Godkväll
har ni varit med om någon sådan isolering som på bilderna? Med svarta prickar på pappret. Ser ut som lim som ska hålla isolering mot pappret, eller har jag fel? Mögel ? 🫣

• Isolering bakom en vägg med svartprickigt papper, eventuellt lim eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering med svarta prickar på pappret, eventuellt mögel eller lim, bakom en gipsvägg i ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Isolering i en vägg med svarta prickar på pappret, delvis borttagen gipsskiva och träreglar synliga.
    Skapa konto
  • Isoleringsmaterial med svarta prickar på papperet, potentiellt lim eller mögel, på en mörk yta.
    Skapa konto
  • Isolering med svarta prickar på pappret, eventuellt lim eller mögel, med gulaktiga fibrer synliga.
    Skapa konto
Sherlock Holmes Sherlock Holmes skrev:
Godkväll
har ni varit med om någon sådan isolering som på bilderna? Med svarta prickar på pappret. Ser ut som lim som ska hålla isolering mot pappret, eller har jag fel? Mögel ? 🫣
Ser ut som den vanliga isoleringen på rulle med pappbaksida, men sen har antagligen ngt använts på pappen (eller spillts) som har möglat fläckvis. På den första bilden såg resten av isoleringen inte heller så kul ut, så det verkar vara ett angrepp i stort ? :/

Tycker verkligen att det inte ser ut som mögel.
Speciellt som det svarta ser ut att gå i ränder och kanterna är helsvarta, som mer stämmer överens med lim eller någon behandling.

Hur ser resten av utrymmet ut? Är det mögel lär inte trä och gips klarat sig så bra heller.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ser ut som den vanliga isoleringen på rulle med pappbaksida, men sen har antagligen ngt använts på pappen (eller spillts) som har möglat fläckvis. På den första bilden såg resten av isoleringen inte heller så kul ut, så det verkar vara ett angrepp i stort ? :/
Tack för ditt svar.
Det ser ut som att det är någon typ av lim mellan isoleringen och pappret, som i sin tur ger upphov till prickar som syns på andra sidan.
Om det rör sig om ett angrepp? Min novisa läsning säger tvek på den. Reglarna ser intakta ut, baksidan av gipsskivan känns hel och det finns inga tecken på vare sig lukt eller fukt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Stärkelsebaserat lim (typ traditionellt tapetklister) är mums för mögel och andra svampar...

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar.
Det ser ut som att det är någon typ av lim mellan isoleringen och pappret, som i sin tur ger upphov till prickar som syns på andra sidan.
Om det rör sig om ett angrepp? Min novisa läsning säger tvek på den. Reglarna ser intakta ut, baksidan av gipsskivan känns hel och det finns inga tecken på vare sig lukt eller fukt.
Det är ju skönt, var lite svårt att se men på första bilden såg isoleringen mörk ut, men det var kanske bara i skarven.

useless useless skrev:
Stärkelsebaserat lim (typ traditionellt tapetklister) är mums för mögel och andra svampar...
Hm, intressant det du skriver. Men trivs mögel och svampar verkligen när det finns gott om lufttillförsel? Torr miljö dessutom..

Hm, intressant det du skriver. Men trivs mögel och svampar verkligen när det finns gott om lufttillförsel? Torr miljö dessutom..
Dom kanske uppkom i samband med installationen. Är inget fuktigt nu (inkl fläckarna) så är det kanske sen gammalt.

• Gilla
Sherlock Holmes
  • Laddar…
det svarta i mellan på första bilden ser ut som damm från föroreningar utifrån

om det är mögel viket jag inte tror då borde det vara på gipsen oxså

• Gilla
Sherlock Holmes
  • Laddar…
MultiMan
Tror inte på mögel. Luktar det något? Det första jag tänkte på var tjära som man ju fortfarande använder i t ex hydreringspapp för att få fuktskydd. Klumpbildningen kan bero på något mindre lyckat recept.

• Gilla
Sherlock Holmes
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.