Nån har sagt mig att isoleringsvärdet i en asfaltboard skiva skall motsvara 45 mm gullfiber.

Nån som kan dementera eller bekräfta?

jag skall byta ut fasaden på mitt hus i sommar, då brukar man ju tillägsisolera en smula, men jag är inte så sugen på att bygga på alltför mycket. dels så har jag ganska låg el förbrukning så vinsten tror jag inte blir så värst stor,
min tanke var att riva bort befintlig fjällpanel, och bara klä in hela rasket med ett lager asfaltboard, läkta upp och spika på panelen. eller innebär detta nåt annat dumt som jag inte tänkt på? det borde väl bli lite vindtätare om inte annat? eller duger en duk lika bra så bygger det ingenting.

Bob_the_builder
Att en 12 mm asfaskiva skulle motsvara 45 mm gullfiber stämmer knappast. Vill du inte isolera alls (för att slippa fippla med utvändig fönstersmyg osv) så kan ju ju köra med en vindtät väv, tex Parocs eller Roxulls. Annars kan du ju köra med västkustskiva (eller motsv produkt). Det är ju hårdpressad glas-/mineralull som isolerar bra utan att bygga så mycket.

Asfaboard har ett lamdavärde (värmekonduktivitet) på 0,065 att jämföra med mineralull som har 0,036. Av detta kan man då räkna ut att mineralull på 45 mm har ett betydligt bättre värde än 12 mm asfaboard.

Tartan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.