Hej!
Jag har ett hus från 1962 med platt tak.
Håller på att renovera ett badrum på ovanvåningen.
Där det tidigare varit 1 badrum och en klädkammare har jag nu rivit väggen för att få det större. Badrummet hade sänkt tak och klädkammaren i lutning efter taket. Jag kommmer att bygga det nya innertaket efter lutningen.
Min undran är bara ifall jag behöver täta det nya taket med plast eller bygga enligt samma principer som gällde då.
Det borde väl inte skada att plasta innertaket?
Undrar även ifall jag ska isolera enligt samma principer som ni ser på bilden.
Jag har ett hus från 1962 med platt tak.
Håller på att renovera ett badrum på ovanvåningen.
Där det tidigare varit 1 badrum och en klädkammare har jag nu rivit väggen för att få det större. Badrummet hade sänkt tak och klädkammaren i lutning efter taket. Jag kommmer att bygga det nya innertaket efter lutningen.
Min undran är bara ifall jag behöver täta det nya taket med plast eller bygga enligt samma principer som gällde då.
Det borde väl inte skada att plasta innertaket?
Undrar även ifall jag ska isolera enligt samma principer som ni ser på bilden.
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Det finns många "religioner" om detta. Om man skall plasta i äldre hus.
Om du isolerar med glasull eller mineralull (som det ser ut att vara nu) så skall du absolut sätta plast. Man kan överväga att isolera med celulosa baserad isolering. Då är det inte lika viktigt med plasten. Skillnaden ligger i att fukt som går upp i glasullen kommer att kondensera någonstans nära den kalla sidan av ullen. Går den upp i celulosaisolering, så absorberas fukten av fibrerna. Och avdunstar senare på sommaren. Fungerar så länge inte fibrerna blir mättade med vatten. Fast då blir de även så tunga så taket troligen rasar in innan det fälls ut vatten...
Om du isolerar med glasull eller mineralull (som det ser ut att vara nu) så skall du absolut sätta plast. Man kan överväga att isolera med celulosa baserad isolering. Då är det inte lika viktigt med plasten. Skillnaden ligger i att fukt som går upp i glasullen kommer att kondensera någonstans nära den kalla sidan av ullen. Går den upp i celulosaisolering, så absorberas fukten av fibrerna. Och avdunstar senare på sommaren. Fungerar så länge inte fibrerna blir mättade med vatten. Fast då blir de även så tunga så taket troligen rasar in innan det fälls ut vatten...
Ok, som det ser ut nu så har en isoleringsmatta spikats fast med träbitar i sidan på varje takbjälke så den hänger ned och luftspalt bildas mellan tak och isoleringsmatta. Den är klädd med något pappliknande som ska hindra vatten från att suga in i isoleringen gissar jag? (Ser ut som ett oskönt duntäcke) Under den finns ytterligare en skiva isolering tätt lagd .H hempularen skrev:Det finns många "religioner" om detta. Om man skall plasta i äldre hus.
Om du isolerar med glasull eller mineralull (som det ser ut att vara nu) så skall du absolut sätta plast. Man kan överväga att isolera med celulosa baserad isolering. Då är det inte lika viktigt med plasten. Skillnaden ligger i att fukt som går upp i glasullen kommer att kondensera någonstans nära den kalla sidan av ullen. Går den upp i celulosaisolering, så absorberas fukten av fibrerna. Och avdunstar senare på sommaren. Fungerar så länge inte fibrerna blir mättade med vatten. Fast då blir de även så tunga så taket troligen rasar in innan det fälls ut vatten...
Min tanke är att försöka göra på samma sätt fast plasta före jag monterar innertaket samt en bit ner på väggarna. Tror du på det konceptet och vad ersätter jag då duntäcket med ?
Klicka här för att svara






