1 247 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Isolering av hetvattenrör
För flera år sedan byttes vår fjärrvärmeanläggning ut. I samband med detta blev man tvungen att dra nya både till- och frånvattenrör till anläggningen. Av någon anledning isolerades dessa inte utan vi har ca 4 meter oisolerade kopparrör i garaget. Jag har inte förrän nu förstått att detta gör att garaget värms upp ganska ordentligt, rören funkar ju som ett element. Helt i onödan. Vad skall jag isolera dessa rör med? De håller ju närmare 100 grader i temperatur så skumplast kommer väl inte på fråga?
Gullfiberisolering av skålmodell, tex
https://www.rinkabyror.se/artikel/gullfiberskal-12-20/
https://www.rinkabyror.se/artikel/gullfiberskal-12-20/
Om det är rören ifrån fjärrvärmenätet in till fjärrvärmecentral så är väl det gratis uppvärmning av ditt garage då fjärrvärmemätaren sitter i fjärrvärmecentralen. Det är väl skönt med ett varmt garage......
Tyvärr inte. Mätaren sitter tydligen så till så att det inte blev gratis. Och förresten så vill vi inte ha ett varmt garage. Någon bil får inte plats där och blommorna som skall övervintra vill ha det svalt och tål inte 25 grader.V Vector skrev:
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Isolera bara tilloppet först så får du lite värme. Det kan löna sig att skicka tillbaka så kall retur som möjligt.
Klicka här för att svara