1 277 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Isolering under källargolv
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Jag försöker förstå mig på det här med värmekonduktivitet och hur mycket isolering som är ekonomiskt försvarbart.
I dagsläget har jag stoppat in 100 mm cellplast i hela källaren och funderar på hur mycket mer som behövs. Det blir åtminstone ett lager till på minst 50 mm så att betongkakan hamnar "uppe på" husfoten.
Ja, det blir golvvärme.
150 mm har jag hittat som "minimimått" på någon sida om husgrunder, men det kan ju lika gärna vara minimimått för Ystad, vilket inte hjälper mig i Västerbotten.
200 mm har jag hittat desto fler som rekommenderar men då hamnar man i en liten diskussion med vänner och bekanta som förespråkar vikten i takhöjden som då börjar landa på 210-220 cm.
Hursom, för att kunna ta ett beslut kring detta så försökte jag räkna på det. Först med hjälp av denna sida: https://www.rockwool.se/support/berakningsprogram/energiberakning/ men det känns som att något är fel där då 0,037/0,1 borde bli 0,37, inte 0,219 som deras svar ger.
Så jag räknade på det manuellt istället men jag vet inte om jag förstått resultatet.
100 mm isolering, 100 kvadrat golvyta och en tillhöftad temperaturskillnad på 12 grader:
0,037 / 0,1 * 100 * 12 = 432
Samma fast 150 mm isolering:
0,037 / 0,15 * 100 * 12 = 288
och till sist 200 mm isolering:
0,037 / 0,2 * 100 * 12 = 216
Innebär detta att skillnaden mellan 150 och 200 mm isolering och en temperaturskillnad på 12 grader mot marken betyder 72 watt per timma i uppvärmning som försvinner neråt?
Om då en kilowatt går på 1 krona för, enkelhetens skull, så tar det alltså 8 år att betala skillnaden mellan 150 och 200 mm?
I dagsläget har jag stoppat in 100 mm cellplast i hela källaren och funderar på hur mycket mer som behövs. Det blir åtminstone ett lager till på minst 50 mm så att betongkakan hamnar "uppe på" husfoten.
Ja, det blir golvvärme.
150 mm har jag hittat som "minimimått" på någon sida om husgrunder, men det kan ju lika gärna vara minimimått för Ystad, vilket inte hjälper mig i Västerbotten.
200 mm har jag hittat desto fler som rekommenderar men då hamnar man i en liten diskussion med vänner och bekanta som förespråkar vikten i takhöjden som då börjar landa på 210-220 cm.
Hursom, för att kunna ta ett beslut kring detta så försökte jag räkna på det. Först med hjälp av denna sida: https://www.rockwool.se/support/berakningsprogram/energiberakning/ men det känns som att något är fel där då 0,037/0,1 borde bli 0,37, inte 0,219 som deras svar ger.
Så jag räknade på det manuellt istället men jag vet inte om jag förstått resultatet.
100 mm isolering, 100 kvadrat golvyta och en tillhöftad temperaturskillnad på 12 grader:
Innebär detta att skillnaden mellan 150 och 200 mm isolering och en temperaturskillnad på 12 grader mot marken betyder 72 watt per timma i uppvärmning som försvinner neråt?
Om då en kilowatt går på 1 krona för, enkelhetens skull, så tar det alltså 8 år att betala skillnaden mellan 150 och 200 mm?
1. Vi kan ju inte svara på din fråga om du inte anger prisskillnaden för isoleringen. Sedan splar uppvärmningstyp in på hur mycket pengar en kWh kostar. Kör du direktverkande el?S Squall Leonhart skrev:Jag försöker förstå mig på det här med värmekonduktivitet och hur mycket isolering som är ekonomiskt försvarbart.
Ja, det blir golvvärme.
Hursom, för att kunna ta ett beslut kring detta så försökte jag räkna på det. Först med hjälp av denna sida: [länk] men det känns som att något är fel där då 0,037/0,1 borde bli 0,37, inte 0,219 som deras svar ger.
2. Dina beräkningar stämmer ej. U-värde beräknas på följande sätt:
tjocklek på material / lamdavärde för material = värmemotstånd
1 / värmemotstånd = u-värde
100 mm ger 444 Watt eller 3893 kWh/år
150 mm ger 296 Watt eller 2596 kWh/år
200 mm ger 222 Watt eller 1943 kWh/år
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Prisskillnaden på isoleringen spelar mindre roll då den mer eller mindre kostar lika mycket per mm. 100 m² 100 mm cellplast går på drygt 10 000:- och 50 mm går på 5000. Det skiljer några hundringar hit och dit bara.
Uppvärmningen är en 8 kW bergvärmepump. Dragspelselement på markplan och det är tänkt med golvvärme i källaren.
Det kan förstås spela mindre roll i sammanhanget men huset står på gammal havsbotten, så det är drygt 6 meter sand under huset innan man kommer till berg. Så ska man hitta någon fukt där får man leta ordentligt.
Min felaktiva beräkning baserades bara på denna:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/energiberaekning-pdf.25951/
U = λ / d
och
Q = U * A * ∆T
Oavsett felberäkningen så verkar det ändå handla om en skillnad på 653 kWh om året, vilket blir ett par år för att betala mellanskillnaden.
Uppvärmningen är en 8 kW bergvärmepump. Dragspelselement på markplan och det är tänkt med golvvärme i källaren.
Det kan förstås spela mindre roll i sammanhanget men huset står på gammal havsbotten, så det är drygt 6 meter sand under huset innan man kommer till berg. Så ska man hitta någon fukt där får man leta ordentligt.
Min felaktiva beräkning baserades bara på denna:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/energiberaekning-pdf.25951/
U = λ / d
och
Q = U * A * ∆T
Oavsett felberäkningen så verkar det ändå handla om en skillnad på 653 kWh om året, vilket blir ett par år för att betala mellanskillnaden.
Klicka här för att svara