2 151 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Isolera vinden med ångspärr i mitten
Hej
Tänkte isolera min vind i sommar och har fått tipps att lägga 145 eller 170 mm isolering mellan takstolarna och sen sätta ångspärr. Innanför ångspårren sätter man sedan 45x45 reglar istället för gles, i detta utrymme drar man el och fyller sen med 45 mm isolering och därefter gips eller vad man nu vill klä väggarna med.
Min fråga är då om detta är OK, jag har fått samma tippsfrån en byggmästare och en konstruktör och man tycker ju att dom borde veta men man vet ju aldrig.....
Huset är 125 år gammalt och kör altså med självdrag om det förändrar något. Anledningen till att göra så skulle vara att spara utrymme.
tacksam för svar.
Johan
Tänkte isolera min vind i sommar och har fått tipps att lägga 145 eller 170 mm isolering mellan takstolarna och sen sätta ångspärr. Innanför ångspårren sätter man sedan 45x45 reglar istället för gles, i detta utrymme drar man el och fyller sen med 45 mm isolering och därefter gips eller vad man nu vill klä väggarna med.
Min fråga är då om detta är OK, jag har fått samma tippsfrån en byggmästare och en konstruktör och man tycker ju att dom borde veta men man vet ju aldrig.....
Huset är 125 år gammalt och kör altså med självdrag om det förändrar något. Anledningen till att göra så skulle vara att spara utrymme.
tacksam för svar.
Johan
Den här diskussionen hittar du på många ställen här, använd sökfunktionen.
Har läst runt lite på forumet och hittat en del om ångbroms, kan det vara något för mitt hus tro?
//Johan
//Johan
Nu har jag hittat ett antal inlägg som också verkar tycka att det är ok att göra som ovan, däremot blir jag mindre säker på om man skall ha en ångspärr ju mer jag läser. Kan det funka med stenull och en ångbroms i mitten istället?
Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Det är väl bara om man har en helt oventilerad kallvind som det finns någon anledning att sätta en ångbroms i bjälklaget? Har man en "vanlig" vind kan jag inte se att det finns nån som helst anledning att inte sätta dit en helt ångtät PE-folie.
Jag skall inreda en vind, den är alltså kallvind idag men skall bli isolerad boyta ganska snart. Det är alltså i yttertaket jag menar
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Jaha! Sorry! Då är det säkert en bättre idé 
Klicka här för att svara