hermond__ hermond__ skrev:
Stort tack för svar! Känns som ett bra upplägg! Angående masoniten så håller jag med om att den kan bli lite böjig men ser till att sätta nån läkt extra som gör att den inte kan böjas in.

Sen blir jag inte klok på detta med vindpapp och masonit. Vad jag förstått så är masonit ett fullgott substitut till vindpapp? Dvs masoniten gör samma jobb som vindpappen hade gjort. Sett flera här på Byggahus.se som hävdar att masonit fungerar som vindskydd.
Det kan det nog vara om du kan montera den tillräckligt bra.
Har du tänkt igenom och känner dig nöjd med valet blir det nog bra.

Jag vill inte ha fullt blås utifrån i luftspalten när det är dåligt väder, eller att det yr in snö i springorna. Att försöka få lite mindre rörlighet i luften där bidrar bara positivt till värmeekonomin.
Jag har nästan överallt tvärslår i olika dimensioner som gör att skivorna behöver delas och anpassas till spetsiga vinklar, vankantat virke i stolparna osv. Det är även lite anpassning till att kraven på hur bra jag snickrar ihop det inte ska vara avgörande.
Jag är någorlunda noga med pappen men kan vara bekvämt onoga med osbn, dess huvuduppgift är att hålla emot isoleringen stabilt.
så för mig tycker jag det blivit ett bra val.

S sturnus skrev:
If you have OSB on the outside and raspont on the inside, that's a mistake. The board has greater diffusion resistance than the panels.
I praktiken råspont + papp respektive osb med glipor.
Jag vet även att det kommer vara låg fuktbelastning inifrån i rummet pga. övrig utformning och där är mycket trä som buffrar tillfälliga svängningar.
I detta fallet kommer det inte bli problem av det skälet.

R Räknenisse skrev:
Det kan det nog vara om du kan montera den tillräckligt bra.
Har du tänkt igenom och känner dig nöjd med valet blir det nog bra.

Jag vill inte ha fullt blås utifrån i luftspalten när det är dåligt väder, eller att det yr in snö i springorna. Att försöka få lite mindre rörlighet i luften där bidrar bara positivt till värmeekonomin.
Jag har nästan överallt tvärslår i olika dimensioner som gör att skivorna behöver delas och anpassas till spetsiga vinklar, vankantat virke i stolparna osv. Det är även lite anpassning till att kraven på hur bra jag snickrar ihop det inte ska vara avgörande.
Jag är någorlunda noga med pappen men kan vara bekvämt onoga med osbn, dess huvuduppgift är att hålla emot isoleringen stabilt.
så för mig tycker jag det blivit ett bra val.
Ja jag kan bara instämma att vindpapp nog är att föredra. Har varit ett förbaskat sågande för olika vinklar och sedan har jag fått lägga remsor av skivor där det blivit springor och masoniten inte legat exakt kant i kant. Vindpapp känns femtioelva gånger lättare.

Tusen tack för din input! Verkligen snällt att du delar. Har insett att det här med isolering aldrig blir helt rätt. Eller det kan bli rätt för en själv men fel för någon annan. Finns tusen åsikter och erfarenheter och allt är en djungel. Så länge man inte gör tokfel så ska det nog inte göra så stor skillnad då det är ett gammalt torp det handlar om.

Har till och med läst om de som lägger cellulosa/träfiber/linisolering direkt mot ytterpanelen och sedan spikar på innerpanel. Och för dessa har det funkat i 20 år utan några fuktproblem så ja så länge det känns bra för mig själv och följer någon typ av ”best practice” (även om det finns tusen olika sätt) så blir det nog bra.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
hermond__ hermond__ skrev:
Ja jag kan bara instämma att vindpapp nog är att föredra. Har varit ett förbaskat sågande för olika vinklar och sedan har jag fått lägga remsor av skivor där det blivit springor och masoniten inte legat exakt kant i kant. Vindpapp känns femtioelva gånger lättare.

Tusen tack för din input! Verkligen snällt att du delar. Har insett att det här med isolering aldrig blir helt rätt. Eller det kan bli rätt för en själv men fel för någon annan. Finns tusen åsikter och erfarenheter och allt är en djungel. Så länge man inte gör tokfel så ska det nog inte göra så stor skillnad då det är ett gammalt torp det handlar om.

Har till och med läst om de som lägger cellulosa/träfiber/linisolering direkt mot ytterpanelen och sedan spikar på innerpanel. Och för dessa har det funkat i 20 år utan några fuktproblem så ja så länge det känns bra för mig själv och följer någon typ av ”best practice” (även om det finns tusen olika sätt) så blir det nog bra.
Vet man varför man gör som man gör, förstår de grundläggande fysikaliska principerna och vet hur gamla hus skiljer sig från moderna 'så skall det vara'-regler så gör man nog inte något som blir tokfel.
Grejen med gamla hus är ju också att de har ett visst mått av felmarginal, i alla fall om man fått de mest kritiska punkterna rätt.

Jag har delvis förra ägarens mineralull och gipsskiva. Det fungerar också. De rummen är mindre täta åt andra håll och timmerstommen kan andas utåt. Helheten av de olika förutsättningarna blir tillräckligt bra. Men jag känner mig helt klart tryggare av att ha haft någon pålitlig att lära mig av än jag skulle gjort annars.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.