4 175 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Erfarenheter med "för lite" isolering vid golvvärme
Hej!
Håller på att konvertera från direktel till vattenburet system med värmepump.
Bor ett soutteräng hus på ca: 180 m2 som är byggt 1978.
Har tänkt lägga golvvärme i soutterängplanet och radiatorer på övre planet.
Konstruktionen blir:
0) Gamla plattan
1) Cellplast (2 skikt)
2) GV slang som fästes i rörhållarskenor på cellplasten.
3) Armering
4) 50-60 (mm) betong
5) Klinkers
Problemet är att jag endast får plats med mellan 50 - 90 (mm) cellplast som isolering.
Vet att man idag rekomenderar minst 200 mm isolering under golvvärme för att inte värmeförlusterna ska bli så stora.
Har läst en del trådar där folk endast lagt kring 50 mm isolering. Jag skulle vilja veta hur resultatet blev för dem.
Så frågan är:
Är det någon som har erfarenheter att dela med sig om golvvärme med lite isolering under?
Det jag skulle vilja veta är; förbrukning, rumstemp, framledningstemp, vilken typ av golvbeläggning, m.m
I mitt fall skall golvvärmen stå för uppvärmningen av soutterängplanet, och inte bara som komfortvärme.
/Xilak
Håller på att konvertera från direktel till vattenburet system med värmepump.
Bor ett soutteräng hus på ca: 180 m2 som är byggt 1978.
Har tänkt lägga golvvärme i soutterängplanet och radiatorer på övre planet.
Konstruktionen blir:
0) Gamla plattan
1) Cellplast (2 skikt)
2) GV slang som fästes i rörhållarskenor på cellplasten.
3) Armering
4) 50-60 (mm) betong
5) Klinkers
Problemet är att jag endast får plats med mellan 50 - 90 (mm) cellplast som isolering.
Vet att man idag rekomenderar minst 200 mm isolering under golvvärme för att inte värmeförlusterna ska bli så stora.
Har läst en del trådar där folk endast lagt kring 50 mm isolering. Jag skulle vilja veta hur resultatet blev för dem.
Så frågan är:
Är det någon som har erfarenheter att dela med sig om golvvärme med lite isolering under?
Det jag skulle vilja veta är; förbrukning, rumstemp, framledningstemp, vilken typ av golvbeläggning, m.m
I mitt fall skall golvvärmen stå för uppvärmningen av soutterängplanet, och inte bara som komfortvärme.
/Xilak
Min erfarenhet är följande. Jag har bilat ur och grävt ur en källare i ett 30-talshust (sutteräng). I en del av källaren var det berg när plattan medan det i andra delar fanns hur mycket plats som helst. På en kvm har jag ingen osolering i princip, på 20 kvm har jag 10-20 cm, och på 25 kvm har jag 25-30 cm. Det är en extrem skillnad. I ett rum där jag har 25-30 cm krävs knappt något flöde/värme alls i den aktuella slingan medan det i rummet med delvis ingen och i övrigt lite isolering måsta jag dra på järnet med flödet. Ändå håller det dåligt isolerade rummet inte värmen lika bra som i det välisolerade rummet. Säkert ingen revolutionerande upptäckt men isolering gör en hel del. I ditt fall skulle jag överväga att bila bort bef betong för att få in mer / tjockare isolering än 50-90 mm. Fast en annan sak är ju vilken uppvärmning man har. Eldar man med billig ved eller har en bra värmepump får man ju lägga till den faktorn. Jag kör med luft / vatten mot en acktank och skall strax komplettera med en kakelugnspanna som jag ska köra med den kalla årstiden när min värmepump har dåligt cop.
Tompa_70:
Tack för svaret!
Vilken golvbeläggning har du i källaren?
Har du "normal" rumstemp. (21 grader)?
Att bila ut plattan känns inte som ett alternativ för mig. Känns som för mycket jobb med tanke på arean.
Har bestämt mig för att höja golvnivån och köra med antingen 130 eller 150 mm isolering.
Blir ju mer jobb med att flytta upp innerdörrkarmar m.m. men känns som att det lönar sig i längden.
