5 236 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Istället för lysrör i verkstad
Lysrören har ju också en kortare optimal brinntid än deras totala brinntid. Det är bra skumt i lokaler på jobbet med lysrör efter några år för ingen byter ju innan lysröret helt lagt av. Men ur ljusutbytessynpunkt borde de nog bytas varannan höst eller så.
Jag hade lysrörsarmaturer tidigare i mitt garage (även verkstad för bygg och hobby) 6 st som var 120 cm långa med 2 rör i varje.
När de började spricka sönder i plasten tänkte jag köpa liknande igen och såg att effekt i förhållande till ljusutbyte så var det inte så stor skillnad mot LED.
Dock lärde jag mig här på forumet att många av de billigare lysrörsarmaturerna inte är faskompenserade och drog betydligt mer än de borde. Dessutom brummade de en del och tänder upp som lysrör brukar göra.
Jag köpte nya LED armaturer istället med ett betydligt bättre ljus och utan brum. Tänder direkt.
Not. Klantigt av mig som är elutbildad att inte tänka på att vissa lysrörsarmaturer saknar faskompensering.
Så tips till TS, köp LED armaturer.
När de började spricka sönder i plasten tänkte jag köpa liknande igen och såg att effekt i förhållande till ljusutbyte så var det inte så stor skillnad mot LED.
Dock lärde jag mig här på forumet att många av de billigare lysrörsarmaturerna inte är faskompenserade och drog betydligt mer än de borde. Dessutom brummade de en del och tänder upp som lysrör brukar göra.
Jag köpte nya LED armaturer istället med ett betydligt bättre ljus och utan brum. Tänder direkt.
Not. Klantigt av mig som är elutbildad att inte tänka på att vissa lysrörsarmaturer saknar faskompensering.
Så tips till TS, köp LED armaturer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Ett icke kompenserat ”drar” inte mer än ett kompenserat så länge vi inte behöver betala för reaktiv effekt ( vilket bara större industrier brukar)
Men man kan koppla in fler kompenserade på samma säkring än om de vore okompenserade.
Strömbrytare mår också bättre med faskompensering.
Finns det att köpa icke kompenserade?
Sedan tror jag att LED armaturer ger mera ljus då det är direkt riktat, lysrör strålar 360 grader och en del av ljuset måste reflekteras.
Protte
Men man kan koppla in fler kompenserade på samma säkring än om de vore okompenserade.
Strömbrytare mår också bättre med faskompensering.
Finns det att köpa icke kompenserade?
Sedan tror jag att LED armaturer ger mera ljus då det är direkt riktat, lysrör strålar 360 grader och en del av ljuset måste reflekteras.
Protte
Klicka här för att svara