20 819 läst ·
60 svar
21k läst
60 svar
IVT 495 Twin och inställningar
Dessutom angående det här med nogranna uträkningar på flöden i systemet m.m. När jag skulle kompletera med en extra slinga för golvvärme till badrummet på övervåningen, så kopplade rörmokaren bara in den och öppnade fullt flöde.Jag frågade om det inte skulle justeras med tanke på flöde m.m. och fick då rådet att ringa till leverantören av fördelaren till golvvärmeslingorna.Svaret jag fick av deras expert var att det inte spelade så stor roll om jag kopplade på en mindre slinga (ca 10kvm yta fullvärme) när det gällde flödet. Hmmmm.....
Kalsipper
Kalsipper
Hej,
Tänkte bara fråga om det är någon som vet hur man ställer om elpatronen i sin 495:a - vår kör på 13,5kw när den går (står det i displayen).
Nu är det så att vår elektriker bara satte in 20A automatsäkringar för det skulle tydligen vara något ohejdat dyrt med 25A (som det står i installationsanvisningarna till 495:a såvitt jag kan förstå...) eftersom man då skulle behöva säkra av med 35A ute i fasadskåpet och detta var skitdyrt. (?)
Vad tror ni hände härom kvällen när det gick ner till -20 grader ute? Jo elpatronen gick på för fullt samtidigt som kompressorn jobbade för högtryck och ena säkringen gick!!
Jag snackade med elkillen och han sa nåt om att man kunde ställa ner 495:ans elpatron till antigen 6 eller 9 kw och då kunna fortsätta på 26A säkringar. Är detta nåt som nån känner till?
mvh
Johan
Tänkte bara fråga om det är någon som vet hur man ställer om elpatronen i sin 495:a - vår kör på 13,5kw när den går (står det i displayen).
Nu är det så att vår elektriker bara satte in 20A automatsäkringar för det skulle tydligen vara något ohejdat dyrt med 25A (som det står i installationsanvisningarna till 495:a såvitt jag kan förstå...) eftersom man då skulle behöva säkra av med 35A ute i fasadskåpet och detta var skitdyrt. (?)
Vad tror ni hände härom kvällen när det gick ner till -20 grader ute? Jo elpatronen gick på för fullt samtidigt som kompressorn jobbade för högtryck och ena säkringen gick!!
Jag snackade med elkillen och han sa nåt om att man kunde ställa ner 495:ans elpatron till antigen 6 eller 9 kw och då kunna fortsätta på 26A säkringar. Är detta nåt som nån känner till?
mvh
Johan
Jo, jag har en 490 i ett hus på 210m2, men 40 av dessa m2 är ett garage som inte skall värmas så mycket, just nu har jag ju 20 grader i garaget också, men när alla termostater är inkopplade så kan jag ju sänka där. Jag har en stor Tulikivi braskamin också, på 2.2 ton, men jag glömde ju att skaffa ved till vintern...Rolandsdotter skrev:
Min plan var en 495 twin, men kommunen sade nej, fick ej borra eller ens lägga jordslingor då mitt hus ligger direkt på en vattentäkt. Jag inbillar mej att när jag väl får igång Tulikivin, samt får upp alla termostater och kan justera in allt så skall elräkningen gå ner. Kollade just förbrukningen för Feb. 2300kW totalt. Efter att jag sänkte fläkthastigheten 2 steg så drar det inte så kallt från ventilerna längre, det borde ju göra sitt till.
Efter att ha läst på lite i efterhand, så hade nog en Comfortzone varit bättre.
Efter sista elräkningen så fick jag tummen ur at och köpte lite briketter till kaminen, samt jag monterade alla termostater och reglerutrustningen (Wirsbo Cosy). Efter att ha eldat i 2 dagar, en brasa om dagen, har jag 23 grader inne och golvvärmen har slagit av helt, verkar lovande.
Min pump är också från 2003 och har dessutom version 1.0 på programvaran, så du har nog denna inställning (gräv tillräckligt djupt i menyerna bara).
Kalsipper
Vår 495 twin gick på elpatron alldeles för ofta, drog igång vid +-0 redan och låg på 6-9 kwh...missnöjd!!!
Men efter att ha läst era eminenta inlägg så sänkte jag värmekurvan från 4,5 till 3 och jag har lika varmt inomhus (22-23) som tidigare fast nu drar inte elpatronen igång förrän det är ett gäng minus, 5-6...
Jag kan inget om detta egentligen, men det verkar ju funka på något vis i alla fall....
Tänkte bara ni skulle veta att det kanske finns hopp!
Men efter att ha läst era eminenta inlägg så sänkte jag värmekurvan från 4,5 till 3 och jag har lika varmt inomhus (22-23) som tidigare fast nu drar inte elpatronen igång förrän det är ett gäng minus, 5-6...
