Hej. Bygger min första byggnad. Isolerat hönshus. 4kvm2. Fick nåt dåligt råd att lägga 70x70mm regelstolpar som syll. Köpte det. Isolering bestämde jag senare att jag skulle ha. Nu har jag packat 0-16 grus och lagt ut 35x35 plattor i hörnen och även i mitten på bärlinan. Frågan är hur trossbotten ska byggas? Det enda jag kommit på var att lägga isoleringen på gruset. Går utan fuktproblem?
Bjäklaget blir 45x70mm
Väggreglar 34x70mm
Bjäklaget blir 45x70mm
Väggreglar 34x70mm
Du måste ha syllpapp mellan virke och plattorna, annars kryper det upp fukt. Skrapa bort gruset så virket kan andas.
du kan inte lägga isolering direkt på marken, men eps/frigolit borde du kunna ha utan trossbotten. Du kan skruva en list utmed reglarna som håller upp den.
All fukt är dålig för virke, så se till att både fukt uppifrån och nedifrån leds bort eller ventileras bort
du kan inte lägga isolering direkt på marken, men eps/frigolit borde du kunna ha utan trossbotten. Du kan skruva en list utmed reglarna som håller upp den.
All fukt är dålig för virke, så se till att både fukt uppifrån och nedifrån leds bort eller ventileras bort
Tack för svarLarsa skrev:
Du måste ha syllpapp mellan virke och plattorna, annars kryper det upp fukt. Skrapa bort gruset så virket kan andas.
Det ska jag. Behövs väl bara lite bitar grundpapp.
du kan inte lägga isolering direkt på marken, men eps/frigolit borde du kunna ha utan trossbotten. Du kan skruva en list utmed reglarna som håller upp den.
All fukt är dålig för virke, så se till att både fukt uppifrån och nedifrån leds bort eller ventileras bort
En hel gjuten platta? Nej. Det blir för mkt. Ibörjan skulle hönshuset byggas på två europallar typ hehe, sen ville jag göra det mer riktigt så nu är jag lite emellan idéer. Har ingen ritning. Det lutar åt skruva små kantlister på bjälklagetM MEE-84 skrev:
Om du lägger isolering rakt på gruset mellan reglarna så kommer du få möss som bor i isoleringen. Du måste ha någon form av blindbottenskiva som dessutom inte den heller ska ha kontakt med marken. Syllpapp saknas mellan plattor och reglarna ser det ut som också. Jag skulle lagt på minst två plattor till för att få upp det lite från marken.
Ja låter rätt självklart. Glömde jag skriva att jag redan köpt en Rockwool 70 mm? En blindskiva i botten sen bara lägga isolering på den?syllpapp ska jag handla imorgonP petererlandsson1194 skrev:Om du lägger isolering rakt på gruset mellan reglarna så kommer du få möss som bor i isoleringen. Du måste ha någon form av blindbottenskiva som dessutom inte den heller ska ha kontakt med marken. Syllpapp saknas mellan plattor och reglarna ser det ut som också. Jag skulle lagt på minst två plattor till för att få upp det lite från marken.
Man brukar montera stödbrädor på undersidan av reglarna som blindbotten vilar emot och sedan isoleringen mellan reglarna.M mulle77 skrev:
Om du skruvat ihop ramen ordentligt redan så går den väl att bara lyfta upp och vända så att du får dit något stöd för skivorna. Var noga med skarvarna i blindbotten eftersom att möss kommer in i otroligt små glipor. Jag har en friggebod där det blev en liten glipa under som det vart möss i isoleringen när den stod nära marken så de lätt kunde nå upp dit. Nu är den flyttad och är 25cm över marken och hålet igensatt.
Tack för svar. KanonbraP petererlandsson1194 skrev:Man brukar montera stödbrädor på undersidan av reglarna som blindbotten vilar emot och sedan isoleringen mellan reglarna.
Om du skruvat ihop ramen ordentligt redan så går den väl att bara lyfta upp och vända så att du får dit något stöd för skivorna. Var noga med skarvarna i blindbotten eftersom att möss kommer in i otroligt små glipor. Jag har en friggebod där det blev en liten glipa under som det vart möss i isoleringen när den stod nära marken så de lätt kunde nå upp dit. Nu är den flyttad och är 25cm över marken och hålet igensatt.
Är det nån som bara lagt lite lister/plank som trossbotten? Som jag gjort på bilden. Ist för hel skiva. Har ni problem med möss i isol? Vi har katter så det kan hjälpa, jag ville bli klar så jag snickrade lite ikväll. Hade ingen skiva... men kanske åker och köper imorgon.
golvet:
Räcker det med en plywoodskiva 22 mm som golv? ( det är 580mm mellan reglarna)
Isoleringen jag har är
TRÄREGELSKIVA FLEXIBATTS 70X580X1170MM
golvet:
Räcker det med en plywoodskiva 22 mm som golv? ( det är 580mm mellan reglarna)
Isoleringen jag har är
TRÄREGELSKIVA FLEXIBATTS 70X580X1170MM
Redigerat:

