OM ni har 490:n; Som plåster på såren för kommande års skyhöga elräkningar tycker jag även att Ni ska ha en bra braskamin installerad och klar. Om inte får de byta ut värmepumpen till en modell som är dimensionerad för husets storlek.
Sitter själv med ett hus på c:a 185kvm och en IVT 490. Tror M@ZE, som startade tråden, hade en 490 med i sitt huspaket som standard oxå. Båda vi två försökte, med den informatonen som bl.a. du ger, att få kompensation av våra hustillverkare utan någon som helst framgång. Både hustillverkare och IVT bara sköt ifrån sig och menade att 490:an fungerade OK för såpass stora hus men att ex. 495:an iofs fungerade bättre.

IVT490 rekommenderas INTE i hus som överstiger 140 kvm. Detta p.g.a. att uppvärmningskostnaden då blir aldeles för hög. För att inte säga skitdyr!
Detta har jag oxå skriftligt fråm tekniker från IVT men det hjälper inte som argument, tyvärr. Det är trots allt bara en rekommendation. Har du andra argument eller metoder som med säkerhet kan få oss som, troligtvis, sitter med en underdimensionerad pump att få ersättning så tas de emot med glädje!

Honken_byggare skrev:
Det termostaten sen gör är att den stänger slingan vid extra värmetillskott från solen eller något liknande dvs termostaten kan alldrig höja värmen högre i rummet än vad som är mekaniskt inställt i styrdonet. Det du kan göra är att öka flödet i slingan och därmed höja tempen i det rummet.
Detta var ju intressant information Honken. Undrar hur grundinställningen är inställd till de olika rummen? Går det att kontrollera själv eller måste man anlita en rörläggare? Mäter rörläggaren vid installation hur stort flödet är genom styrdonet?

Rolandsdotter skrev:
Gå sedan till Era rumstermostater och ställ alla dessa på MAX-värme.
Enligt Honken så kan man inte påverka temperaturen med termostaten om flödet genom styrdonet är strypt till 20 grader?!

Jag försökte i två rum att under tre dygn sätta upp termostaterna till max utan att något hände.

Lite statistik från min 495 (12 kw) 20 A-säkrad.

Jag värmer upp 166 kvm enplanshus plus 34 kvm vidbyggt garage och förråd. Två vuxna och tre småbarn.

Från maj 2004 t.o.m. jan 2005 hade vi förbrukat 17.000 kwh. Jag räknar med att vi kommer att förbruka för vårt första år ca. 24.000 kwh.

Under dec. 2004 var dygnsmedelförbr. 115 kwh.
Under jan. 2005 var dygnsmedelförbr. 111 kwh.
Hittills under feb. har dygnsmedelförbr. varit 116 kwh. Nu har det varit betydligt kallare i feb. än i jan och december.

Den 20:e febr. skruvade jag ner värmekurvan från 3,5 till 2,6 utan att jag noterade någon skillnad. Värdena GT osv. ändrades marginellt.

Men jag skall testa Rolandsdotters tips om att ställa tillbaka till standardvärden och köra på ekonomidrift när det är tillräckligt varmt.

Men att förbrukningen skulle bli så här stor - hade jag ingen aaaaaning om... ::)

Rolandsdotter :

Det stämmer som Djpa säger. Jag hade stora diskutioner med min husttillverkare om pumpen. Jag mailade IVT och fick samma svar som du sa (det var dock från deras säljare). Fick sedan ett svar från deras teknikska avdelning, kan bifoga det imorgon, med uträkning från deras sida. Vi har ett 1,5 plans på 212kvm och pumpen är en 495 - 9kwh:are.

Jag ville hursomhelst ha en IVT 495 utan extra kostnad men det gick inte, jag fick betala 16.000 extra i slutändan iaf och bestämde mig för att borra. Nu går den iaf.

Har haft problem med den, fått byta cirkulationspumpen osv osv, jag tittat på min golvvärmefördelare och jag får MAX 1L/min i mina slingor, oavsett om den är helt öppen eller inställd på rothe´s tabell.

Vår snittförbrukning ligger på ca 60kwh/dygn, skall kolla av idag kl 12.00 igen :)

En annan fråga Rolandsdotter : Du skrev att Air Fresh ventilerna skall vara öppna, du menar alltså dom där tilluftsventilerna som sitter lite varstanns right ? hehe dom har jag stängt nu när det är -7 grader ute .. drar ju fan kallt från dom :) .... är det dumt gjort kanske ?

Rolandsdotter skrev:
Höjde du samtidigt värmekurvan?

Flödet i golvslingorna är inställda av VVS-firman. Flödet är uträknat exakt till varje krets. Börjar du pilla på dessa inställningar har du snart obalans i systemet.
Du ska ha fått ett flödesschema. Klarar du inte av att återställa värdena till de ursprungliga - enligt flödesschemet -  ring efter service.

