M mulle77 skrev:
Är det nån som bara lagt lite lister/plank som trossbotten? Som jag gjort på bilden. Ist för hel skiva. Har ni problem med möss i isol? Vi har katter så det kan hjälpa, jag ville bli klar så jag snickrade lite ikväll. Hade ingen skiva... men kanske åker och köper imorgon.

golvet:
Räcker det med en plywoodskiva 22 mm som golv? ( det är 580mm mellan reglarna)
Isoleringen jag har är
TRÄREGELSKIVA FLEXIBATTS 70X580X1170MM
Jag är ledsen. Men jag tror du har gjort fel.
Igen.
Det ska vara skiva.
Möss bor i isoleringen.
Katt kan inte nå.
 
M MEE-84 skrev:
Jag är ledsen. Men jag tror du har gjort fel.
Igen.
Det ska vara skiva.
Möss bor i isoleringen.
Katt kan inte nå.
Ja tack
 
Mikael_L
Alltså ... nu är det ingen Herrgård TS ska bygga, utan bara ett hönshus.
Gud vad jag skulle fått kritik över min vedbod ifall jag vågat lägga upp det här. :rofl:

TS, hur länge tror du att du vill att hönshuset ska stå, du kanske inte tänker att det är en byggnad som ska klara 100år ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså ... nu är det ingen Herrgård TS ska bygga, utan bara ett hönshus.
Gud vad jag skulle fått kritik över min vedbod ifall jag vågat lägga upp det här. :rofl:

TS, hur länge tror du att du vill att hönshuset ska stå, du kanske inte tänker att det är en byggnad som ska klara 100år ...
ja kanske 10år. Jag funderar på att vända byggnaden och montera en trossbottenskiva eftersom jag har lagt mer en del pengar och arbete att få hög kvalité. Kanske uppe i ca 4000kr (isolerat och all virke och takplåt är nyinköpt) så vill ju få det bra men ja. Var är gränsen? Tack f ”input”
 
Om du söker på "hönshus" här på forumet eller helt enkelt Googla "byggbeskrivning hönshus" så får du massor av tips och ritningsförslag.
Hönsgödsel är väldigt starkt och frätande så ev isolering i golvet riskerar att blir en stinkande "ammoniak-bomb".
Jag har vuxit upp med höns, ankor, gäss och kalkoner - och vi har aldrig haft isolering i golvet på de utrymmen/hus där fåglarna huserats.
Om det blir kallt på vintern så strör du ut lite halm på golvet så blir hönorna både varma om fötterna o lyckliga över att få något att sprätta i.
Nä, då är det bättre att du lägger några murstenar på gruset så att golvet kommer upp från marken och det blir luftigt.
Annars ruttnar golvet tämligen omgående om det utsätts för både markfukt underifrån och hönsskit uppifrån.
Om du skall ha "mjuk" isolering nånstans så är det nog i väggar o tak.
Ev isolering i golvet får i så fall göras med typ frigolit som inte suger åt sig fukt (gäller som sagt både uppifrån och underifrån).
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
K
Isolering kommer tyvärr bara bli ett bo för höns och råttor.
 
D doubleH skrev:
Om du söker på "hönshus" här på forumet eller helt enkelt Googla "byggbeskrivning hönshus" så får du massor av tips och ritningsförslag.
Hönsgödsel är väldigt starkt och frätande så ev isolering i golvet riskerar att blir en stinkande "ammoniak-bomb".
Jag har vuxit upp med höns, ankor, gäss och kalkoner - och vi har aldrig haft isolering i golvet på de utrymmen/hus där fåglarna huserats.
Om det blir kallt på vintern så strör du ut lite halm på golvet så blir hönorna både varma om fötterna o lyckliga över att få något att sprätta i.
Nä, då är det bättre att du lägger några murstenar på gruset så att golvet kommer upp från marken och det blir luftigt.
Annars ruttnar golvet tämligen omgående om det utsätts för både markfukt underifrån och hönsskit uppifrån.
Om du skall ha "mjuk" isolering nånstans så är det nog i väggar o tak.
Ev isolering i golvet får i så fall göras med typ frigolit som inte suger åt sig fukt (gäller som sagt både uppifrån och underifrån).
tackar, ja jag har Flexibat Träregelskiva, men kanske tar bort den i golvet där jag inte har skiva heller
 
När jag byggde vårt lilla hönshus så lade jag syllen på lecablock (med syllpapp förstås) för att få upp konstruktionen från backen. Jag rekommenderar dig att göra något liknande för att slippa eventuella fuktproblem.

