Håller på med mitt lyft av taket så att övervåningen går ända till nocken. Tänkte kolla om någon vet hur mycket isolering man bör ha om man har snedtak ända till nock dvs innertaket som var monterat mot hanbjälkarna är borta och vinden lika så.

Skulle vi haft kvar vinden så hade väl 4-500mm varit ok men om jag skulle bygga på takstolarna så jag fick plats med den tjokleken så skulle det inte vara mycket kvar av utrymmet ovanför hanbjälkarna.

Tänker man lika när man isolerar snedtak till nock som när man isolerar liggande isolering?

Alternativet som jag ser det är att man bygger nya takstolar i den gamla som har mindre lutning (de gamla är 45grader) och så lägger man isolering på dessa. Då skulle mitten av taket bli lite tjockare än ytterkanterna iaf.

Hmm, för trött för att förklara bättre, hoppas ni förstår vad jag menar.

• Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
Svarar mig själv (om någon annan är intresserad). Ju mer desto bättre gäller väl iaf till viss grad. Vi hade tänkt 145+45+45 men jag har beslutat byta till 230+45+45 dvs jag bygger på takstolen med 90 innan de korslaggda 45 reglarna.

Kollade lite med Paroc och Isover och 260+ är vad man brukar vara nöjd med i snedtak.

einpajo skrev:
Alternativet som jag ser det är att man bygger nya takstolar i den gamla som har mindre lutning (de gamla är 45grader) och så lägger man isolering på dessa. Då skulle mitten av taket bli lite tjockare än ytterkanterna iaf.
;) Det låter väl bra att ändra taklutningen, så att det blir tjockare isolering vid nocken, för det är ju dit värmen har stigit och då ska väl största "motståndet" vara där.

Så har jag tänkt och gjort i alla fall

Helena med
Nationalschabraket

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Hej,
Har precis isolerat mitt tak, det blev 120x3 = 360 mm hela vägen.
Det är rätt tänkt att isolera mer vid nock om man inte vill förlora utrymme vid väggen.
Men hur löste du problemet med att isoleringen blir tjockare och tjockare ju närmare nocken du kommer ?

/Johan

Antar att du menar att du får ett kilformat utrymmer som blir större närmare nock. Hmm, jag funderade lite på det när jag var inne på det spåret och jag hade väl inte direkt någon lösning då. Nu gör jag ju 90+45+45 regel påbyggnad ända till nock så mitt tak blir lika tjock över hela spannet. Nackdeleln är att man får en kant där den tjockare isoleringen börjar men vi tar det för att göra det enkelt plus att man kanske kan sätta spotts eller nåt i den.

Jag tror att det blir mycket mer jobb om man skall gå från 0-180mm påsadling med hjälp av reglar. Man får väl snedsåga eller nåt. Hur man gör med isoleringen är ytterligare ett problem. Lösull kanske kan gå men då måste man se till at den inte glider ner i den smalaste delen. Man kanske kan köra med 45mm isolering som man lägger i trappform dvs en skiva, två skivor, tre skivor osv =). Detta leder ju till luftfickor i konstuktionen men skjuver man in skiva nr två så långt in över skiva nr ett som möjligt så får man ju ett så litet utrymme som möjligt. Liknar väl trapetsmetoden eller vad det heter när man skall räkna ut arean under en kurva i matten.

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
;)  Eftersom jag har kutterspånsisolering så var det inte så svårt, tyngden blev iofs större men fick några boardskivor som höll emot mellan takstolarna och de "korslagda" glespanelerna

Helena med
Nationalschabraket

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.