Jag har ett gammalt hus - slutet 1600-talet - som jag håller på o renoverar. Nästa rum som skall åtgärdas är kallfarstun. Har jordlukt på sommaren o undrar hur jag ska isolera för att få bort kylan och lukten. vill behålla golvplankorna som är spikade ovanifrån och bra nötta. Hade tänkt försöka ta upp några plankor o fylla utrymmet under med Perlite eller lösklinker. När jag renoverade köket grävde vi ut ca 50 cm, la markduk som vi drog upp mot stenfoten (putsad med kalkbruk) och fyllde på med kapillärbrytande leca. Nu har jag läst en del om Perlite och det verkar ännu bättre. Vad händer om jag bara fyller med Perlite eller leca utan att lägga markduk under?

Om det är ett tomrum under golvplankorna så kan ett alternativ vara att fylla med polyuretan, du behöver då inte ens ta bort golvet, utan bara borra ett eller några 10mm hål på lämpliga ställen där pu'n fylls ifrån. Sen pluggas hålen igen. PU'n som hälls i är flytande, expanderar under golvet och fyller ut utrymmet.

NEJ NEJ NEJ. Inget PU i golvet. Det mår inte huset bra av. Det du har gjort med lecakulor är bra. Med ett lager med minst 20cm leca och en åldersbeständig plast på ska nog funka. det bästa är ju om man får se hur det ser ut. Men du verkar ha lite erfarenhet. Så lycka till och gott nytt år.

Jag tycker det låter som metoden i köket var bra, kan du inte lyfta alla golvplank och göra samma sak i hallen? Nu vet jag inte hur hallen är konstruerad i övrigt men jag tror inte du blir av med vare sig jordlukt eller kyla bara genom att fylla upp med med leca eller perlite, eller?

Pu i golvet är en vanlig lösning i gamla hus, inte utan anledning. Du föreslår själv åldersbeständig plast.
Hur menar du då att huset inte skulle må bra av PU? Själv är jag av rakt motsatt åsikt, nämligen att PU är det som får gamla hus att må allra allra bäst.

Tack för alla förslag! Problemet är att det inte går att lyfta alla golvbrädorna, eftersom både den inbyggda trappan till vinden och två pärlspontskåp står ovanpå dem. Golvet är dessutom spikat med handsmidda spikar, och dom vill man ju inte ersätta. Har jag förstått rätt, dvs att jag måste gräva ut under golvet och lägga plast på grunden under fyllnadsmaterialet? Vad händer om man skippar den delen? Vad kan jordlukten bero på?

elwi skrev:
Har jag förstått rätt, dvs att jag måste gräva ut under golvet och lägga plast på grunden under fyllnadsmaterialet?
Nej, inte om det som jag skrev finns ett mellanrum mellan golvplankorna och underliggande, vilket jag förmodar att det gör, åtminstone i bjälklaget. Då kan du fylla ut med PU utan att lyfta en enda planka, och det blir även helt tätt för uppstigande fukt och lukt.

Jag måste helt avråda dig att ha PU i golvet. Det blir aldrig helt tätt. Du kommer ändra fukt balansen i grunden. Du vet inte hur det ser ut under. Ligger det organiskt material på marken i grunden så kommer du att öka fukten om du tätar till med PU. Då kan svamp och röta frodas och sprida sig upp i huset. Gräv ur lägg på 20 cm leca och sen på med en plast. Men det måste vara luft imellan bjälkar och marken. Det finns inga genvägar med PU. Gör rätt på en gång.

Ett kapillärbrytande skikt är så klart att föredra, och man förändrar fuktbalansen oavsett vilket material man använder för att täta med. Fördelen med PU är att det blir tätt, helt tätt eftersom det inte blir några skarvar där fukt och luft tar sig igenom trots allt. Frågan är hur det ser ut under, jag gissar att dina golvbjälkar inte ligger direkt på backen i form av organiskt material, för då hade dom nog inte funnits längre. Beroende på hur det ser ut där under, hur självdränerande marken är osv så kan olika ytterliggare åtgärder vara lämpliga.

Men visst, jag instämmer i att det bästa är att gräva ut och lägga ett kapillärbrytande lager. Och sedan isolera golvbjälklaget med PU ;)

Nu är det ju en mullbänk, så man kan ju gissa att det ligger jord på bjälkarna. Sen är det luft i mitten som måste kunna lufta sig. Tätar man med PU så blir det tätt. Då kan inte fukten komma ut. Med följden att det kan börja växa saker man inte vill ha i en grund.Man ska aldrig täta till en mullbänk med PU.

Nja, det där med mullbänk är ju tyvärr allt annat än entydigt, det verkar finnas ungefär lika många varianter på "mullbänk", som det finns hus som har mullbänk. Du skriver t.ex. att en mullbänk ska vara luftig, men andra säger att den inte ska vara det. Hur det är i TS fall är inte helt enkelt att veta.

Ja det ska vara luft i mitten på rummet. Men det ska var vindtätt vid ytterväggarna. Så man får ett dragfritt golv. Det är en mullbänk.

Jag fattar inte, vet vi att det är en mullbänksgrund elwi? Kommer du inte åt under trappen om du lyfter övriga plankor? De gamla spikarna återanvänder du det är ju inget problem. Jordlukten kommer förstås från jorden och det draget upp som ändå finns även om man tätar ut mot grunden.

Det blir nog helt enkelt svårt att få bort kylan och jordlukten utan att konvertera till torpargrund/krypgrund.

Då blir det till att göra som jag hade hoppats slippa, riva upp, gräva ut, täcka och fylla på. Jag vet inte säkert hur stort utrymmet under golvet är, men husgrunden - putsad sten - är ca 40-50 cm mellan mark och träfasad.
Jordlukten finns bara i detta rum, inte i de andra. Iofs är det inte fel att ha kvar en del av kylan, men jordlukten på sommaren stör mest, så jag gissar att jag får försöka gräva ut en del o täta. Men ska man verkligen lägga plasten ovanpå lecan? När vi gjorde köksgolvet - som helt byttes ut mot nytt - så la vi först markduk, sen leca. Vad är rätt?

Om det luktar "jord" så skulle jag nog öppna och kolla noga. Man ska inte måla fan på väggen men röt/fuktskador kan lukta "jordigt". Vi hittade PU under golvet i vårt fuktskadade badrum. Även jag inte är anhängare av PU så var virket på den pl
atsen där man sprutat PU, helt torrt. Däremot täpper det till ventilationen på ett okontrollerat sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.