Hej. Bygger min första byggnad. Isolerat hönshus. 4kvm2. Fick nåt dåligt råd att lägga 70x70mm regelstolpar som syll. Köpte det. Isolering bestämde jag senare att jag skulle ha. Nu har jag packat 0-16 grus och lagt ut 35x35 plattor i hörnen och även i mitten på bärlinan. Frågan är hur trossbotten ska byggas? Det enda jag kommit på var att lägga isoleringen på gruset. Går utan fuktproblem?
Bjäklaget blir 45x70mm
Väggreglar 34x70mm
 
  • Grund till hönshus under konstruktion med 70x70mm reglar, grusbädd och 35x35 plattor placerade i hörn och mitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger 70x70 reglarna direkt på plattorna? Tycker de ser ut att vara i otryckt virke så de blir rätt så utsatta för fukt. Vad har du tänkt använda för isolering?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja jag valde otryck med tanke på fåglarna som ska bo där. Ja reglarna ligger an mot plattorna. Allt är rakt i vinklarna. Jag tänkte rockwool 580mm. Tror det är stenull 70mm tjocka
 
Du måste ha syllpapp mellan virke och plattorna, annars kryper det upp fukt. Skrapa bort gruset så virket kan andas.

du kan inte lägga isolering direkt på marken, men eps/frigolit borde du kunna ha utan trossbotten. Du kan skruva en list utmed reglarna som håller upp den.

All fukt är dålig för virke, så se till att både fukt uppifrån och nedifrån leds bort eller ventileras bort
 
  • Gilla
mulle77
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Du måste ha syllpapp mellan virke och plattorna, annars kryper det upp fukt. Skrapa bort gruset så virket kan andas.
Det ska jag. Behövs väl bara lite bitar grundpapp.
du kan inte lägga isolering direkt på marken, men eps/frigolit borde du kunna ha utan trossbotten. Du kan skruva en list utmed reglarna som håller upp den.
All fukt är dålig för virke, så se till att både fukt uppifrån och nedifrån leds bort eller ventileras bort
Tack för svar
 
Plocka även bort de två brädorna som ligger nertryckta i gruset, det kommer bara ligga och bli dåliga.

Hur varmt behöver man ha i ett hönshus? Vad tål hönsen för temperaturer?
 
En idé kanske kan vara att lägga 100mm cellplast på gruset o sedan träramen ovanpå det då det är så liten byggnad.
 
  • Gilla
mulle77
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Plocka även bort de två brädorna som ligger nertryckta i gruset, det kommer bara ligga och bli dåliga.

Hur varmt behöver man ha i ett hönshus? Vad tål hönsen för temperaturer?
Dom tål nog iaf 10 minus någradagar
 
M mulle77 skrev:
Dom tål nog iaf 10 minus någradagar
Jag tror du har gjort fel.

Tur du lagd upp fotot, jag tror faktiskt inte det är för sent att rädda.

Kan man armera och gjuta igen kanske?
 
M MEE-84 skrev:
Jag tror du har gjort fel.

Tur du lagd upp fotot, jag tror faktiskt inte det är för sent att rädda.

Kan man armera och gjuta igen kanske?
En hel gjuten platta? Nej. Det blir för mkt. Ibörjan skulle hönshuset byggas på två europallar typ hehe, sen ville jag göra det mer riktigt så nu är jag lite emellan idéer. Har ingen ritning. Det lutar åt skruva små kantlister på bjälklaget
 
Om du lägger isolering rakt på gruset mellan reglarna så kommer du få möss som bor i isoleringen. Du måste ha någon form av blindbottenskiva som dessutom inte den heller ska ha kontakt med marken. Syllpapp saknas mellan plattor och reglarna ser det ut som också. Jag skulle lagt på minst två plattor till för att få upp det lite från marken.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Om du lägger isolering rakt på gruset mellan reglarna så kommer du få möss som bor i isoleringen. Du måste ha någon form av blindbottenskiva som dessutom inte den heller ska ha kontakt med marken. Syllpapp saknas mellan plattor och reglarna ser det ut som också. Jag skulle lagt på minst två plattor till för att få upp det lite från marken.
Ja låter rätt självklart. Glömde jag skriva att jag redan köpt en Rockwool 70 mm? En blindskiva i botten sen bara lägga isolering på den?syllpapp ska jag handla imorgon
 
M mulle77 skrev:
Ja låter rätt självklart. Glömde jag skriva att jag redan köpt en Rockwool 70 mm? En blindskiva i botten sen bara lägga isolering på den?syllpapp ska jag handla imorgon
Man brukar montera stödbrädor på undersidan av reglarna som blindbotten vilar emot och sedan isoleringen mellan reglarna.
Om du skruvat ihop ramen ordentligt redan så går den väl att bara lyfta upp och vända så att du får dit något stöd för skivorna. Var noga med skarvarna i blindbotten eftersom att möss kommer in i otroligt små glipor. Jag har en friggebod där det blev en liten glipa under som det vart möss i isoleringen när den stod nära marken så de lätt kunde nå upp dit. Nu är den flyttad och är 25cm över marken och hålet igensatt.
 
  • Gilla
mulle77
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Man brukar montera stödbrädor på undersidan av reglarna som blindbotten vilar emot och sedan isoleringen mellan reglarna.
Om du skruvat ihop ramen ordentligt redan så går den väl att bara lyfta upp och vända så att du får dit något stöd för skivorna. Var noga med skarvarna i blindbotten eftersom att möss kommer in i otroligt små glipor. Jag har en friggebod där det blev en liten glipa under som det vart möss i isoleringen när den stod nära marken så de lätt kunde nå upp dit. Nu är den flyttad och är 25cm över marken och hålet igensatt.
Tack för svar. Kanonbra
 
Är det nån som bara lagt lite lister/plank som trossbotten? Som jag gjort på bilden. Ist för hel skiva. Har ni problem med möss i isol? Vi har katter så det kan hjälpa, jag ville bli klar så jag snickrade lite ikväll. Hade ingen skiva... men kanske åker och köper imorgon.

golvet:
Räcker det med en plywoodskiva 22 mm som golv? ( det är 580mm mellan reglarna)
Isoleringen jag har är
TRÄREGELSKIVA FLEXIBATTS 70X580X1170MM
 
  • En ofärdig trossbotten gjord av lister och plank placerade ovanpå betongstenar i mörker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.