Hej!

Vi står i färd med att byta flvp. Har idag en Nibe 360 och tänkt byta till en kraftigare. Qvantum QE4 alt Nibe S735.

Om jag förstått det rätt behöver avluftskanalen vara väl isolerad med kraftigare pumpar. Så här ser det ut idag. (Se bild)

Behöver det åtgärdas? Hur gör man?

Är hyfsat lättåtkomligt då röret går upp genom golvet och genom en kattvind och sen ut genom taket.

Någon som har erfarenhet av Qvantum QE?

• Välisolerat ventilationsrör som går genom en kattvind, inneslutet i reflekterande grå isolering med en rörmuff kopplad till systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är i samma sits där vi ska byta från frånluft+gaspanna till Qvantum QE6. Har haft ett antal firmor här och jag inväntar offerter. Det jag kan säga att samtliga rekommenderar PE50 när det kommer till isolerstrumpan. Det gamla är garanterat PE30 som var vanligt förr.

Vårt utblås går också genom kattvinden men jag vet knappt om jag vågar mig på att byta själv, det är lätt att det kan bli fel och i slutändan fuktskador. Jag hade antingen kollat med de som installerar pannan om de har ventilationsfolk eller kolla med separat firma.

Kanske inte svar på frågan men när det kommer till en så dyr investering som panna så är det lika bra att det blir rätt gjort och håller 20 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.