Hej
Jag ska isolera en trävägg
Hus ska jag tänka kring fuktspärr och val av isoleringskvalitet.
Hört att man ska låta gamla hus ”andas”

Hej och välkommen till Byggahus forum!
En yttervägg i ett 30-talshus består av spontad plank, 2, 21/2 eller 3 tum tjock. En sådan trävägg är mycket diffusionstät och bör inte utan vidare kombineras med fuktspärr. Man drar störst nytta av stommens tyngd om isoleringen placeras på utsidan. Välj isolering med hög volymvikt.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
30-talet var en övergångstid då man byggde på många olika vis. Traditionella timmerstommar förekom samtidigt som stående timmer och spontade plankor och regelstommar med sågspånsfyllning och regelstommar utan fyllning med isolerande luftrum.

Först kommer väl frågan vilken sorts väggar du har i ditt hus?

När jag byggde utbyggnad på vårt hus från -47 som är utan ångspärr och självdrag så körde jag med hunton nativo träfiberisolering. Den kostade ca 30% mer än mineralull, men har följande fördelar:

* Kliar inte
* Ca dubbla massan tror jag, vilket leder till att utetemperaturförändingar tar längre att slå igenom väggen.
* Hygroskopisk (Kan ta upp ganska mycket kondens)

Om du isolerar utifrån så är det viktigt att hindra vinden från att blåsa runt luften i isoleringen. Det går att köra asfaboard som bör kunna andas ut fukten hyfsat. Om man ska vara riktigt nogrann så kan man smacka dit en mer öppen vindduk( https://www.isoleringsbutiken.se/tatskikt/tatskikt/isocell-omega-vindduk). Då jag antar att ingen ångspärr finns så är det en god idé att ha material som låter fukten vandra, tycker jag i alla fall. Jag tror det minskar risken att stöta på problem i ett längre perspektiv.

Jag vet en bekant som jag tror valde att sätta nya innerväggar på 45mm istället för att riva en annars fin fasad u ett gammalt 30-tals hus. Det borde gå, men jag hade använt hängslen och livrem och kört träfiber/celluluosaisolering och en ångbroms i så fall.

De flesta hus som är tilläggsisolerade är det nog med moderna byggmaterial, och det betyder inte alls problem per automatik, men jag hade aldrig chansat när jobbet ändå ska göras, även om dessa produkter är några kronor dyrare.

Hoppas du blev något klokare av något jag skrev ovan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.