Hej!

Jag bor i ett radhus ( bostadsrätt ) och har därmed grannar på varsin sida av de två sovrummen på nedre plan. Problemet ligger väll i att huset mestadels består av träreglar och lite gipsskivor på det. Vartefter ska vi tapetsera om sovrummen och därför tänkte jag även om det finns ngt smidigt sätt att få lite ljuddämpning både till grannarnas vägg ( den är ngt mer isolerad men inte allt för mkt) samt även på den enkla väggen mellan sovrummen.

Rummena är inte speciellt stora så vill inte förminska dem allt för mycket men som det är nu så kan ett av barnen vända sig om i sängen, slå knäna mot väggen och det låter som ljudet från en hammare... :confused:

Ngra bra tips? Ser ju själv en bild av hur man "bara" slår upp ett par enkla skivor, men antar att det inte är så lätt :cool: Väggarna ska ju självklart kunna användas till att hänga upp tavlor osv på sen åxå.

Tack på förhand!

Det som dämparljud bäst är tunga material, Så det du kan göra är att skruva upp en OSB skiva och en gips till på alla väggar då bygger du bara ut 24mm slå på 3 skivor så blir ljuder reducerat väldigt bra! Har vart med och byggt en ny bio med 14 salonger och det vara extremt viktigt med ljuddämpningen i väggarna. tänk på att inte ställa skivorna på golvet!

oleg skrev:
Det som dämparljud bäst är tunga material, Så det du kan göra är att skruva upp en OSB skiva och en gips till på alla väggar då bygger du bara ut 24mm slå på 3 skivor så blir ljuder reducerat väldigt bra! Har vart med och byggt en ny bio med 14 salonger och det vara extremt viktigt med ljuddämpningen i väggarna. tänk på att inte ställa skivorna på golvet!

Ok funkar det är det ju toppen, en sådan lösning jag var ute efter :)
ok skivorna ska sitta en liten bit upp? Ja jag får läsa på lite ( eller fråga här :p) ordentligt inför men nu kan jag budgetera lite bättre :) tack för hjälpen!

AXS
Du kan ta ner all gips i ditt sovrum, in med lite isolering mellan reglrarn, men fyll inte helt.
Sen på med OSB eller liknande och gips på det. Mellan regel och skiva lägger du något dämpande.
Snåla inte på tjockleken på gipset.

Bygger lite mindre och borde dämpa mer, men mer jobb såklart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.