3 412 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Isolering av yttervägg (invändig) på vind
Vi har precis förvärvat oss ett hus, och på vinden saknar ytterväggarna totalt isolering, så att väggen i princip bara består av plankor. Detta ska såklart isoleras, men hur gör man det på bästa sätt? Vi är amatörer både vad gäller hus och husunderhåll, så om någon kunde förklara i enkla termer, tack... 
Där är även ett par springor i väggen; antar att de måste fixas innan isolering kan påbörjas. Jag har gjort en del sökningar på google, men bara hittat info om hur man isolerar bjälklaget, vilket inte riktigt är vad vi är ute efter.
Tacksam för hjälp!
Där är även ett par springor i väggen; antar att de måste fixas innan isolering kan påbörjas. Jag har gjort en del sökningar på google, men bara hittat info om hur man isolerar bjälklaget, vilket inte riktigt är vad vi är ute efter.
Tacksam för hjälp!
Springor i väggen? Menar du att du ser rakt igenom väggen då eller?
Normalt (lite nyare hus) så ser det ut så här.
Fasad-->Vindpapp-->isolering/reglar-->isolering/reglar-->gips--> Tapet.
I äldre hus kan det se ut så här
Fasad-->Vindpapp-->-->Plankvägg--> tidningar-->porösträfiber skiva-->masonit--> tapet.
I äldre hus har man ofta tilläggs isolerat lite så det kan se lite olika ut.
Hur ser det ut hos er..?
Normalt (lite nyare hus) så ser det ut så här.
Fasad-->Vindpapp-->isolering/reglar-->isolering/reglar-->gips--> Tapet.
I äldre hus kan det se ut så här
Fasad-->Vindpapp-->-->Plankvägg--> tidningar-->porösträfiber skiva-->masonit--> tapet.
I äldre hus har man ofta tilläggs isolerat lite så det kan se lite olika ut.
Hur ser det ut hos er..?
Hur ser ert hus ut? Du skriver om väggen på vinden...Är det springor där vägg möter tak? Skulle kunna vara för att ventilera vinden.
Vindsbjälklaget kan också vara isolerat trots att själva taket inte är det. Om vinden inte är inredd, vilket jag i ert fall hoppas att den inte ännu är, pga springorna;D
Berätta lite mer om huset så blir det lättare att ge tips.
Beijer har annars bra bilder där de visar hur man isolerar vinden.
Vindsbjälklaget kan också vara isolerat trots att själva taket inte är det. Om vinden inte är inredd, vilket jag i ert fall hoppas att den inte ännu är, pga springorna;D
Berätta lite mer om huset så blir det lättare att ge tips.
Beijer har annars bra bilder där de visar hur man isolerar vinden.
Vi ska inte inreda vinden, vi vill bara gärna spara lite på värme, göra vinden lite varmare för de saker vi har stående där - och såklart gärna förhindra att snö fyker in om vintern... 
Springorna är mellan de vertikala brädorna på ytterväggen - mitt i väggen, alltså. Vi vet att bjälklaget är isolerat, men det hade ju hjälpt om själva väggarna på kortsidorna också var det. Hoppas vi.
Springorna är mellan de vertikala brädorna på ytterväggen - mitt i väggen, alltså. Vi vet att bjälklaget är isolerat, men det hade ju hjälpt om själva väggarna på kortsidorna också var det. Hoppas vi.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Invändig isolering av yttervägg (leca)
Byggmaterial & Byggteknik -
Invändig tilläggisolering av yttervägg på gammalt hus, vilken lösning är att föredra?
Isolering -
Byta skadad vindpapp och isolering när jag byter invändig panel på yttervägg??
Isolering -
Invändig isolering av ytterväggar i gammal skånelänga med tegelväggar
Isolering -
Ännu en fråga om invändig tilläggsisolering - yttervägg av stående plank
Isolering