga 3.000kwh /år .. då tar det ca 15 år innan man är even steven. För mig är det nog bortkastade pengar att satsa på en 495:a med berg/jordvärme till ett nybyggt hus.
Det beror också på storleken på huset. När vår vind blir klar får vi mer än 200 kvm boyta och då hämtar vi snabbare hem kostnaden för jordvärme. Vår merkostnad för 495 jämfört med 490 var totalt 25 kkr. Vi skulle behövt lägga ytterligare kanske 30-40 kkr för ren bergvärme och det skulle vi troligen inte kunna hämta hem inom pumpens livstid.
Ett annat resonemang är också frågan om hur lång livslängd en värmepump har. Om vi ändå måste byta pumpen om 15-20 år så kan vi gott vänta till dess och byta till bergvärme då. Vid det laget har det kanske blivit lönsamt med ett sånt byte. Det är i alla fall så vi tänkt.
Ett annat resonemang är också frågan om hur lång livslängd en värmepump har. Om vi ändå måste byta pumpen om 15-20 år så kan vi gott vänta till dess och byta till bergvärme då. Vid det laget har det kanske blivit lönsamt med ett sånt byte. Det är i alla fall så vi tänkt.
Är ingen givare kopplad till värmepumpen nu? Eller är det en utegivare inkopplad istället?Pinger skrev:
Fråga: På rumstermostarerna anger man önskad temperatur i rummet samt en min/max-temperatur på slingorna, eller?
Vi bestämde det själva. Den ingjutna golvvärmen har alldeles för trög reglering, och den ovanpåliggande golvvärmen är för dyr (för snåla oss i alla fall).M@ZE skrev:
Och sen har jag upptäckt att trägolv inte blir varma när man har rätt inställning på apparaturerna utom kanske några veckor per vinter. Däremot har vi golvvärme där vi har stengolv och det vill vi inte vara utan. Våra väl ingångna tofflor vill vi inte heller vara utan.
Men den främsta anledningen till att vi valde radiatorer är förstås att de är så himla snygga! ;D
Standard i vårt hus är golvvärme i bottenplan samt vattenradiatorer i övre plan. Sedan håller jag med BOD om att golven som har parkett inte blir mycket varmare med golvvärme i normala fall (I.a.f. inte under många veckor per år).
Jag har inga rumstermostater i bottenplan utan kör med lite högre temp ifrån shunten bara för att få lite varmare golv i bottenplan.Och i övrigt så verkar det löjligt att ha rumstermostater när man har gjuten platta i och med att det är ett så trögt system.
Jag har inga rumstermostater i bottenplan utan kör med lite högre temp ifrån shunten bara för att få lite varmare golv i bottenplan.Och i övrigt så verkar det löjligt att ha rumstermostater när man har gjuten platta i och med att det är ett så trögt system.
Det är väl jättebra att kunna sänka temperaturen för ett rum man inte vistas i (eller garaget) och spara uppvärmningspengar. Fast å andra sidan man kanske kan sänka temperaturen för en slinga utan rumstermostat genom att strypa flödet för en slinga vid shuntgruppen...?Kalsipper skrev:
Precis så gör jag och det funkar helt OK (fast rent teoretiskt så borde det ju bli jämnare temp ifall jag haft en rums termostat)
Jag tror inte på både radiatorer och golvvärme. Jag mätte lite på våra golv och kunde konstatera att stengolv känns iskalla vid 19 graders yttemperatur. Trägolven (parkett) börjar inte kännas varma förrän vid 22-23 grader. Att då ha radiatorer som toppvärmekälla kombinerat med golvvärme på en sorts komforttemperatur på 12-13 grader är lite bortkastade pengar.Inger-Pinger skrev:
Har du golvvärmen ovanpå betongplattan med isolering mellan så får du snabbare reglering och mindre förluster än med den ingjutna. Men det får nog vänta till våra nästa hus, Inger...
fråga.är 495 twin rätt?
bygger ett nytt hus 2-plan på 190 kvm på en tomt där det redan finns en borrad brunn på 74 m som kan användas till värme.
har tänkt golvvärme i plattan och radiatorer på övervån, och jag ska ha en kamin, huset får en öppen planlösning
ska jag satsa på en 495 twin eller på en 490?
jag kan inte lägga ner markslingor pga berg.
???
bygger ett nytt hus 2-plan på 190 kvm på en tomt där det redan finns en borrad brunn på 74 m som kan användas till värme.
har tänkt golvvärme i plattan och radiatorer på övervån, och jag ska ha en kamin, huset får en öppen planlösning
ska jag satsa på en 495 twin eller på en 490?
jag kan inte lägga ner markslingor pga berg.
???