Jag kan inget om detta egentligen, men det verkar ju funka på något vis i alla fall....
Tänkte bara ni skulle veta att det kanske finns hopp!
Du flyttar en sladd som sitter på stiften till en transformator, som sitter längst upp i elektronik delen, under den stora plåten tilll höger, det finns instruktioner i manualen. Jag sänkte min 2 steg, det blåser mindre och jag har inte märkt av nån försämrad vetilation. Det kanske påverkar återvinningen? Om den får mindre luft, kanske nån som vet...Znuggi skrev:
Bryt strömmen först!
Jag skulle inte ändra om jag var ni. Det är ju optimalt inställt för att ventilationen ska fungera optimalt. Sänker du fläkten; mindre ventilation och sämre funktion för pannan. Om jag förstått saken rätt....
Ett tips är att göra rent frånluftsdonen.Mina susade rejält tills jag rensade dem från damm och smuts. Jag överdriver inte om jag påstår att ljudnivån halverades ;D
Kalsipper
PS var bara noga med att inte ändra inställningen på donet och att du sätter tillbaka donet på samma plats där du tog loss det (de är injusterade för den plats de sitter på)
Kalsipper
PS var bara noga med att inte ändra inställningen på donet och att du sätter tillbaka donet på samma plats där du tog loss det (de är injusterade för den plats de sitter på)
Finns det något sätt att göra så att pumpen inte hela tiden går in med Eltillskottet såfort nån duschar eller liknande ? är det ekonomiläget man skall köra på den då eller ?
En annan sak, ex .. det är -20 på natten .. pumpen kör gärnet för att öka framledningstempen. Sen på dagen så blir det -5 .. pumpen minskar framledningstempen och bärvärdet. På kvällen och natten igen så blir det -20 igen .. pumpen ökar framledningstempen. Detta idiotiska sätt gör ju att pumpen går in med eltillskottet som en jojjo.
Skulle det inte funnits en tidsaxelsfunktion på pumpen så man kunde ställa in att den inte skulle sänka framledningstempen vid vissa tider ?
Nu kanske jag är helt puckad, må så vara hehe, är jäkligt rudis på det här men jag vet hur jag skulle vilja ha det iaf
En annan sak, ex .. det är -20 på natten .. pumpen kör gärnet för att öka framledningstempen. Sen på dagen så blir det -5 .. pumpen minskar framledningstempen och bärvärdet. På kvällen och natten igen så blir det -20 igen .. pumpen ökar framledningstempen. Detta idiotiska sätt gör ju att pumpen går in med eltillskottet som en jojjo.
Skulle det inte funnits en tidsaxelsfunktion på pumpen så man kunde ställa in att den inte skulle sänka framledningstempen vid vissa tider ?
Nu kanske jag är helt puckad, må så vara hehe, är jäkligt rudis på det här men jag vet hur jag skulle vilja ha det iaf
I mitt fall så har inte IVT varit hos mej och ställt in pumpen och ventilationen ännu, dom skall göra det senare. Och från fabrik så är den inställd med rätt hög fläkthastighet (sa en IVT kille), så jag labbar lite under tiden, få se om dom ställer upp den igen senare.BESKT_AT_WORK skrev:
M@ZE skrev:Finns det något sätt att göra så att pumpen inte hela tiden går in med Eltillskottet såfort nån duschar eller liknande ? är det ekonomiläget man skall köra på den då eller ?
Nu kanske jag är helt puckad, må så vara hehe, är jäkligt rudis på det här men jag vet hur jag skulle vilja ha det iaf![]()
om inte pumpen öndrar framlednings tempraturen så kan du ju inte hålla en jämn tempratur inne.
du vil väll inte ha 30 grader varmt på dan & 15 grader på natten ???
Jag kan inget om just denna pump, men det fans ett avsnitt i intsuktionsboken som handla om tilskots elen. verkade gå att ändra nått där, men fatta inte riktigt hur det funka. troligtvis kan du ändra så at den inte är så snab på att koppla i eltillskottet.
Jag har köpt ett Kungshus där IVT 490 var standardvalet och där IVT projekterar och levererar ventilationssystemet. Jag kunde byta ut endast värmepumpen och har alltså fått ritningar och kanaler från IVT. Jag fick bara 28000 kr i avdrag men jag räknar med att bytet till Comfortzone lönar sig ändå. Det roliga var när killar från IVT:s service skulle justera in ventilationen (ingick i priset från IVT). Jag kan ju säga att de var mycket intresserade av Comfortzone!M@ZE skrev:Det trista i sammanhangen när man väl vill byta pump är att Hustillverkaren ex IVT har räknat ut all ventilation. Det är väl kanske inga problem att strunta i det iof, men då får man lägga pengar på att nån annan skall projektera ventilationen ex comfortzone.
Jag kunde inte byta pump till nån annan än IVT![]()