Då det inte går att få fram några trovärdiga recensioner….
Jag hade nyligen besök av en trevlig försäljare från Isolerab som “besiktigade” vinden och snabbt konstaterade att den var i riktigt dåligt skick – mögel, muslort, getingbon, dålig isolering och bristande ventilation. Allt presenterades proffsigt i ett formulär med kryssrutor, och jag fick veta att hela vinden behövde åtgärdas. Mögelsanering, sprutisolera samt installera frånluft- och tilluftsventilation i huset. Prislappen: 130 000 kr. Om jag slog till snabbt kunde jag få 27 000 kr i rabatt då dom kunde samordna jobbet med några andra jobb dom hade i närheten.
När jag själv gick upp på vinden såg jag inget av muslort, bara gamla getingbon. Isoleringen såg ut att vara glasull, inte stenull. Ingen isolering låg mot takfoten, och bara ett mindre område hade synlig påväxt. Jag har aldrig haft problem med möss.
Jag bad om en tydlig prisuppdelning, men det kunde han inte ge. Däremot ville han att jag skulle skriva på direkt.
Själv landade jag i att det enda jag behöver är bättre ventilation och eventuellt lokal mögelbehandling.
Försäljaren var väldigt trevlig – men jag undrar hur många pensionärer som köper hela paketet utan att ifrågasätta. Det kan säkert bli fint, men det är mycket pengar för något som kanske inte ens behövs….
Jag hade nyligen besök av en trevlig försäljare från Isolerab som “besiktigade” vinden och snabbt konstaterade att den var i riktigt dåligt skick – mögel, muslort, getingbon, dålig isolering och bristande ventilation. Allt presenterades proffsigt i ett formulär med kryssrutor, och jag fick veta att hela vinden behövde åtgärdas. Mögelsanering, sprutisolera samt installera frånluft- och tilluftsventilation i huset. Prislappen: 130 000 kr. Om jag slog till snabbt kunde jag få 27 000 kr i rabatt då dom kunde samordna jobbet med några andra jobb dom hade i närheten.
När jag själv gick upp på vinden såg jag inget av muslort, bara gamla getingbon. Isoleringen såg ut att vara glasull, inte stenull. Ingen isolering låg mot takfoten, och bara ett mindre område hade synlig påväxt. Jag har aldrig haft problem med möss.
Jag bad om en tydlig prisuppdelning, men det kunde han inte ge. Däremot ville han att jag skulle skriva på direkt.
Själv landade jag i att det enda jag behöver är bättre ventilation och eventuellt lokal mögelbehandling.
Försäljaren var väldigt trevlig – men jag undrar hur många pensionärer som köper hela paketet utan att ifrågasätta. Det kan säkert bli fint, men det är mycket pengar för något som kanske inte ens behövs….
Ytterligare ett exempel på alla dessa ambulerande försäljare som åker runt i villakvarteren och dömer ut fullt fungerande funktioner till ägare utan insikt och kunskap att kunna värja sig mot alla fina formuleringar.H Hedaxe skrev:
Takläggare toppar nog listan på alla besök jag har haft, dom har dömt ut mitt tak i 20 år nu. Problemet för dem är att jag jobbat som timmerman i 20 år så jag vet vad som gäller och har 100% koll på mitt tak och hus, motfrågorna som jag då ställer på deras påståenden ger svaret "Goddag Yxskaft".
Verisure ligger högt på listan också, deras vidriga affärsidé bygger på att sälja en svindyr tjänst med argument som bottnar i folks rädsla och otrygghet.
Listan kan göras hur lång som helst, fantasin hos dessa säljare har ingen gräns ...
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Vi hade en igår också: https://www.byggahus.se/forum/threads/foeretaget-isolerab-som-sprutar-loesull.551910/
Jag fick heller ingen specad offert. Priset han gav mig tror jag inte var så fel, men eftersom jag ville ha utförande på annat sätt än standard så är jag rädd att det skulle bli diskussioner när de väl satt igång.H Hedaxe skrev:
Finns anledning att tro recensioner inte är korrekta?
Men de har vad jag förstår bra produkter.Mats-S skrev:
Kanske gäller även standardutförande på isolerab?
Säljmetoder är däremot tveksamma.
Säljaren hos mig från isolerab hade inte domedags scenarion vilket gjorde att jag initialt fick ett bra intryck. Haft nån annan här för ett par år sen som just skarvade om mögel som inte fanns.
Jag bad chat gpt att kolla recensioner på företaget. Jag har inte kollat själv. Jag tycker att det är tveksamt med bara 7 recensioner 🥴. Chat gpt menar att det är ett stort företag som har haft en stor utveckling. Läste också om det i en annan tråd här på forumet.J JohanLun skrev:
CHATgpt: ”På Isolerabs egna lokala webbplatser (Dalarna, Stockholm, Västerås, Uppsala), berättar de stolt om “kundrecensioner” och “tidigare kunders erfarenheter” utan att visa detaljerade omdömen.
På Reco.se finns de under kategorin isolering med “7 utmärkelser”, men inga öppna recensioner visas offentligt.
Om Reco: plattformen arbetar enligt sina egna riktlinjer för verifierade omdömen, men i branschforum diskuteras ibland att omdömen kan vara vinklade – särskilt de som inbjudits av företagen själva.
