Jag ska isolera vattenrören i söm löper i ett oisolerat källarutrymme, där det brukar bli minusgrader vintertid. Det är väl totalt ca 10 meter kopparrör, tjocklek 12 mm med totalt 18 böjar.
Jag har surfat lite på dinvvsbutik.se och Rinkaby rör och konstaterat att det finns många olika fabrikat och lösningar.
Vilken lösning bör jag välja?

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Du kanske borde ha en värmekabel inblandad också?
Isolering i all ära, men den kan bara fördröja temperaturutjämningen mellan, i detta fall vattnet och luften. Säg att kallvattnet har +4 inkommande., och i rummet är det - 5. Så åker ni bort en vintervecka.  Utan vattenförbrukning sker inget utbyte av vatten i röret utan det kommer sakta att bli kallare. Utan isolering kanske det fryser efter 12 timmar, med 25mm isolering efter 2 dygn, med 50mm efter 4 dygn. Kommer ni hem i tid?  Jag skulle inte vilja ha det så.  Det finns fiffiga värmekablar som är självreglerande, dels som man lägger inuti röret, dels som man lägger intill. Och så isolering omkring såklart.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Iom. att det är så långt så skulle jag nog också vilja föreslå värmekabel. Annars kan man nog räkna med att du har en viss värmevandring i röret från det uppvärmda huset.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Vu har nu i flera dygn haft ett väder med mellan -5 och - 10 och dessutom rätt mycket vind, men temperaturen i källarutrymmet har ändå inte kommit under + 8 grader. Kanske har våra renoverings och isoleringsarbetet avhjälpt kylproblemet? Nu är det ju tidigt på vintern så marken håller fortftfarande värmen.
... men när allt kommer omkring... - ni har nog en poäng med att installera värmeslinga. Det är dumt att chansa - det kan ju hända i januari-februari att vi får 30-40 grader kallt som håller i sig i 1-2 veckor.
Vilken typ av värmeslinga/frostvakt rekommenderar ni?
Dessutom, åter till grundfrågan - Vilken typ av isolering rekommenderar ni?

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.