Upplever att ett av sovrummen i vårt 1,5 plans hus på övre plan är lite kallare än övriga rum på vintern och lite varmare på sommaren.

På vinden står en skylt där det står att enbart landgångar får beträdas och inte isolermaterial. Tyvärr har dock både vi och förra ägaren förvarat föremål bland annat lakan, prydnadskuddar med mera på isolermaterialet. På dessa ställen är isolermaterialet ihopsjunket.

Kan detta påverka isoleringen? Bör jag ta bort allt som ligger på den vita isoleringen och fylla på med mer isolermaterial?
 
  • Vind med lutande tak och isolering av lösull spridd på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett för isoleringstjänst, smutsig och anslagen, innehåller teknisk info, datum, varningstext, och certifieringsmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
sunnis
Ja det påverkar definitivt. Det går att ”fluffa” till isoleringen för hand eller med en speciell visp som man sätter på skruvdragaren.

Mycket viktigt att man inte packar ihop lösull som ni har gjort, blir ju rätt dyr förvaring om man tappar halva isolervärdet…

Men att rummen känns kallare kan även bero på värmesystem som behöver luftas, det kan även bero på att elementet är underdimensionerat.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Tack för svar. Då ska jag plocka bort alla grejer där imorgon. Kommer det verkligen hjälpa att för hand försöka jämna ut isolering som redan är ihoptryckt eller är det bättre att fylla på lite? Kan man köpa sådant isolermaterial på k-rauta som jag har i närheten? Vad heter materialet jag ska leta efter?
 
Magnus E K
Det står på skylten, "isover insulsafe", vilket är lösull tillverkad av återvunnet glas.

Har ingen egen erfarenhet av denna isolering men nog borde det gå att fluffa till för hand.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Ok. Ska prova imorgon. Med fluffa till för hand menar ni bara att jag ska fördelade jämt så det blir samma tjocklek överallt?

Hittade denna produkt som man skulle kunna fylla upp med men den är dock inte vit. Man kanske kan ha detta i botten och ha den befintliga vita isoleringen ovanpå så det inte syns.
https://www.k-rauta.se/produkt/losull-isover-fyllnadsisolering/7392979167109
 
sunnis
Arn83 Arn83 skrev:
Tack för svar. Då ska jag plocka bort alla grejer där imorgon. Kommer det verkligen hjälpa att för hand försöka jämna ut isolering som redan är ihoptryckt eller är det bättre att fylla på lite? Kan man köpa sådant isolermaterial på k-rauta som jag har i närheten? Vad heter materialet jag ska leta efter?
Du ska inte ha ihoptryckt isolering under den nya, utan fluffa upp allting så det blir så jämt som möjligt.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Nu har jag varit uppe på vinden när tömt allt som legat på isoleringen och fluffat till. Fick upp höjden en del men däremot tycker jag fortfarande det finns utrymme för lite mer isolering. Längre in i vinden når isolermaterialet nästan upp till landgången medan de delar där grejer legat ovanpå så saknas 10-15 cm upp till landgången.

Funderar på om jag skulle skaffa en eller två sådana säckar med fyll på isolering som jag länkade till ovan. Osäker på om två sådana får plats men en kommer inte vara några problem.

Ett problem är att färgen skiljer sig åt nuvarande isolering är vit medan den nya är åt det bruna hållet. Tycker ni jag ska hälla det bruna i botten och det vita utanpå så att det inte syns något?

Bifogar ett foto på hur det ser ut just nu med isoleringen
 
  • Vindutrymme med isolering, träbjälkar, stege och förvarade föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
När det redan är så där mycket lär det ta väldigt många år att spara in ännu mer isolering, såvida du inte får den gratis.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
När det redan är så där mycket lär det ta väldigt många år att spara in ännu mer isolering, såvida du inte får den gratis.

Läste att isoleringen bör vara 50 cm. Är inte säker på att det är 50 cm överallt, kan vara 30-40cm på vissa håll. Skyddar isolering mot för mycket värme på sommaren eller är det mest för att spara energi på vintern?
 
Arn83 Arn83 skrev:
Läste att isoleringen bör vara 50 cm. Är inte säker på att det är 50 cm överallt, kan vara 30-40cm på vissa håll. Skyddar isolering mot för mycket värme på sommaren eller är det mest för att spara energi på vintern?

Sovrummet där isoleringen tidigare varit packad är fortfarande klart kallare än övriga rum på övervåningen. Inte jättemycket men skiljer en grad vilket tydligt märks.
Har pratat med några riktiga isolerfirmor som rekommenderat mig att fylla på med två sopsäckar a 200l som de kunde blanda till. Total kostnad 500 kr.
Enligt firmorna kan man aldrig få tillbaka den ursprungliga fluffigheten när isoleringen en gång varit packad.

Blev avrådd från att köpa isover Fyll upp som säljs i bygghandeln. Denna skulle vara tyngre och ytterligare pressa ihop den befintliga isoleringen. Så det får bli två säckar av samma typ isolering.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.