Hej, vi köpte hus i göteborgsområdet i maj och har i nuläget en gammal IVT 402 installerad sedan 2002. Jag är tyvärr inte jätteinsatt i det här med värmepumpar och har därför lite frågor och funderingar kring detta som jag hoppas få lite hjälp med.

1. Byta nu eller behålla tills den lägger av helt?

Jag har lagt märke till att elpatronen kickar in dagligen och kan hålla på ett bra tag innan den lägger av. Känns lite konstigt att den ska behöva göra det nu när det är ganska varmt ute. Kan det vara så att den kickar in för att pumpen börjar bli gammal och inte orkar med själv längre? Vi hade en service på den för någon månad sen och då såg det inte ut att vara något fel på den iaf.

Har nu ställt in den på ekonomidrift och att elpatronen inte skall starta överhuvudtaget och då funkar det bättre.

Så frågan är om vi skall byta den redan nu innan vintern eller köra på tills den inte funkar mer?

2. Ny frånluftpanna

När vi väl skall byta, vilken frånluft rekommenderar du/ni då samt varför? Vi har haft besök av energirådgivare från kommunen som anser att vi inte kommer tjäna på att byta system helt utan rekommendationen är att bara byta frånluft.

Huset är 143 kvm enplansvilla
Beräknad årsanvänding är 16000 kWh
I huset är det radiatorer, inte golvvärme.

Funderar på någon av nedanstående

Qvantum QE6
Nibe S735-7
Comfortzone RX50
IVT 402

Tacksam för hjälp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.