Hej! Jag håller på och skissar på ett egenkonstruerat attefallshus som komplementbostad, och jag vill gärna ha ryggåstak i vardagsrum/kök/hall-delen, ca 2/3 av ytan. Saxtakstolarna blir ganska "stängda" från sidan på grund av byggnadshöjden, och jag tror det är svårt att blåsa lösull längst in. Dessutom är det så pass litet att det känns ovärt att ta hit en firma för typ 5 kubik lösull..

Jag tänker istället att jag monterar takstolar, plastar och läktar invändigt. Sedan isolerar jag uppifrån med skivor och förskjutna skarvar innan jag slår på rotet.

Jag tänker dessutom inte att det är värt att ha en åtkomstlucka till vinden eftersom det kommer vara isolering nästan upp till rotet (lämnar väl 10-15cm luftspalt och ventilerad takfot).

Är det en dum idé?

Tacksam för synpunkter och förslag på andra lösningar :)

B
Går ju att hyra isolermaskin för att blåsa in ull själv. Eller som du tänkte: köpa skivor. Det var ju rätt dyrt att hyra maskin, tror inte man direkt tjänar på det jämfört med skivor, men skivor kan ju vara svårt att montera bra ibland om takstolarna har avvikande utformning, så lösull har ju sina fördelar.

Nej, inspektionslucka känns som man får skippa i attefall, med tanke nockhöjdsbestämmelser och hur litet utrymme som blir kvar.

Det kanske går att inspektera ytrummet med kamera via luftspalten?

Jo det går ju göra själv, men problem nr 1 är ändå åtkomsten. Det går ju skicka in slangen och hoppas att man täckt överallt, men det går ju inte krypa in för att se något CAD-ritning av takstol med måttangivelse i millimeter; ingenjörsmässig design, konstruktionsvisualisering. Digital illustration of a modern building with exposed truss structures and a minimalist design.

Skivorna känns ju lite bökigare helt klart, men då kan jag ju åtminstone skära in dem så det täcker och ha gott om arbetsutrymme uppifrån innan jag slår på rotet. Man kanske får tåla att det inte täcker perfekt runt takstolarna, om man lägger flera lager så det inte uppstår så kritiska glipor

Det är inte möjligt med en nockbalk istället för takstolar. Saxtakstolar tar, som nämnts, stor plats och med en nockbalk bör man kunna få en större invändig volym. Lösullen blåses förövrigt in i facken genom diffspärrarna från insidan så man behöver inte åtkomst ovanifrån.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nockbalk var ju ett intressant förslag. Då kommer man ju åt mellan facken efter att rotet är satt. Frågan är ju ändå om det är värt att ta hit en firma eller hyra en maskin för så pass lite lösull. Det blir bättre täckning så klart.

Då blir det en fackverkskonstruktion längs nocken istället, och så lägger man sparrar mot den övre balken för yttertaket och mot den nedre balken/regeln för innertakets profil så man kan läkta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.