Hej gott folk, jag håller på och sätta upp en vägg mot en vägg (betong, skiljevägg mot grannen), jag har nu reglat upp och ska börja isolera, men vilken isolering är det som gäller? Isoleringens värmeledningsförmåga är skitsamma däremot vill jag ha så bra ljudisoléringsförmåga som möjligt, vad tror ni om följande?

Stenull, lambda 37 för cc60 och 45x45 reglar

Åsa Lund
Gyproc och Danogips har anvisningar på nätet hur man bygger ljudklassade väggar. Läs på där och kom ihåg att det även är noga att täta runtom.
Lycka till!

Har du satt den nya väggen dikt an mot den befintliga väggen? Det är inte så bra eftersom ljud transporteras genom materialen och då spelar det ingen roll vilken isolering du har.

Regla upp den nya väggen, minst 45x70, och sätt två lager gips på båda sidor om reglarna. Se till att den nya väggen står någon centimeter ifrån den befintliga, så ljudet inte kan ledas genom materialen. Isolera med vanlig mineralull. Lägg ett lager byggsilikon (som är elastisk) mellan reglarna som ligger mot tak, väggar och golv för att minska vibrationer.

Redigerat:
syftet med väggen är inte att ljudisolera, men jag ska isolera för att det inte ska bli som en "baslåda" mot grannen. Är det skitsamma och köra glasull eller stenull? spelar lambda värde någon roll angående ljud?

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.