Jag fick idag en IVT402-9 installerad i mitt hus, bra så långt. Problemet var att jag hade bestället en 402-13 alltså på 13,6kW.
Jag hade tidigare en 490 på 13kW.

Företaget som installerade den har erbjudit sig att byta elpatron så att den blir samma som på 402-13. Är detta en OK lösning? Det skulle inte påverka garantin enligt dom, jag är tveksam.

Bör jag kräva omleverans och få en 402-13 installerad?

Det var ju dåligt av installationsfirman att inte klara av att leverera rätt version! Men det är säkert relativt enkelt att uppgradera till 13 kW om man är teknisk insatt på den modellen. Kan vara en extra elpatron på 4,5 kW som behövs, en kontaktor till den, lite ledningar och någon konfiguration i installatörsmenyn som behövs. Sedan är det ju viktigt att både säkringarna till värmepumpen i husets el-central och de tre mätarsäkringarna är dimensionerade för den el-effekten.

J Josth skrev:
Det var ju dåligt av installationsfirman att inte klara av att leverera rätt version! Men det är säkert relativt enkelt att uppgradera till 13 kW om man är teknisk insatt på den modellen. Kan vara en extra elpatron på 4,5 kW som behövs, en kontaktor till den, lite ledningar och någon konfiguration i installatörsmenyn som behövs. Sedan är det ju viktigt att både säkringarna till värmepumpen i husets el-central och de tre mätarsäkringarna är dimensionerade för den el-effekten.
Beställningen var tydlig så det har ju blivit ett
misstag från deras sida. Elsystemet är givetvis dimensionerat för 13kW eftersom den tidigare IVT 490 som jag hade var på den effekten.

Det jag känner mig osäker på är att man går in och skruvar på en ny produkt för att få upp effekten. Tänk dig att du köper en ny bil som ska ha 100hk men den du får levererad bara har 70hk och lösningen då är att ”trimma” motorn så att den blir på 100hk.

Be att få rabatt på en luftvärmepump istället 😉
4kW elpatron är ju inget man vill använda egentligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.