Just installerat vedpanna (Nibe) med tre 500-ackutankar. Tankarna står typ 5 meter från vedpannan av utrymmesskäl. Det blir en hel del rör givetvis (28mm) både runt tankarna och mellan vedpannan och tankarna och från tankarna till elementledningarna som finns vid pannan. Till det kommer ju rören runt laddomaten som blir mycket heta. Dessa rör vräker ifrån sig mycket höga temperaturer. Pannan och tankarna finns ju inne i huset så det är ju inte bara rent slöseri med värmen i pannrummet som blir med alla heta rör, i någon mån bevaras den värmen i murstock och väggar, men man vill ju när man eldar naturligtvis få upp värmen i tankarna effektivast möjligt.

Kommer isolera i stort sett alla ledningar förutom möjligtvis de som oftast är ljumma eller kalla. Räcker inte ett lager så blir det ett till.

Såklart att denna isolering kommer att göra nytta som besparing av energi, men min fråga är om någon fysikaliskt-matematisk individ här inne på forumet har en kvalificerad gissning på hur mycket. Grovt räknat givetvis. Är besparingen "försumbar" eller handlar det om tusentals kw per år? Kommer man uppleva någon väsentlig skillnad när man eldar upp tankarna? Någon som funderat eller ännu bättre räknat? Huset är väl på en 130 kvadrat och säkert bortåt typ 100 år gammalt. Måttligt isolerat men bra vindtäta fasader.

Redigerat:
Hur varmt blir det i pannrummet? Om det är normal rumstemperatur så tjänar du naturligtvis inte något på att isolera.

Ymer Ymer skrev:
Hur varmt blir det i pannrummet? Om det är normal rumstemperatur så tjänar du naturligtvis inte något på att isolera.
+30 när pannan går. Som jag skrev så är det nakna heta rör i mängd, så såklart är det över normal rumsvärme.

J
All värme som avges från rören kommer tillgodo i huset och värmer i det rummet och rummet ovanför , så har du bara korta rör mellan panna och tank så bry dig inte , jag har 15 meter till tank och isolerat dom p.g.a längden

J jojo123 skrev:
All värme som avges från rören kommer tillgodo i huset och värmer i det rummet och rummet ovanför , så har du bara korta rör mellan panna och tank så bry dig inte , jag har 15 meter till tank och isolerat dom p.g.a längden
Du isolerar själv rören så du snabbast möjligt kan elda upp tankarna och för att slippa för mycket läckage. När du själv bekymrar dig för att läckaget, så säg inte till TS att "all värme som avges från rören kommer tillgodo i huset".
Tankarna står som sagt fem meter från pannan (i ett annat rum) vilket gör att jag har 30 grader i pannrummet och mycket läckage från rör fram och tillbaka.
Frågan gällde inte allmänt snack om rör, panna, värme och tankar, utan om någon hade en mer kvalificerad bedömning om välisolerade rör kontra helt oisolerade. Det går inte att ge några detaljerade svar givetvis, men har någon försökt gå på djupet i frågan så...

J
Jag bekymrar mig inte för värmeläckage med mina rör , isolerade för att det är långt till tankarna , det med kort distans .
5 meter är inte mycket och klart det värmer omkring sig , men mest för värmen i pannrummet är nog själva pannan och troligtvis din skorstensanslutning som ger en höga tempen där ., samt dom ev . heta rör som går ut från tankarna , där är det befogat med isolering och till störst delen bra isolering på tank/ar
Du frågade om tips på isolering eller kanske inte och då blev mitt svar som tidigare , kort mellan panna och tankar behövs ingen isolering , man tappar kanske en grad på en sträcka av 5 meter , men det är upp till var och en , att ta emot något från forumet och agera efter eget huvud med svaren

Har ofta undrat detsamma eftersom pannan hos mig står i källaren och kanske värme upp källeren i onöd.

J
L lostinsweden skrev:
Har ofta undrat detsamma eftersom pannan hos mig står i källaren och kanske värme upp källeren i onöd.
Pannan har en sekundär uppgift som blir automatisk vid installation
1 Den värmer källaren
2 Den ventilerar hela källaren , behövs mycket luft för brasan , fukt in i pannan och ut genom skorstenen

Många som konverterar till annan värmekälla VP ,EL brukar få bekymmer med fukt i källaren , har sett stora variationer från fukt till blött på väggarna , så det med lite värme och fart i skorstenen är bra i äldre hus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.