Jag håller på att renovera ett rum i källaren som tidigare varit ett garage. Garageporten murades igen på 60-talet med nån form av lättbetong och sedan reglades det upp och isolerades med spånskivor som slutprodukt mot rummet. En ytterdörr är installerad och kommer behållas.

Källaren vid den väggen är ca 60% under jord förutom vid dörren där naturligtvis allt är utgrävt. Dränering gjordes för 10 år sedan med isolering utvändigt (de 60% som ligger under mark).

Jag tänkte göra om den väggen med plåtreglar och ny isolering men hittar ingen tydlig konsensus om hur väggen skall vara konstruerad för att minska fuktproblem och ändå vara någorlunda värmeisolerad. Hur skulle ni isolera invändigt på den väggen? Skall diffusionsspärr användas ovan mark men inte under?

Övriga väggar i rummet är putsade invändigt men ligger djupare under marken så jag rör inte dem. Rummet är rätt kallt som det är idag men kommer lägga ventilerat golv så förhoppningsvis blir det något varmare.

Tacksam för tips och kloka synpunkter.

Excel
Jag hittade inget jag heller när jag byggde badrum.

Slutade med att jag endast använde isolering upptill och skippade nedtill, där är det redan isolerat utifrån.

• Gilla
citgot
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Jag hittade inget jag heller när jag byggde badrum.

Slutade med att jag endast använde isolering upptill och skippade nedtill, där är det redan isolerat utifrån.
Då är det inte jag som letar dåligt, skönt. Så du har endast tomrum i väggen under marknivå?

Excel
C citgot skrev:
Då är det inte jag som letar dåligt, skönt. Så du har endast tomrum i väggen under marknivå?
Ja det tomrum, isoleringen med cellplast och platon sitter på utsidan.

Oavsett hur man gör är det en riskkonstruktion.

Jag har liknande förutsättningar och valde att regla upp en plåtvägg som jag isolerade med 45mm stenull. Plåtreglarna står några centimeter från hålstensväggen.

Slutligen har jag, inledningsvis, passiv ventilation av detta utrymme bakom isoleringen, slitsar med plåtgaller vid golv och tak. Får jag problem tänker jag att jag kan sätta en liten strömsnål fläkt i något av dessa hål.

Man kan ju fundera på vad isoleringen gör för nytta om man ändå cirkulerar värme bakom isoleringen, men jag tänker att jag iaf slipper en vägg som strålar kallt.

På plåtreglarna sitter det sedan osb och gips.

• Gilla
citgot och 1 till
  • Laddar…
Tack. Jag får fundera ett varv till. Men hittar inte så många alternativ heller.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.