CarMan skrev:
[quote author=Mau link=1138461237/0#10 date=1138626553][quote author=samba link=1138461237/0#7 date=1138549719]
Får nog fortfarande säga att 495:an ligger bäst till, måste lämna besked till min säljare imorgon så det drar ihop sig ::) ::) ::)
Räkna inte med att 495:an går så bra som säljaren påstår. Min erfarenhet är att den pytsar in rätt mycket elpatron även när det egentligen inte finns behov för det (som tex nu när det inte är speciellt kallt ute), så ta kalkylen för 495:an med en _STOR_ nypa salt.

Visst, den sparar in pengar, det är rätt uppenbart eftersom den knappast kan gå mer oekonomiskt än en ren elpanna, men jag tror inte för ett ögonblick att den klarar av att ens komma i närheten av de teoretiska siffror som IVT skryter om.

Jag har dock hittat vad det största problemet var med våran 495:a nu. Efter rekommendation från den tekniker som bytte styrkortet till våran pump så har jag sänkt varmvattentemperaturen från 50 grader till 46 grader för att därmed spara lite till på uppvärmningskostnaden. Det skulle jag inte gjort, för denna sänkning verkar ha förvirrat den stackars lilla datorn nåt enormt och fått den att fläska på elpatronen i tid och otid.

När jag nu ställt tillbaka temperaturen till 50 grader så drar pannan inte fullt så ofta på elpatronen, men det händer fortfarande. Jag har tex sett den köra 3 kW under ganska många minuter trots att det var ynka nollgradigt ute och vi inte hade använt några större kvantiteter varmvatten. Å andra sidan har vi numera varmare än runt 18 grader inomhus (inställningen är på 19 grader, vilket vi numera nästan får...), så tydligen påverkar vattentemperaturen även regleringen av inomhustemperaturen. 495:an är ett väldigt konstigt och förvirrat kritter där allt i reglersystemet verkar ha korsberoenden på de mest ologiska sätt... :-/[/quote]

är det start temp för varmvatten laddning du pratar om eller vilken temp varmvattnet ska hålla?[/quote]

Jaaaaaaaaaaaa du. Det är det man ställer in under varmvattentemperatur när man gått över i servicemode. Eftersom manualen inte över huvud taget nämner de parametrarna så har jag inte vågat ratta runt i övriga menyer, utan nöjt mig med de som verkar ofarliga.

Det finns ingen dokumentation på IVT:s hemsida om det här heller. Kanske ska ringa dem och fråga om man kan få fullständig dokumentation?

Har man klan pump så är det en fördel att inte släppa ned tempraturen för när vv ska börja ladda för långt. då den klarar att värma vv under kort tid o hus värmen hiner inte sjunka, skulle man släppa vv-starten längre så hiner husvärmen sjunka så pass att pumpen behöver hjälp av elpatronen för att få upp tempen innan du kan känna svängningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.