Jag har ett nytt garage byggt i år (A-hus). Det är ett varmgarage med en tät kallvind utan luftspalter i takfot och taknock. Idag så ligger isoleringsskiktet under takstolarna, med ett litet vindsutrymme ovanför. Jag har för avsikt att i innersta delan av garaget göra ett litet rum. Då rummet är litet vill jag höja upp taket till nock. Då det är en konstruktion utan luftspalter i takfot och nock så är min avsikt att använda en träfiberisolering ekovillanskivan direkt mellan takstolarna mot yttertakets råspont, utan luftspalt. Sen kommer jag att ha en diffusionsöppen duk, därefter ett innertak av takpanel (Huntonit Wood Panelbord).
Det finns delade meningar om att isolera tak utan luftspalt och jag vill ha lite råd och tips om detta är en bra lösning. Bifogat finns en bild på vinden.

• Vinkelvy av ett garagevinds utrymme, visar takstolar, isolering och en del av en diffusionsöppen duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en hel del praktiska försök som visar att isolerade yttertak utan luftspalt fungerar om yttertaket är försett med en diffusionsöppen duk och det finns en diffusionsspärr på insidan. Fuktcentrum vid LTH (består av flera institutioner) har en hemsida ddär man kan läsa ett antal studier inom området.

• Gilla
Nickesågen och 1 till
  • Laddar…
Vad blev ditt val? Vilka källor valde du att gå på? Finns många åsikter i din fråga och jag har samma utmaning snart.... så tacksam för input?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.