När det gäller isolering så hade jag en hel del OSB över så jag använde faktiskt dessa skivor till trossbottenskivor (även om det antagligen är helt regelvidrigt). Jag hade nog inte valt att ha isoleringen helt öppen, det hade nog inte blivit så bra.
 
M Maledictus skrev:
När jag byggde vårt lilla hönshus så lade jag syllen på lecablock (med syllpapp förstås) för att få upp konstruktionen från backen. Jag rekommenderar dig att göra något liknande för att slippa eventuella fuktproblem.

När det gäller isolering så hade jag en hel del OSB över så jag använde faktiskt dessa skivor till trossbottenskivor (även om det antagligen är helt regelvidrigt). Jag hade nog inte valt att ha isoleringen helt öppen, det hade nog inte blivit så bra.
Jag har min syll på betongplattor en bit upp. Ca 100cm ovan mark. Med syllpapp på.
 
M mulle77 skrev:
Jag har min syll på betongplattor en bit upp. Ca 100cm ovan mark. Med syllpapp på.
Det ser inte så ut på bilderna i alla fall. Eller menar du 100mm?
 
D doubleH skrev:
Om du söker på "hönshus" här på forumet eller helt enkelt Googla "byggbeskrivning hönshus" så får du massor av tips och ritningsförslag.
Hönsgödsel är väldigt starkt och frätande så ev isolering i golvet riskerar att blir en stinkande "ammoniak-bomb".
Jag har vuxit upp med höns, ankor, gäss och kalkoner - och vi har aldrig haft isolering i golvet på de utrymmen/hus där fåglarna huserats.
Om det blir kallt på vintern så strör du ut lite halm på golvet så blir hönorna både varma om fötterna o lyckliga över att få något att sprätta i.
Nä, då är det bättre att du lägger några murstenar på gruset så att golvet kommer upp från marken och det blir luftigt.
Annars ruttnar golvet tämligen omgående om det utsätts för både markfukt underifrån och hönsskit uppifrån.
Om du skall ha "mjuk" isolering nånstans så är det nog i väggar o tak.
Ev isolering i golvet får i så fall göras med typ frigolit som inte suger åt sig fukt (gäller som sagt både uppifrån och underifrån).
Huset står på betongplattor ca 100cm ovan mark. Huset jag bygger är endast 200x114cm så det går att välta (dock rätt tungt) över å titta på golvisoleringen.
 
  • Träregelverk för ett litet hus under konstruktion på betongplattor utomhus med byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maledictus skrev:
Det ser inte så ut på bilderna i alla fall. Eller menar du 100mm?
Ursäkta. Jag skrev fel. Det ska upp det är sluttande mark så på vissa ställen endast 60mm.
 
  • Konstruktion av träbyggnad på sluttande mark med varierande isoleringshöjder och paneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej. Då förstår jag. Se till att du inte har växtlighet precis intill för det kan binda fukt mot virket. Det här är ju ett ganska litet hus så det spelar nog inte lika stor roll.

Vad ska du ha för typ av höns? Lantraser brukar vara tåligare mot kyla och kräver inte lika mycket värme/isolering.
 
M Maledictus skrev:
Okej. Då förstår jag. Se till att du inte har växtlighet precis intill för det kan binda fukt mot virket. Det här är ju ett ganska litet hus så det spelar nog inte lika stor roll.

Vad ska du ha för typ av höns? Lantraser brukar vara tåligare mot kyla och kräver inte lika mycket värme/isolering.
Precis. Jag har markduk(tjockaste varianten) och 16-8 grus under för att lätt kunna få betongplattorna i våg så inget lutar. Så växter få svårt att ta sig upp under huset på kanske 5år.

Jag vet faktiskt inte vilken sort det är. Ska köpa av bonden. Endast 4 st ska vi ha. Deras hönor bir väldigt litet och oisolerat. Litet hus av europallar. Kan räcka men jag ville snickra lite mer nu när jag är ”ledig”.
 
M mulle77 skrev:
Ursäkta. Jag skrev fel. Det ska upp det är sluttande mark så på vissa ställen endast 60mm.
Om du skall ha isolering i taket (mellan takreglarna) så blir det lättare om du drar upp klädselbrädorna så att de täcker isoleringen
 
  • Gilla
mulle77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.