Hej
Jag har en sommarstuga i Södermanland som är byggd 1953. Den har wellpapp och kutterspån som isolering i väggarna. Jag tänkte byta isolering när jag ändå byter panel på utsidan. Det finns givetvis ingen ångspärr av plast på insidan. Men tänkte sätta en sådan från utsidan mot innerväggen när jag rivit ytterpanel och isolering. Är det någon som har gjort något sådant och har erfarenheter på vad man bör unvika? Jag ser själv problem med reglarna. Skall man låta plasten går över reglarna? I så fall kommer de att ligga emot den nya ytterpanelen. Kan det bli kondens och fuktskador där? Om man inte gör det så blir det ingen heltäckande ångspärr och fukt kan tas sig in isoleringen.

Åsa Lund
Du ska noga bara sätta fuktspärr om du har stugan uppvärmd vintertid, annars kan du låta bli

Jag har underhållsvärme 8-10 grader på vintern.
Samma rekommendation?

I en äldre sommarstuga med tunn isolering så skulle jag hoppat över alla tankar med plast.
Att försöka "plottra" in plast från utsidan i regelverket är en dålig lösning.
Sätt istället vindduk på utsidan, luftspalt och sedan panel så har du gjort en bra lösning.

Bor du inte i stuga permanent ser jag ingen anledning till plast.
Jag har en stuga byggt 2007 som inte har plast. 95 mm mineralull i väggarna, underhållsvärme på 4-6 grader vintertid, men stugan är byggd för att kunna kallställas.

Fuktproblemen uppstår ju främst om man bor permanent och har mycket isolering, eller om man har väldigt hög fuktbelastning av andra skäl (man kanske är där ofta och alltid bastar eller något ? ) :)

Jag skulle akta mig för att kasta om balansen i en äldre stuga dock utan att tänka igenom det noga, sätter du tex plast i väggarna kanske tak/vind får mer fuktåverkan osv, kanske till och med rekommendera cellulosaisolering så det blir som det är byggt ma.p. fuktvandringen. Denna har dessutom dubbelt så bvra isolerverkan som kutterspånet för samma tjocklek...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.