Om jag isolerar 130 mm hamnar golvet i jämn nivå med tröskeln till altandörren.
Kan väl inte skilja så mycket i värmeekonomi mellan 130 & 150 mm isolering.
Om jag isolerar 150 mm hamnar golvnivån 20 mm övanför tröskeln, risken är nog att det är något jag kommer störa mig väldigt på (snubbelrisk m.m.). Och att börja höja upp altandörr + 4 fönster som ska liva med den, känns som ett för stort projekt. Iallafall för att tjäna 20 mm isolering.
/ Xilak
Tack för svaret!
Vilken golvbeläggning har du i källaren?
Har du "normal" rumstemp. (21 grader)?
Att bila ut plattan känns inte som ett alternativ för mig. Känns som för mycket jobb med tanke på arean.
Har bestämt mig för att höja golvnivån och köra med antingen 130 eller 150 mm isolering.
Blir ju mer jobb med att flytta upp innerdörrkarmar m.m. men känns som att det lönar sig i längden.
Om jag isolerar 130 mm hamnar golvet i jämn nivå med tröskeln till altandörren.
Kan väl inte skilja så mycket i värmeekonomi mellan 130 & 150 mm isolering.
Om jag isolerar 150 mm hamnar golvnivån 20 mm övanför tröskeln, risken är nog att det är något jag kommer störa mig väldigt på (snubbelrisk m.m.). Och att börja höja upp altandörr + 4 fönster som ska liva med den, känns som ett för stort projekt. Iallafall för att tjäna 20 mm isolering.
/ Xilak
Ja att bila och gräva ur en källaren är ju lite jobb. Jag har stengolv (kalksten) och normal innetemp - samma som i övriga huset. 13 eller 15 cm isolering spelar ingen större roll. Allt är relativt och man får ställa arbetet och kostnaderna i relation till varandra och lägga till vilken uppvärmning man har. Självklart är 5 cm isloering mycket bättra än ingen osolering alls - har man 5 cm isolering överallt så bryter man ju käldbryggan i någon mening. Sedan beror känslar också på om man har trägolv (känns varmt) eller keramik/sten (känns kallt). I detta fall är det självklart att du skall lägga 13 cm så du slipper höja altandörr, trösklar osv.
Finns ju ett dokument där man ser hur pass stor skillnaden blir beroende på vilken tjocklek man väljer på cellplasten. http://www.formas.se/upload/dokument/PDF filer/grundtips_for_golvvarme.pdftompa_70 skrev:Min erfarenhet är följande. Jag har bilat ur och grävt ur en källare i ett 30-talshust (sutteräng). I en del av källaren var det berg när plattan medan det i andra delar fanns hur mycket plats som helst. På en kvm har jag ingen osolering i princip, på 20 kvm har jag 10-20 cm, och på 25 kvm har jag 25-30 cm. Det är en extrem skillnad. I ett rum där jag har 25-30 cm krävs knappt något flöde/värme alls i den aktuella slingan medan det i rummet med delvis ingen och i övrigt lite isolering måsta jag dra på järnet med flödet. Ändå håller det dåligt isolerade rummet inte värmen lika bra som i det välisolerade rummet. Säkert ingen revolutionerande upptäckt men isolering gör en hel del. I ditt fall skulle jag överväga att bila bort bef betong för att få in mer / tjockare isolering än 50-90 mm. Fast en annan sak är ju vilken uppvärmning man har. Eldar man med billig ved eller har en bra värmepump får man ju lägga till den faktorn. Jag kör med luft / vatten mot en acktank och skall strax komplettera med en kakelugnspanna som jag ska köra med den kalla årstiden när min värmepump har dåligt cop.
Tveksamt om man kan räkna hem 15 cm extra cellplast (kontra 5cm) med utgrävning, bortforsling och allt vad det innebär. Iallfall om man lejer bort jobbet som vi gör. Firman vi funderar på att ta in ville ha ungefär 25-30 000 extra för 10cm cellplast kontra 5cm. Jag tyckte det lät rejält mycket i överkant då det gäller ett utrymme på ungefär 30m2. Det vi är mest oroliga för är att vi ska få fuktskador om vi lägger in för lite isolering.
Klicka här för att svara