Har ett hus från 1928 med brutet tak där delen över brytningen är råvind idag.

Denna är endast ventilerad med ventiler i gavlarna.

Vill gärna isolera denna yta, och lösull är inte aktuellt eftersom vi hänger tvätten där uppe så det blir för jobbigt att vada.

Taket saknar alltså takfotsventilation till detta utrymme. och s.k mögelstoppers är inte ett alternativ eftersom jag har eternittak.

Har funderat lite ikring detta och kommit fram med två lösningar:

1. Ta tilluften till fuktspalten i nivå med golvet INIFRÅN. Möjligen måste man då ha mekanisk frånluftning (=fläktar) och energieffektiviteten sjunker ju radikalt.

2. Borra hål ned en våning till störtutrymmena och sen se till att göra takfotsventialtion där. Borde funka fint men kräver ca 500 st 2 dm långa borrhål - lär ha ett fast handslag efter det...

Åsikter och tips emottages med tacksamhet!
 
Om jag förstod dig rätt så innebär alternativ 1 att du ventilerar med inneluft!

Det är nog ungefär det sämsta du kan göra.

Hela idén med ventilationen är att ventilera bort den fukt som kommer upp på vinden via läckage av inneluft från huset under. Inneluften är fuktig och varm, när den kommer upp på vinden så kyls den av mot det kalla yttertaket och fukten fälls ut som kondens. Det är just denna process man vill stoppa genom att skicka in realtivt torr uteluft, som dessutom redan är minst lika kall som yttertaket. Denna kalla torra luft drar med sig fukten som läckt upp från huset.
 
P
Jag blir mörkrädd när jag läser detta :)

Tips 1. Om du ska lägga på det minsta med isolering, sluta att hänga tvätt på vinden!!
Så gjorde man förr och det funkar om vindsbjälklaget är DÅLIGT isolerat samt gärna i kombination med varm skorsten.

Tips 2. Ta inte luft innifrån bostaden.

Tips 3. Be någon som är insatt i detta titta på vinden innan du gör nått.
 
Betina
Apropå detta med ventilation av vinden.
När jag var på byggsamråd i min kommun så nämde de att man börjat titta på orsaken till fuktskadat innertak på vind.
Och då hade frågan om luftinsläpp via takfoten (som ju är vanlig) kommit upp, alltså dess vara eller icke vara!
På min fråga om ventilation via gavlarna (vinkel med 3 gavlar) istället, så fick jag till svar att ingen vet (!) än så länge om skadorna beror på takfotsventilation.
Har någon här vetskap/erfarenhet av denna fråga?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.