Håller på att renovera hallen, har varit väldigt kall tidigare vilket då beror på att det är någon form av gammal veranda utan någon isolering.
Väggen består då av ytterpanel, luftspalt, ytterligare en ytterpanel, luftspalt, pärlspont.

Vill nu isolera detta inifrån, vill såklart bygga på väggen så lite som möjligt för att spara yta.
Befintlig vägg är nog svår att isolera, möjligen bryta bort pärlspont och få in en 45mm isolering här, men skulle typ en 50 eller 75mm ”västkustskiva” eller recticell eurothane pir-skiva kunna vara en lösning att montera innerst följt av gles för elinstallation och osb och gips?

• Trävvägg i hall under renovering med synlig ytterpanel och verktyg på fönsterbrädan. Intilliggande rum syns genom dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade satt en träfiberskiva typ 95mm tjock direkt mot väggen. Alternativt en vindpapp först och sen en träfiberskiva om det är exponerat mot utsidan. Insidan kan sen putsas med typ ler eller gipsputs, så slipper du reglar, eller kläs med panel, men då får du regla upp lite. Att stoppa in hård Cellplast eller liknande blir nog mer problem än det är värt.

https://sundabyggvaror.se/produkt/isolering/trafiberisolering/hunton-nativo-trafiberisolering/

Finns säker fler lösningar, men så hade jag gjort tror jag.

Redigerat:
Sätt vindskyddsduk, regla ut med 45x70 och isolera med mineralull. Du kan köra elinstallationen i detta, eller hellre utanpåliggande - eller lägga på 45x45 liggande som installationsskikt. Där du drar elen ochbfpr ytterligare 45mm isolering. Avsluta med osb+gips.

Det blir nog så att jag reglar upp och sätter en hunton nativo 70mm,
då det drar från yttervägg funderar jag på att sätta en hunton asfaboard mot ytterväggen. Alternativt vindskyddsduk typ bison eller vindskyddspapp.

Vad skulle ni rekommendera för vindsskyddet?

Är 70mm nog?, tänker att en asfaboard har visst isolervärde den med, skulle kanske kunna gå upp till 95mm reglad vägg men vill bygga minimalt av innerytan.

I en framtid med fasadbyte kommer jag troligen vilja/kunna isolera ytterligare från utsidan.

Redigerat:
har påbörjat arbete, jag har möjlighet att sätta en asfaboard och 45mm isolering mellan stolparna.
Tanken är sen en heltäckande asfaboard följt av 70mm hunton isolering.
Kan jag göra på detta sätt?
Väggen kommer bestå av ytterpanel, luftspalt, ytterligare brädpanel, asfaboard, 45mm hunton, asfaboard, 70mm hunton, osb,gips

• Väggkonstruktion med asfaboard, isolering och rör i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Isolering och träpanel i väggkonstruktion med asfaboard och 45 mm hunton placerade mellan trästolpar.
    Skapa konto
Förstår jag det rätt att du nu har luftspalt utanför, eller är det baksidan av ytterpanelen man ser?

Oavsett så är fogskummet i nederkant olyckligt. Det är risk att det på sikt kommer ge röta på brädorna där. Du kommer aldrig få din konstruktion helt lufttätt vilket gör att varm fuktig inomhusluft kommer kondensera någonstans i konstruktionen. Det kan även komma fukt utifrån - trots luftspalt - vid tex slagregn. Där det är fogskummat kan fukt inte hitta ut lika enkelt.

Du behöver få till en hygroskopisk konstruktion. Det gör du lämpligen genom att använda mineralull istället för fogskum, häfta vindskyddsduk i istället för hunton och låt den gå förbi mineralullen i nederkant och sedan tejpa. Personligen tycker jag Matakia byggtejp fäster bättre än Etab:s.

Som bonus är det lättare än att försöka formsåga asfaboard med bra passform. isolerar utrymmet gör du med mineralull - det fyller ut ojämnheter lättare än hunton.

Innan nästa lager isolering kan du med fördel sätta en ångbroms.

Glasull ska du som nog sagts innan under inga omständigheter använda.

Redigerat:
Blir inte detta rätt halvdant egentligen?

Är lite förvånad över att ingen kommenterar det olämpliga att endast isolera på insidan. Om fuktig varm inomhusluft når sin daggpunkt i väggen så blir det blött och konstruktionen kommer ruttna. Tar det några år innan man isolerar utvändigt kan det ju hinna bli rejäla skador.

Lägger man bara isolering mellan befintliga reglar och har dåligt med isolering utvändigt så har man ju också rejäla köldbryggor.

Jag skulle inte våga bygga såhär och om jag ändå var tvingad att göra det så skulle jag vara noga med att ha en åldersbeständig plast långt in i konstruktionen så att inomhusluft inte transporteras dit.

Vad gäller fogskummet så borde det finnas sådan sort som inte transporterar vatten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.