Hej. Inför ett kommande byte av yttrtpanel började jag riva lite idag. Upptäckte att man nån gång i tiden har borrat ett hål genom den gamla panelen, genom vindpappen och sedan sprutat in något oklart isoleringsmaterial mellan spisläkten.

Matrialet är väldigt poröst, och flyktigt. Nästan som potatismjöl. Jag tänker spontant att antingen tar jag bort den gamla isoleringen och lägger på ny, eller tilläggasisolera över.

Någon som har koll på vad detta är för något och har förslag på lämplig åtgärd? När kan det tros vara gjort? Delvis riven ytterväggsbeklädnad exponerar gammal vindpapp och poröst, sprutat isoleringsmaterial vid byggrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i gammal ytterpanel med poröst isoleringsmaterial synligt, likt potatismjöl.
Skapa konto
Hål i vindpapp med sprutad porös isolering synlig genom öppningen, omgivet av gammal ytterpanel.
Skapa konto

Karbamidskum? Det var populärt på 70-80-talet och sönderfaller i ett fint pulver efter några decennier...

• Gilla
hakan_975
  • Laddar…
Jag har landat i samma slutsats. Det tycks vara helt värdelöst som isoleringsmaterial, sliter nog ner det.

Ja det skall du göra.

• Gilla
mo schneider
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.