Summa summarum kan man kanske säga; "-ju mindre du pillar och leker med värmesystemet - desto bättre fungerar det".
Jag har inte höjt värmekurvan. Jag trodde i min enfald att jag kunde reglera värmen i rummen med hjälp av termostaterna. Jag undrar fortfarande varför jag skall ha termostater om det är styrdonens inställningar som reglerar värmen i rummet.

Jag har inte försökt ändra styrdonens inställningar, visste inte ens att det fanns några innan jag var inne på denna tråd. Jag har sökt rörläggaren för att få lite hjälp - hoppas då också få flödesschemat som styrdonen är inställda efter.

Tack för dina goda råd!

Det lustiga är att mitt flöde på fördelaren inte får mer än 1L/min även om dom är rätt inställda eller helt öppna, vissa slingor skall vara helt öppna, några 3 varv = 2,5L /min osv. Dock så blir maxflödet bara 1L/min på samtliga slingor ???

Ja självklart, det var därför jag skrev att vissa slingor skall vara helt öppna (badrum) och några 3,5 varv injusterade för att dom är längre. Men det spelar ingen roll om jag öppnar slingorna helt, det blir inte mer än 1L/min ändå oavsett hur mkt dom är öppna. Och enligt den uträknade tabellen från Roth skall vissa ligga på 2,5L/min (dom slingorna som är längst), men det flödet kan jag inte ens komma upp till hur jag än bär mig åt.

2.500 kWh per månad har vi förbrukat i januari+februari i ett nybyggt hus på 180 m2 (inkl hushållsel).
Är inte det rätt mycket?

Vår hussäljare tyckte att standardvalet, IVT490, var ett bra val. Efter att ha läst här så börjar man ju tvivla...

Någon snackade om att flytta stiften på fläktmotorn - är det ett bra tips som fler provat? Det blåser verkligen kallt i tilluftsventilerna. Om själva frånluftsåtervinningen inte ger så mycket energi tillbaka, och om man själv är på jobbet hela dagarna, så förstår jag inte varför huset ska stå och dra i sig så mycket luft utifrån som det gör just nu.

Hej!

Våran hus försäljare sa att den IVT 490 skulle dra ca 18.000khw per år inkl hushålls el då.

Men vi var oxå på ett visningshus som oxå hade IVT 490 och deras års förbrukning låg på 30.000khw kan inte förstå hur :/
och deras hus var på 170kvm.

Så därför kommer vi att satsa på en 495 istället verkar som en bättre affär i längden.

Fundera på en Comfortzone istället och du slipper gräva ner slang i backen + att den ger 5 kw istället för 4 kw som 495:an gör.

Det trista i sammanhangen när man väl vill byta pump är att Hustillverkaren ex IVT har räknat ut all ventilation. Det är väl kanske inga problem att strunta i det iof, men då får man lägga pengar på att nån annan skall projektera ventilationen ex comfortzone.

Jag kunde inte byta pump till nån annan än IVT :(

Eller också får man ta på sig arbetskläderna och göra det själv, det var det jag gjorde. Ventilation, vatten och avlopp. Jag hade en röris som har hjälpt mig lite och det är lite. Han har i princip bara varit här och kollat så att jag har gjort rätt. Jag skall inte gå in på allt jag gjort i mitt hus, men jag kan bara tala om att jag är helt slut!!!
Och behöver säkert minst 20 års semester nu! ;)

Det låter på många av er som att det inte varit någon från IVT och justerat in era pannor? Fläkt och ventilationen ställer dom ju in som det ska vara så där behöver man ju inte pilla.

Vår panna går för fullt men jag ska testa rådet att köra ekonomidrift från -2 och varmare ute så får vi se hur det går!

Rolandsdotter:

Jag har lite som jag undrar:

Om jag nu följer ditt råd och ställer om till fabriksvärden, vad är det då för mening med att ha golvvärmen på på sommaren? Den (värmen) kommer ju ändå att vara avstängd p.g.a. att utetemperaturen "säger" att det är sommar.....(du skriver ju att du själv har golvvärmen på sommartid)

För att tjäna lite pengar kan ni sedan ställa Era pumpar i "ekonomidrift". Detta tjänar man mest på när yttertemperaturen ligger runt nollan eller varmare. Blir det kallare utomhus återställer ni värdet till "Normaldrift". Detta är i princip det enda ni ska "pilla med". GLÖM hur man kommer in i serviceinställningarna...
Ekonomidrift innebär att elpatronen fördröjs tre grader. Den ska vid dessa låga utetemperaturer faktiskt nästan inte gå igång alls...
Om jag har förstått den information som man kan få genom att läsa i alla menyer på 495:an så behöver man bara ställa in pumpen i ekonomidrift, för under 3 grader så går pumpen över till normaldrift av sej själv (det finns ju en punkt som heter "Ekonomidriftsgräns" i menyn och den står normalt på ca 3 grader).Visserligen så står det fortvarande "Ekonomidrift" i displayen men detta tror jag funkar och så kör jag iaf.

Mvh
Kalsipper

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.