Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Sålänge vinkeljärnen är kvar kan du snyggt skråspika med 4"spik från sidan.
OK, om m,an går såhär då. Förborra tvärreglerna med ca 5mm borr. Den övre så skruvarna kommer in uppifrn den undre, nedifrån. Den övre får man nog dessutom försänka med en större borr för att få plats med huvudet.
Sen i med trallskruv i 80 mm ungefär. Sedan skruvar man dit överliggaren underifrån.
Rä'cker det med en skruv? Jag har två olika dimensioner för som jag funderar på, antingen 45x45 elkler 45x70. Två skruvar på 45 mm blir lite trångt? Sprickrisk? Men det skall ju vara ett rädcke man skall kunna luta sig mot också...
Sen i med trallskruv i 80 mm ungefär. Sedan skruvar man dit överliggaren underifrån.
Rä'cker det med en skruv? Jag har två olika dimensioner för som jag funderar på, antingen 45x45 elkler 45x70. Två skruvar på 45 mm blir lite trångt? Sprickrisk? Men det skall ju vara ett rädcke man skall kunna luta sig mot också...
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Skråskruvning borde fungera utmärkt och bli stabilt nog.
Alternativt kan man ju köra med överdimensionerade pluggar av rundstav eller stål.
Själv skulle jag dock skråskruva.
Alternativt kan man ju köra med överdimensionerade pluggar av rundstav eller stål.
Själv skulle jag dock skråskruva.
Jag tog mod till mig och köpte pocket hole jig på Hornbach för 400:- med följde vanliga försänkta pz2-skruvar i 4 mm dia och upp till 60 mm långa. Jag köpte till 5mm skruv för utomhusbruk, men det blev lite på gränsen kanske. Skall se om jag hittar 4mm pz2 för utomhusbruk och pröva.
Det gick att borra två hål i 45 mm, man behöver inte ens ha det perfekt centrerat...
Jag tror detta blir mycket bra! Tack för tipset!
Det gick att borra två hål i 45 mm, man behöver inte ens ha det perfekt centrerat...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror detta blir mycket bra! Tack för tipset!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fläktkonvektor istället för radiator i sovrum?
Värme allmänt -
Konsekvenser av att koppla in induktionsspis 400 2N~ istället för 400 3N~
El -
Hur montera ventil istället för rökrör i murstock
Byggmaterial & Byggteknik -
Plastmatta istället för våtrumsmatta
Badrum -
Vinkeljärn istället för balkskor. Trädäck på betongplattor.
Altan & Uteplats