Jag har prövat en (för mig) ny konstruktion på räcke.

Trätrappa med nybyggt trädeckräcke som visar vinkeljärn för att stödja horisontella reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är inte jätte förtjust i vinkeljärnen som håller horisontella reglerna upp. Går det att gör på något annat sätt? Skråskruva, funkar det?

Man kan ju skruva dem i stolpen först, uppoch ner, sen ha infräst ett spår i räcket som denna del döljs i. Då syns bara det som ligger horisontellt. Kanske omständigt men har gjort så några gånger.

Jag är nog lite för trött för att begripa hur du menar. :)

Å,, nu begriper jag. Hade tänkt på det också men verkade besvärligt.

Den undre regeln är svårt att komma åt underifrån också.

Du kan använda en "pocket hole jig" för att skråskruva på ett bra sätt,,
.

Sålänge vinkeljärnen är kvar kan du snyggt skråspika med 4"spik från sidan.

OK, om m,an går såhär då. Förborra tvärreglerna med ca 5mm borr. Den övre så skruvarna kommer in uppifrn den undre, nedifrån. Den övre får man nog dessutom försänka med en större borr för att få plats med huvudet.

Sen i med trallskruv i 80 mm ungefär. Sedan skruvar man dit överliggaren underifrån.

Rä'cker det med en skruv? Jag har två olika dimensioner för som jag funderar på, antingen 45x45 elkler 45x70. Två skruvar på 45 mm blir lite trångt? Sprickrisk? Men det skall ju vara ett rädcke man skall kunna luta sig mot också...

Skråskruvning borde fungera utmärkt och bli stabilt nog.
Alternativt kan man ju köra med överdimensionerade pluggar av rundstav eller stål.
Själv skulle jag dock skråskruva.

Jag tog mod till mig och köpte pocket hole jig på Hornbach för 400:- med följde vanliga försänkta pz2-skruvar i 4 mm dia och upp till 60 mm långa. Jag köpte till 5mm skruv för utomhusbruk, men det blev lite på gränsen kanske. Skall se om jag hittar 4mm pz2 för utomhusbruk och pröva.

Det gick att borra två hål i 45 mm, man behöver inte ens ha det perfekt centrerat... ;)

Träbit med två borrade pocket holes stående på en kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror detta blir mycket bra! Tack för tipset!

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.