Hej! Jag bor i ett tegelhus byggt 1958. Vi upplever det rent ut sagt omöjligt att hålla värmen över 18 grader på vintern. Då trots att vi bor i Skåne där det ju knappt blir minusgrader. Visserligen ligger vårt hus väldig vindutsatt, men vi har 3-glasfönster från mitten av 70-talet. De drar delvis men inte särskilt farligt.

Vi låter vår luftvattenpump jobba så mycket den kan utan att eltillsatsen måste ta vid.

Känner man på våra innerväggar är de dock otroligt kalla. Vi känner även ett drag vid golvet. Väggarna består av tegel, luftspalt och sen betong med puts på. Ingen isolering mer än luftspalten. Golven är av betong, med någon form av gammal foammatta och sen parkettgolv.

Vad kan jag göra åt detta? Vill ju helst inte riva upp allt golv. Har även läst att det inte är en bra idé att isolera väggar inifrån.. Men att isolera utifrån är inget alt då vi vill behålla tegelfasaden.

Tacksam för tips! :)

Börja med att sätta tätlister i fönstren, dreva mellan karm och vägg om där är dragit och isolera vindsbjälklaget.

Det saknas lite info om huset.
Vårt hus -60 är enplans med källare, 120+120 kvm, samt tegelfasad.
Golven kund bli kalla och var inte fyllda med isolering, endast en 120 mm glasfibermatta.
Så vid renovering har jag tagit upp golvet mot yttervägg, det räcker med 60 cm och fyllt bjälklaget ca 60-120 cm från yttervägg. Idag har vi inget golvdrag längre.
Rummen mot norrsidan har fått 45 mm påbyggnad med isolering på insidan och då blev det alla ytterväggar i de rummen.
Även vinden har fått tilläggsisolering med 145+45 mm, gammal glasfibermatta ligger kvar men hamnade överst då ny isolering tätade bättre mot innertaket.

Det som brukar sägas vara det enklaste sättet att förbättra isoleringen är taket. Det beror också på hur huset är byggt. Om det finns en oisolerad vind där isoleringen ligger på bjälklaget är det ganska enkelt att blåsa in lösull där.

Om det känns att det drar inomhus är steg ett att ta reda på var och varför. Är det många läckor kan det finnas en hel del att spara på att återställa huset till hur det är byggt att fungera. Är det tätningslisterna för fönstren som är dåliga? Är det drevningen av fönsterkarmarna som är dålig? Är det sprickor i fasaden som det kommer igenom?

Hur stort är huset och hur vilken effekt har värmepumpen? Det är ju inte säkert att den är dimensionerad för att kunna värma utan eltillskott.

A Avemo skrev:
Det som brukar sägas vara det enklaste sättet att förbättra isoleringen är taket. Det beror också på hur huset är byggt. Om det finns en oisolerad vind där isoleringen ligger på bjälklaget är det ganska enkelt att blåsa in lösull där.

Om det känns att det drar inomhus är steg ett att ta reda på var och varför. Är det många läckor kan det finnas en hel del att spara på att återställa huset till hur det är byggt att fungera. Är det tätningslisterna för fönstren som är dåliga? Är det drevningen av fönsterkarmarna som är dålig? Är det sprickor i fasaden som det kommer igenom?

Hur stort är huset och hur vilken effekt har värmepumpen? Det är ju inte säkert att den är dimensionerad för att kunna värma utan eltillskott.
Förlåt för sent svar. Jag hade missat att jag fått några svar i den här tråden.

Men ja, vi har haft sprickor i fasaden, både i teglet och i grunden, som vi lagat. Vad jag kan se nu finns det ytterligare en spricka som vi missat, men annars är allt helt.

Det finns faktiskt ingen drevning alls mellan fönster och vägg, endast en plåtlist på utsidan. Finns inte heller ngt utrymme för att sätta drevning som jag förstått det. Så vi lutar åt att byta ut dessa fönster helt enkelt, för att göra dem några cm mindre och få plats med drevning.

Alla tätningslister är bytta i de öppningsbara fönster som finns, men de flesta fönster är fasta.

Oisolerade kattvindar och vind. Dessa ska isoleras men kommer inte göras nu då vi ska lägga om tak och bygga till takkupa så småningom. Ev även ändra planlösning på ovanvåningen också.

VI har Nibes värstingvariant på värmepumpen så den ska klara det :)

Jag tror främst att vi har ställen som läcker, främst vid fönster och golv. Detta hade kanske varit ok för de flesta hus, men vårt hus ligger med fritt blås in från havet och är således väldigt utsatt under vinterhalvåret.

A AndersS skrev:
Det saknas lite info om huset.
Vårt hus -60 är enplans med källare, 120+120 kvm, samt tegelfasad.
Golven kund bli kalla och var inte fyllda med isolering, endast en 120 mm glasfibermatta.
Så vid renovering har jag tagit upp golvet mot yttervägg, det räcker med 60 cm och fyllt bjälklaget ca 60-120 cm från yttervägg. Idag har vi inget golvdrag längre.
Rummen mot norrsidan har fått 45 mm påbyggnad med isolering på insidan och då blev det alla ytterväggar i de rummen.
Även vinden har fått tilläggsisolering med 145+45 mm, gammal glasfibermatta ligger kvar men hamnade överst då ny isolering tätade bättre mot innertaket.
Hej! Förlåt för sent svar. Jag hade inte sett att jag fått några svar i den här tråden.

Info som saknas - 131 kvm + källare. Den står just nu ouppvärmd pga renovering men ska snart bli uppvärmd igen. 1 och 1/2 plan med oisolerade kattvindar och vind. Vi ska isolera detta men det får bli i framtiden då vi vill ändra planlösningen på ovanvåningen.

Förstår att taket är det mest energibesparande att isolera, men just nu vill jag gärna ha råd kring hur vi kan minska det drag vi känner från väggar och golv. Då vårt hus ligger väldigt utsatt för blåst så är det främst på de blåsiga dagarna vi märker att det är svårt att värma huset. Tror vi hade kommit långt om vi bara fått bukt med det.

Hur menar du med att du tagit upp golvet och fyllt golvbjälklaget? Om jag tar bort parketten så ser jag ju bara en betongplatta. Menar du att du bilat upp betongen också? Och med vad har du fyllt bjälklaget?

Såhär ser vårt innertak ut i källaren. Det är betongbalkar, med betongskivor ovanpå. Som jag förstått det så ligger vårt golv på entréplan direkt på dessa betongskivor. Alltså ingen isolering, och inget utrymme att fylla kring några bjälklag. Hur menar du då att jag skulle göra för att minska drag längs golvlist?

Tack för dina svar :)

• Innertak av betong i källare med synliga betongbalkar och betongskivor, diskuterat i tråd om isolering och dragproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fribygg skrev:
Börja med att sätta tätlister i fönstren, dreva mellan karm och vägg om där är dragit och isolera vindsbjälklaget.
Förstår att detta är saker som är bra att göra också. Men då vi bor på ett väldigt utsatt läge med mycket vind på vinterhalvåret så tror jag ändå vi skulle komma väldigt långt med att bara få rätt på draget från golvet ex. När det är mkt vind känner vi ju att det blåser rakt in där.

Detta är vårt innertak i källaren. Det består av betongbalkar med betongskivor ovanpå. Som jag förstått det ligger sedan vårt innergolv (fiskbensparkett) på entréplan direkt på dessa betongskivor. Har du några tips på hur vi skulle kunna göra för att isolera mellan yttervägg och golv?

• Innertak i källare med vita betongbalkar och skivor, diskuteras isolering mot drag från golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.