anyone_xx skrev:
Har dock bestämt mig för stenull, markisolering. Dimension ej klar.
Materialvalet är nog klok. Stenull klarar lite fukt.

Dimensioneringen är som nämnts tidigare lite knepig.

Det är en hel vetenskap det där med ånggenomsläpplighet mm. Det finns många trådar att söka på BH.

Men vad du riskerar är att flytta "daggpunkten" tror jag det heter ? ut i väggen på ett ofördelaktigt sätt om du isolerar för mycket på insidan.
Normalt är det ju på utsidan av källarväggen som man ska sätta isoleringen för maximal funktion.

Utsidan blev dränerad för ca 6 år sedan, platonmatta och isolering. Så fukt utifrån ska jag nog klara mig från i många år...

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Roland:
Nu blev jag intresserad. Hur tänker du att det blir fuktproblem om man isolerar för mycket??? (inte för att jag tror att det är ngn stor skillnad på 50 och 70mm..)
Det finns två tankar hos mig 1) enligt många i Sverige så är bastu husets torraste rum. isf. var kommer fukten ifrån då?
2)Om man medger att det är en del fukt/kondens, hur gör isolationen problemet värre i en källare? (förutsatt att det är byggt som rum-i-rum.)
MVH
Sakke

Om man bygger som rum i rum(med ventilerad luftspalt ut mot betong) så isolerar man nämligen INTE källarväggens innsida utan bara bastuväggen ut mot källarluft. Duggpunkt blir nog inte påverkad i ngn större grad av de få timmarna bastun är i bruk.
Det som jag däremot skulle tänka på mer är kondens. Bastuluften har riktigt nog låg relativ fuktighet, men i 80C klarar den binda långt mer vatten än källarluften på , säg 19 grader. Det vil betyda att där den 80-gradiga bastuluften kommer i kontakt med kall betong, vill det uppstå kondens.
Enkel eksempel på detta är att när man öppnar bastudörren mot ett badrum (eller om det är mycket trafik fram och tilbaka) så är det kondens omedelbart på alla glasytor (speglar etc) och till slut alla väggar.
Med luftad spalt minimerar man problemet om bastuväggen är isolerad med 50mm eller mer. Dock kan det uppstå kondens inne i isolationen om källarluften är mycket kallare och man badar länge /med mycket badkastande.
Om jag skulle bygga bastu i fråga, med den metoden som trådstartaren anger, så skulle jag bygga rum-i-rum , 50-70mm isolation, bastufolie , spikläkt och panel. Folien tapeas i skjöter så att den är 100% damptätt. Då behöver man inte tänka på om man har gjort det riktigt. man har både hängslen och livrem. Isolationen säkrar minimalt värmeläckage mot betong och folien stänger inn damp. med riktig ventilationsløsning är detta en väldigt trygg konstruktion.

MVH
Sakke

drsakke skrev:
Roland:
Nu blev jag intresserad. Hur tänker du att det blir fuktproblem om man isolerar för mycket??? (inte för att jag tror att det är ngn stor skillnad på 50 och 70mm..)
Det finns två tankar hos mig 1) enligt många i Sverige så är bastu husets torraste rum. isf. var kommer fukten ifrån då?
Det finns säkert dom som kan detta på sina fem fingrar, men som amatör i ämnet så är min åsikt så här;

Det faktum att jorden utanför källaren har en lägre temperatur än innetemperaturen i källaren innebär att det finns en ångtrycksskillnad. Denna skillnad medför en fuktvandring från varmt till kallt.
Om marken är uppvärmd utjämnas och minskar denna fuktvandring.

Om du då isolerar på insidan så ändrar du förhållandet var i väggen denna jämvikt finns och du riskerar att det blir kondensutfällning på insidan eller i väggen.
Detta förhållande kan växla under årstiden om du tex har uppvärmd källare på vintern så läcker värme ut och värmer upp jorden, om du sedan stänger värmen på sommaren så riskeras att fukten vandrar tillbaks in i källareväggen (eller golvet för den delen).
Om du har isolering på utsidan av källareväggen så är hela väggen uppvärmd och daggpunkten finns utanför väggen, på utsidan.

Jodå, enig med dig där, men här är det ju inte snack om att isolera själva källarväggen, utan bastuväggen. Isolation + luftspalt gör ju att temperaturen stiger inte nänmvärt i betongväggen ens under bad, i tillägg är det ventilerat i spalten

MVH
Sakke

drsakke skrev:
Jodå, enig med dig där, men här är det ju inte snack om att isolera själva källarväggen, utan bastuväggen. Isolation + luftspalt gör ju att temperaturen stiger inte nänmvärt i betongväggen ens under bad, i tillägg är det ventilerat i spalten

MVH
Sakke
Eftersom det finns en luftspalt mellan isolering och källarvägg blir denna luft kall och när då den varma luften från bastun kommer igenom isolering (vilket den gör förr eller senare) så kommer det att möta den kalla luften.
Varm luft kan hålla mer vatten än kall luft. När den kyls så fälls detta vatten ut i form av kondens på insidan av källarvägg

