Har ett hus med putsad fasad byggt 1938 som är dåligt isolerat. Jag vill inte isolera utvändigt eftersom jag tycker att proportionerna blir fel vid takutsprång och fönstersmygar.
Jag vill istället isolera invändigt på ytterväggarna.
Har tänkt att riva den gamla väggen invändigt och sätta ny isolering och gips.
Jag söker nu information hur jag ska bygga upp mina nya väggar inifrån. Fuktspärr? Lämplig isoleringstjocklek m.m.
/Håkan

Hmm isolera innifrån är vanskligt. Ett tips bara iom att det förmodligen är en gammal vägg med råspont elle rplank invändigt så gör vi så här. ALLT organiskt material måste BORT! tapetklister osv. Iom att du isolerar invändigt flyttar du daggpunkten i väggen. Temperaturen kommer falla rejält mellan insida isolerng till utsida isolering. Och gör du detta så är det tumreglerna som gäller minst 5 gånger så diffusions tätt innanför isoleringen som utanför. Och minst 3 gånger bättre U värde utanför ångspärr som utanför.
Frågar du mig så säger jag att det är idiotiskt att tilläggs isolera inifrån, det är som att tigga problem....

Jag är lite i samma situation. Hus från -42.

Har plankvägg. På den sitter vindpapp, trätex och sedan masonit. Jag har ersatt masoniten med 6mm gips. Dock i ett rum har jag reglat ut 45mm, för att enkelt kunna fälla in diverse dosor. När jag ändå reglat ut vill jag lägga 45mm isolering.

Skall jag plasta utanpå isoleringen?

plasten ska vara på den Varma sidan av isoleringen. Det kan bli möggel annars.. å det vill vi ju inte ha..

Klippt o klistrat från Gullfiber.se

"Plastfolien får alltså aldrig sitta längre in i väggen än en tredjedel av den sammanlagda isolertjockleken, eftersom det kan uppstå kondens på plastfolien om den sitter för nära den kalla sidan."

Så plast ska alltid sitta på den varmaste sidan av isoleringen.. Samma sak på Vinden :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.