Vi har ett hus byggt 1963 på sand med krypgrund. Vi funderar nu på att isolera vår krypgrund med Isoreflekt.
Har du erfarenhet av att ha isolerat din krypgrund och blev det så pass bättre att ni kände av det?

/Magnus

Krypgrund i ett hus från 1963 med blå plastfolie på marken och synlig betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
F
Också intresserad av detta. Vi har byggplast idag men funderat på om isoreflekt hade höjt tempen nån grad?

Agnvik Agnvik skrev:
Vi har ett hus byggt 1963 på sand med krypgrund. Vi funderar nu på att isolera vår krypgrund med Isoreflekt.
Har du erfarenhet av att ha isolerat din krypgrund och blev det så pass bättre att ni kände av det?

/Magnus
Hur mycket isolering har ni i bjälklaget? Vilken medeltemp i grunden?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket isolering har ni i bjälklaget? Vilken medeltemp i grunden?
Idag är det 5 grader ute, i krypgrunden 13,2 grader, 55% luftfuktighet, och i huset 20,8 grader.
Hittade ett papper där det står bjälklager +10cm mineralull, men det sitter eternitskivor där nere, så bjälklagret rör jag nog inte.

Redigerat:
Agnvik Agnvik skrev:
Idag är det 5 grader ute, i krypgrunden 13,2 grader, 55% luftfuktighet, och i huset 20,8 grader.
I bjälklagret vet jag inte, troligen 20cm, men det sitter eternitskivor där nere, så bjälklagret rör jag nog inte.
Har ni avfuktare idag där nere? I så fall vilken typ?

55% med 13,2 grader och 5 ute är ju väldigt bra, eller?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag följer gärna detta ämne, står och väger inför liknande beslut.

Jag "har hört" att isolermatta till exempelvis gjutning har väsentligen samma egenskaper men är mycket billigare. Någon som vet mer?

M Marcus_Carlsson skrev:
Har ni avfuktare idag där nere? I så fall vilken typ?

55% med 13,2 grader och 5 ute är ju väldigt bra, eller?
Det är en CTR 300TT2 som står där nere, med en digital visningspanel uppe i tvättrummet. HomeVision Lite från Corroventa. Om värdena är bra eller dåliga vet jag inte, men det kanske de är...

Agnvik Agnvik skrev:
Det är en CTR 300TT2 som står där nere, med en digital visningspanel uppe i tvättrummet. HomeVision Lite från Corroventa. Om värdena är bra eller dåliga vet jag inte, men det kanske de är...
Okej härligt.
Men ja, 55% den här årstiden skulle jag säga är bra.
Din avfuktare följer mögelindex och avfuktar bara när kombinationen av hög RH% och hög temperatur är i riskzonen för mögel.

Att isolera marken är ju till för att öka temperaturen i grunden så att RH% minskar.

Tycker ni att avfuktaren får gå så mycket på sommaren att ni vill isolera?
Diagram över mögelindex visar samband mellan relativ luftfuktighet och temperatur, markerar risken för mögeltillväxt i olika färger och tidsperioder.
Skapa konto

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Agnvik Agnvik skrev:
I bjälklagret vet jag inte, troligen 20cm, men det sitter eternitskivor där nere, så bjälklagret rör jag nog inte.
Känns lite som överkurs då.

Jag har närmast identiska siffror som dig. Sand/stenbotten. Bara plast som ligger slarvigt. Eternit och 20 cm bjälklag.

Jag har dock ingen avfuktare men har monitorerat grunden sen Aug -23 och i somras var det lite hög fuktighet annars bra resten av tiden.

Hur ser det ut utan avfuktaren?

Blått inne. I hörnet av köket så några decimaler varmare i själva huset.
Grönt ute
Brandgul grunden
Gul tillbyggd vinterträdgård

• Digital termometer och hygrometer på ett bord visar inomhustemperatur 20°C, 55% luftfuktighet, och utomhustemperaturer på 3°C, 8°C, 18°C.
    Skapa konto
  • Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
F
Skåne här, stängd krypgrund, Woods avfuktare som håller det mellan 65-70%, slukar ca 500kwh per år. Sommaren ca 15 grader, vintern drygt 10 grader. Funderat på att skriva en rutin i HA som mer dynamiskt flyttar gränsvärdet uppåt vid sjunkade temp men inte brytt mig om det än.

Bjälklaget har jag inte mätt men skulle tro att det är 300mm om inte mer kanske, kan mäta i luckan nästa gång jag trillar ner.

M Marcus_Carlsson skrev:
Okej härligt.
Men ja, 55% den här årstiden skulle jag säga är bra.
Din avfuktare följer mögelindex och avfuktar bara när kombinationen av hög RH% och hög temperatur är i riskzonen för mögel.

Att isolera marken är ju till för att öka temperaturen i grunden så att RH% minskar.

Tycker ni att avfuktaren får gå så mycket på sommaren att ni vill isolera?
[bild]
Frun fryser...hon trivs bäst när det är ca 23-24 grader, men då skjuter el räkningen i höjden. Målet är att få en högre inomhusvärme som stannar. Kanske är det vinden som behöver förbättras och strunta i grunden. Vinden saknar ångspärr, 20cm sågspån och 15cm mineralull ovanpå. Nya fönster är insatta. Huset är gammalt, och ibland känns det som man skulle vilja riva det och börja om.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag har närmast identiska siffror som dig. Sand/stenbotten. Bara plast som ligger slarvigt. Eternit och 20 cm bjälklag.

Jag har dock ingen avfuktare men har monitorerat grunden sen Aug -23 och i somras var det lite hög fuktighet annars bra resten av tiden.

Hur ser det ut utan avfuktaren?

Grönt ute
Brandgul grunden
Avfuktaren har alltid varit på, så hur det ser ut när den är avstängd vet jag tyvärr inte.

Agnvik Agnvik skrev:
Frun fryser...hon trivs bäst när det är ca 23-24 grader, men då skjuter el räkningen i höjden. Målet är att få en högre inomhusvärme som stannar. Kanske är det vinden som behöver förbättras och strunta i grunden. Vinden saknar ångspärr, 20cm sågspån och 15cm mineralull ovanpå. Nya fönster är insatta. Huset är gammalt, och ibland känns det som man skulle vilja riva det och börja om.
Ja, grunden är det sista ni ska sikta in er på om du ska få behålla värmen. Isolering tak och väggar. Höj temp inomhus.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Grönt ute
Brandgul grunden
Brandgul har jag svårt att hitta.
Digital väderstation på träbord visar temperatur och luftfuktighet inne och ute. Klocka och kalender syns på skärmen.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.