Hmmm. Nu börjar du att snacka om något helt annat. kondensering är inte det du argumenterade med först.
1) ja, om en betongvägg isoleras innvändigt så är detta en riskkostruktion med tanke på duggpunkt mögel etc. Det är därför helt riktig av trådstartaren att bygga med luftspalt så att man inte andrar förhålllanden intill väggen speciellt med tanke på att det är höga temperaturer i en bastu. i en vanlig torr källarvägg kan man isolera helt dikt an med upp till 50mm. mer om det finns isolation på utsidan.
Det som är nog största problemet med ett rum med innetemp på 80C är:
2) Kondens mot kalla ytor som t.ex betong. Detta är ett problem, och problemet blir större med ökande temperaturskillnad. Problemet blir mera uttalad ju mindre isolation man har i bastuväggen (större värmeläckage med mindre isolation) i tillägg kommer ren vattenånga om man kastar mycket bad.

Bästa sättet att hindra kondensering mot betong är alltså att hindra värme- och ångläckage från bastun med isolation och helst också folie. Om det oppstår fukt mot betong är det däremot viktigt att det får chansen till att torka fort, därav är det en god ide att ha ett luftspalt mellan bastuvägg och källlarvägg.

Då menar jag att man har säkrat sig mot bägge problemen. I trådstartarens fall så ser vi att det dessutom är drenerat och det finns isolation på utsidan så att alla aspekter är taget hänsyn till.

MVH
Sakke

Redigerat:
Du pratar om bastuvärmen som om du sitter i den 24 timmar om dygnet/365 dagar om året.

Hur många driftstimmar har en genomsnittlig bastu per år egentligen ? :x

Det gör jag inte, hur ska jag utrycka mig så du klarar att hålla dig till ämnet?? ? är bastun varm så är det värme och temperaturgradienter oavsett hur länge det varar.
Jag är lite less på att snacka om en helt ny tema varje gång du kommenterar. Det var du som drog inn daggpunkter, kondens etc. Jag försökte bara resonera utifrån givna förutsättningar.
Det kan vara nog med 2 timmar 2 gånger i veckan om man stänger fukt inn. Till exempel om man isolerar bastuvägg dikt an kall betong i en källare .
Om du har bastat någon gång så har du sett att redan efter relativt kort tid kommer det en del kondens i angränsande rum (bad) . Hamnar detta i vägg utan möjlighet till upptorkning (isolation direkt mot kall betong) så är det ett potentielt problem.
Generellt tror jag det mesta går bra, men just källarbad/bastun KAN skapa problem. Så om man bygger så kan man då bygga med goda marginaler.
MVH
Sakke

Isoleringen i sig stänger inte inne fukt. Det är inte diffusionstätt.

Det blir instängd fukt om det används plast eller annan diffusionstät folie... och det är inte lämpligt att använda i en källare.

Nu blev det fart på tråden:)
Tack för alla givande inlägg och era kunskaper. Uppskattas å det djupaste.
Har bestämt mig för isolering, typ stenull. 70 mm, som fälls in mellan stålreglarna.
Längt ned mot golv sätter jag gipsskivor, ca 20 cm höga. Detta för att få fästpunkt för sockel som ska upp tillsammans med klinkergolv.
Bastufolie känns vettigt, mellan stålregel och bastupanel. Hur man får fast bastufolien har jag just nu inte en aning om, men det kanske går att tejpa upp den med silvertejp eller liknande.

Återigen, tack för all hjälp.

//Robin

roland53 skrev:
Isoleringen i sig stänger inte inne fukt. Det är inte diffusionstätt.

Det blir instängd fukt om det används plast eller annan diffusionstät folie... och det är inte lämpligt att använda i en källare.
Igjen, då snackar du om VANLIG isolerad källarvägg. Isolation mot kall betongvägg bakom bastupanel är något annat.
Det är sant att isolation inte är diffusionstätt och således stänger inte inn fukt under normala, stabila förhållanden(förutsatt att man inte isolerar för mycket (och/eller använder folie ) . Bastu är dock inte ett vanligt rum. Med temperaturer i området 70-100grader, och ökad fukt/dampbelastning kombinerad med en kall vägg med ofta någort hög egenfuktighet bakom isolation kan göra att ev. kondens inte torkar upp.

När man då bygger bastu i källaren , bör man bygga som rum-i-rum med fritt ventilerad luftspalt runt rummet, samt ev. använda folie i bastun. I en sådan konstruktion blir inte ev. fukt innstängd då väggen är öppen bak. annan variant är att bygga kompakt vägg med SPU-skivor direkt mot betong.

Men som sagt detta är teoretiska betraktningar. Vet dock säkert att det är en del källarbastun som är mögliga just på grund av fel gjort med konstruktionen.

MVH
Sakke

Redigerat:
Köp en färdig bastu så slipper du fundera över detta...

färdig bastu ändrar inte de grundläggande principerna. det blir ju rum-i-rum av det också.
MVH
Sakke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.