Hej,
Håller på och sätter vindduk på garaget och förbereder inför isoleringen och fick då en tankeställare om jag behöver bygga in en luftspalt eller om det räcker med den naturliga som blir mellan råsponten och ned till isoleringen. Taket består av råsont, underlagspapp och ytpapp.
som visas på bilden så är det ca 600mm på lägsta och ca 900mm på den höga sidan. Kommer isolera ca 300mm i taket och takfoten kommer kläs in.
1. behöver jag bygga ned ca 45mm ifrån råspont och lägga masonit för att få luftning eller räcker det med att enbart ha en öppning i takfoten på varje sida så luften kan strömma igenom? fördelar/nackdelar med enbart att ha det öppet vid takfot utan att bygga ned en luftspalt?
2. vindduken kommer täcka hela gavlarna och upp till och med den blåa linjen enligt bild är det korrekt?
Håller på och sätter vindduk på garaget och förbereder inför isoleringen och fick då en tankeställare om jag behöver bygga in en luftspalt eller om det räcker med den naturliga som blir mellan råsponten och ned till isoleringen. Taket består av råsont, underlagspapp och ytpapp.
som visas på bilden så är det ca 600mm på lägsta och ca 900mm på den höga sidan. Kommer isolera ca 300mm i taket och takfoten kommer kläs in.
1. behöver jag bygga ned ca 45mm ifrån råspont och lägga masonit för att få luftning eller räcker det med att enbart ha en öppning i takfoten på varje sida så luften kan strömma igenom? fördelar/nackdelar med enbart att ha det öppet vid takfot utan att bygga ned en luftspalt?
2. vindduken kommer täcka hela gavlarna och upp till och med den blåa linjen enligt bild är det korrekt?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Du behöver en luftspalt , till 100%
Jag körde läkt så 23 mm luftspalt .
Luftspalten får ej täckas med vindduk , myggnät ska det vara .
Vet ej hur du täcker bärande reglarna som är på utsidan , takfoten .
Jag körde läkt så 23 mm luftspalt .
Luftspalten får ej täckas med vindduk , myggnät ska det vara .
Vet ej hur du täcker bärande reglarna som är på utsidan , takfoten .
Det kommer gå vindduk upp enligt de blåa sträcken och sedan täckas med panel. luftspalten kommer finnas det blir ca 300mm+ avstånd mellan isolering och råspont. frågan är om jag måste bygga ned med masonit från råsponten?
Öppningarna på luftspalten kommer vara vid takfoten och täckas med myggnät och inte vindduk.
Öppningarna på luftspalten kommer vara vid takfoten och täckas med myggnät och inte vindduk.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Nej det behöver du inte.S Segerlund skrev:Det kommer gå vindduk upp enligt de blåa sträcken och sedan täckas med panel. luftspalten kommer finnas det blir ca 300mm+ avstånd mellan isolering och råspont. frågan är om jag måste bygga ned med masonit från råsponten?
Klicka här för att svara