Slutsats: Kundnöjdhet (7 omdömen) verkar god, även om oberoende kundomdömen i detalj saknas publicly.”
de har många omdömen på reco; https://www.reco.se/isolerabH Hedaxe skrev:Jag bad chat gpt att kolla recensioner på företaget. Jag har inte kollat själv. Jag tycker att det är tveksamt med bara 7 recensioner 🥴. Chat gpt menar att det är ett stort företag som har haft en stor utveckling. Läste också om det i en annan tråd här på forumet.
CHATgpt: ”På Isolerabs egna lokala webbplatser (Dalarna, Stockholm, Västerås, Uppsala), berättar de stolt om “kundrecensioner” och “tidigare kunders erfarenheter” utan att visa detaljerade omdömen.
På Reco.se finns de under kategorin isolering med “7 utmärkelser”, men inga öppna recensioner visas offentligt.
Om Reco: plattformen arbetar enligt sina egna riktlinjer för verifierade omdömen, men i branschforum diskuteras ibland att omdömen kan vara vinklade – särskilt de som inbjudits av företagen själva.
Slutsats: Kundnöjdhet (7 omdömen) verkar god, även om oberoende kundomdömen i detalj saknas publicly.”
Här är ett mindre bra, men det finns många bra också. De bra verkar dock tycka att det gått fort att sälja och fort att installera. Han som var hemma hos mig sa att många kunder aldrig varit uppe på sin egen vind, då går det nog att sälja vadsomhelst och få nöjda kunder då man inte vet vad man fick?
Bra bemötande och genomgång av den säljande besiktningsmannen. Genomförandet av tilläggsisoleringen var snabbt genomförd. Installationspersonalen var snabba men däremot helt avfärdande när dom inte kunde redovisa varför dom inte gjordt enligt avtal. Skadegörelse under arbetet rapporterades men efter flera veckor har företaget ännu inte kontaktat eller åtgärdat skadan. Installation av landgången är delvis instabil, fastsatt på svag del av underliggande golv. Man har haft bråttom och inte kommunicerat avvikelser eller frågetecken som dykt upp. Kort sagt duktiga på att sälja men lite för snabba med installationen och dryg inställning under genomförandet
Men väldigt många bra recensioner också, jag kan notera att många recenserat utan att egentligen veta vad de gjorde.Min upplevelse är Inte alls bra även om arbetet utfördes snabbt och effektivt. Alla hantverkare och besiktningsmannen var trevliga. Men jag upplever mig ”sol-och-vårad” Försökte innan jag skrev på att uppskatta rimligheten i prissättningen men kunde inte drömma om att det skulle gå så snabbt. På fakturan angavs arbetskostnaden 58402 kr, jag hade skrivit upp när hantverkarna kom och gick. Det blev totalt 14 arbetade timmar vilket ger 4171 kr/timme. Upplever att allt från början till slut var riggat för att kunna ta ut överpriser.
Redigerat:
Jo jag misstänker att många inte har koll och recenserar utifrån trevligt bemötande och att det ser snyggt ut när arbetet är klart.J JohanLun skrev:de har många omdömen på reco; [länk]
Här är ett mindre bra, men det finns många bra också. De bra verkar dock tycka att det gått fort att sälja och fort att installera. Han som var hemma hos mig sa att många kunder aldrig varit uppe på sin egen vind, då går det nog att sälja vadsomhelst och få nöjda kunder då man inte vet vad man fick?
Men väldigt många bra recensioner också, jag kan notera att många recenserat utan att egentligen veta vad de gjorde.
Försäljaren sa till mig att de har mest äldre kunder och att dom uppskattar att de som utför jobbet alltid är svensktalande. Det ger kanske också bra omdömen.
Det är ju konstigt att de inte kan ge några referenser om de har så många nöjda kunder
Moderator
· Stockholm
· 56 225 inlägg
Tittar man på Reco, så finns där en oändlig ström av positiva referenser, i många fall flera om dagen. Sådant gör alltid mig misstänksam. Det kan finnas en naturlig förklaring. Men det finns också en del "störande upprepningar" av formuleringar i omdömena som ökar misstanken.
Jag roade mig med att klicka på ett par av personerna som recenserat och alla jag klickade på hade bara en enda recension. Så det är sannolikt så att Isolerab uppmanar kunderna att recensera på Reco extra mycket. Frågan är, kan det vara falska recensioner, eller måste man ha bankID för att göra en unik recension?
Jag tänker att det är mest äldre kunder som försäljaren sa och m är väl måna om att göra som försäljaren ber om, som dom blir tillsagda, säkerligen påminda flertalet gånger med mail och smsJ JohanLun skrev:Jag roade mig med att klicka på ett par av personerna som recenserat och alla jag klickade på hade bara en enda recension. Så det är sannolikt så att Isolerab uppmanar kunderna att recensera på Reco extra mycket. Frågan är, kan det vara falska recensioner, eller måste man ha bankID för att göra en unik recension?
Moderator
· Stockholm
· 56 225 inlägg
Men även om alla rescensionerna ser lite suspekta ut, så är det trots allt så att där finns inga, eller iallafall väldigt få dåliga omdömen. Så troligen sköter de sig rätt bra när jobbet görs. Frågan är väl bara om de säljer in en onödig och dyr åtgärd.
Eller bara ber nöjda kunder om recensioner…H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 225 inlägg
Jo så är det säkert, MEN om de gör katastrofdåliga jobb så borde det finnas nåfra dåliga omdömen om dem. Så jag gissar att om man faktiskt behöver få vinden isolerad, så kanske de är OK att anlita. Prtoblemet ligger väl då mer i att de verkar gå runt och med tvivelaktiga metoder lura gamla människor att köpa deras tjänster.