977 läst ·
2 svar
977 läst
2 svar
Isolering av tillbyggnad
Hej,
Har ett hus från 20-talet som består av plankstomme. Det är tilläggsisolerat med västkustskiva mot plankstomme. Vägguppbyggnad: Panel - Luftspalt - Västkustskiva - Plankstomme - Tretex.
Nu planeras en tillbyggnad över en befintlig byggnadsdel. 1a våningen är befintlig och 2a våningen tillkommer. Hur ska man isolera detta. Snickaren föreslår ångbroms och cellullosabaserad isolering på tillkommande byggnadsdel. Kan man isolera denna med västkustskiva också så att man får en obruten isolering som resten av huset.
Tacksam för synpunkter ni kan tänkas ha!
//Fredrik
Har ett hus från 20-talet som består av plankstomme. Det är tilläggsisolerat med västkustskiva mot plankstomme. Vägguppbyggnad: Panel - Luftspalt - Västkustskiva - Plankstomme - Tretex.
Nu planeras en tillbyggnad över en befintlig byggnadsdel. 1a våningen är befintlig och 2a våningen tillkommer. Hur ska man isolera detta. Snickaren föreslår ångbroms och cellullosabaserad isolering på tillkommande byggnadsdel. Kan man isolera denna med västkustskiva också så att man får en obruten isolering som resten av huset.
Tacksam för synpunkter ni kan tänkas ha!
//Fredrik
Vägguppbyggnaden brukar ju konstruktören rita, det lär ju ändå behövas en sån för att ta fram en förstärkningslösning av plankväggen för påbyggnaden.
Som svar på frågan så kan du egentligen ta en färdig vägglösning från Isovers hemsida eller liknande så blir det inte fel. Ångbroms eller ångspärr funkar båda i det här fallet, ångspärr är det normala och släpper inte igenom fukt alls, och den finns i lagret på bygghandeln.
Som svar på frågan så kan du egentligen ta en färdig vägglösning från Isovers hemsida eller liknande så blir det inte fel. Ångbroms eller ångspärr funkar båda i det här fallet, ångspärr är det normala och släpper inte igenom fukt alls, och den finns i lagret på bygghandeln.
Tack för synpunkter. Byggaren menar att det kan vara svårt att få det tätt med plast då befintlig byggnadsdel saknar plast. Men det kanske går att lösa när man bygger nytt mellanbjälklag.W witten skrev:Vägguppbyggnaden brukar ju konstruktören rita, det lär ju ändå behövas en sån för att ta fram en förstärkningslösning av plankväggen för påbyggnaden.
Som svar på frågan så kan du egentligen ta en färdig vägglösning från Isovers hemsida eller liknande så blir det inte fel. Ångbroms eller ångspärr funkar båda i det här fallet, ångspärr är det normala och släpper inte igenom fukt alls, och den finns i lagret på bygghandeln.
Klicka här för att svara