Byggahus.se

Isolering av rör och ventiler

1. M
    Medlem Nivå 9
    Har sett två versioner.

1 Kulventiler med förlängd spindel som isoleras.

2 Isoleringen upphör där kulventilen sitter.

Vilken variant används på vilket ställe? Tänkte isolera rören i teknikutrymmet och det rör sig om tappvatten (försörjning till 2st fördelare), vvc (behovsstyrd) och försörjningen till golvvärmen till bägge planen.

Ren estetiskt tycker jag det är snyggare med icke isolerade kulventiler men antar att det argumentet inte riktigt är det mest väsentliga. :)

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Jag skulle antagligen köra med oisolerade ventiler så länge jag inte ska hänga tvätt i samma utrymme och torka tvätten med avfuktare.

Jag håller på att isolera inkommande kallvattenledning hemma, dels för att vattnet inte ska bli ljummet när det stått ett tag, dels för att fukten i luften inte ska kondensera på rören. Vi har nämligen inkommande vatten i tvättstugan och när vi hänger den blöta tvätten och kör igång avfuktaren så kondenserar det på rören. Jag ska isolera så mycket jag kan, ska eventuellt försöka fixa något runt vattenmätaren också.

3. M
    Medlem Nivå 9
    Mina ventiler sitter i ett utrymme i tvättstugan så det lär väl bli tvätthängning. Men det är ju ganska väl ventilerat så jag hoppas att det inte ska bli ett bekymmer.

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Vår tvättstuga är också välventillerad (FTX installerad -09), när vi hänger tvätt utan att stänga dörren (när vi inte kör med avfuktaren) så blir det ingen kondens, men när vi stänger dörren och kör med avfuktaren så blir det snabbt kondens och det varar några timmar.

5. P
    Medlem Nivå 7
    Ventiler som inte blir kalla behöver inte isoleras då det inte bildas kondens på dem. Kör man överhettad ånga igenom dem kanske man ska isolera dem ändå. Ventiler som blir kalla riskeras att droppa kondensvatten om de är oisolerade.

6. M
    Medlem Nivå 9
    Är det bara ur kondenssynpunkt man isolerar kulventiler? Inte för att motverka värmeförlust?

7. T
    Medlem Nivå 4
    Nuförtiden så isoleras alla kulventiler. På äldre installationer är oftast ventilerna synliga.

8. M
    Medlem Nivå 9
    Skit också, beställde ventiler med kort spindel igår kväll 😐
    Tur att huset går i gammal stil då...

• Laddar…
  9. D
    Medlem · Nivå 3
    Du kan vara lugn. Det är snarare tidigare som man isolerade alla ventiler.

10. T
    Medlem Nivå 4
    Jaha? Inte i Uppsalaregionen iallafall, här är det mer noga nu än nånsin med allt energitänkande m.m. De äldre är oisolerade, ofta med härlig asbest vid ändarna på isoleringen. Med det kanske är regionalt, vad vet jag...

11. M
    Medlem Nivå 9
    Nu har jag ju redan beställt mina ventiler men är det ngn som vet vad som gäller?

12. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  13. D
    Medlem · Nivå 3
    Okej, jag ska vara tydlig. Jag isolerar rör varje dag, åt stora företag som har en armé av besiktningsmän som granskar det jag gör. Att lämna ventiler utan isolering på vattenrör eller värmerör har aldrig gett mig en anmärkning. Gör det som blir bäst för dig. I vissa miljöer kommer ventiler på kallvattnet att kondensera och kan då isoleras för att förhindra det.

Finns regelverk för allt i den här branschen, men i slutändan gör man det som blir bäst.