863 läst ·
6 svar
863 läst
6 svar
Isolera ventilerat golv?
Håller på att lägga ventilerat golv med Granabs 3000 system. Det innebär en integrerad kant som isolering att vila på, 26.5mm.
Hade tänkt lägga 25mm EPS men svårt att hitta och Granabs isolering känns ngt överpris. Hornbach har 20mm. Frågan är hur isoleringen fungerar när det blir en luftspalt mellan golvspånet och isoleringen? Samt det är ju ingen isolering i stålregeln (U-profil).
Spelar det ngn större roll om det är 25 eller 20mm, samt om det är 1.5 eller 6.5mm luftspalt mellan spånskiva och isolering? Eller tips på ngn annan isolering eller lösning?
Hade tänkt lägga 25mm EPS men svårt att hitta och Granabs isolering känns ngt överpris. Hornbach har 20mm. Frågan är hur isoleringen fungerar när det blir en luftspalt mellan golvspånet och isoleringen? Samt det är ju ingen isolering i stålregeln (U-profil).
Spelar det ngn större roll om det är 25 eller 20mm, samt om det är 1.5 eller 6.5mm luftspalt mellan spånskiva och isolering? Eller tips på ngn annan isolering eller lösning?
Ser att du inte fick många svar, hur gick det? Vilken isolering använde du?A Andy82 skrev:Håller på att lägga ventilerat golv med Granabs 3000 system. Det innebär en integrerad kant som isolering att vila på, 26.5mm.
Spelar det ngn större roll om det är 25 eller 20mm, samt om det är 1.5 eller 6.5mm luftspalt mellan spånskiva och isolering? Eller tips på ngn annan isolering eller lösning?![]()
Har du tänkt ventilera golvet?
Jo, nu är det ventilerade golvet installerat och igångsatt. Har även ventilerat väggar och det är väl halvt igång iaf.A ANTYN skrev:
Jag körde på Granabs egna 25mm isolering. Visst, ngt dyrare men snabbare att lägga ut.
Mycket bra support från Granab och kan varmt rekommendera de. Jag ville ha stålreglar.
Härligt, har du några bilder att dela angående deras ventilation?A Andy82 skrev:
Förstod att deras lösning var annorlunda än konkurrenternas gällande till/frånlufts konstruktion men det fanns inte så mycket information i de broschyrer jag fick.
Hur är akustiken på golvet med cellplastisolering?
Jag ska lägga i hela huset och inbillar mig att cellplast kan bidra till att det låter ihåligt när man går på det.
Visst skulle man ha plast före golvspånet? Något knarr eller missljud när man går på golvet då det är flytande på reglarna?
Ska se om jag hittar några bilder.
Ventilationen har jag gjort i egen regi.
En blandning av Nivell/subflkoor och eget
Inte för att jag hade nog emot Granabs lösning...Men nivell hade mer teknisk info i sina PDF. Jag har 50mm rör på både sidor om rummet med 7st 20mm hål i varje med olika avstånd.
Akustiken. Svårt att säga då jag än så länge inte lever i dessa utrymmen. Det är fortf. byggarbetsplats. Men jag har inte upplevt ngt negativt än men akustiken. Visst, det är ju ett uppreglat golv, inget betonggolv. Det har ju båda sina för å nackdelar. Känns mjukare att gå på.
Du kan ju välja deras andra system med separata isoleringshållare, om du vill ha mer isolering för t.ex. ljud. Då jag bara har detta i källare, 50kvm, så var jag inte så oroad över ljudet. Med hela huset kanske man ska vara lite mer säker på sin sak. Badrummet ligger i en annan nivå och jag tror det kommer innebära att ljudet inte sprids så mkt därifrån. Den enda anledningen att det golvet hamnade högre var pga avlopp som hamnade högre.
Jag har valt plast under spånskivorna...förutom i badrum. Det innebär att det inte läggs. ngn byggplast vid läggning av parkett.
En blandning av Nivell/subflkoor och eget
Akustiken. Svårt att säga då jag än så länge inte lever i dessa utrymmen. Det är fortf. byggarbetsplats. Men jag har inte upplevt ngt negativt än men akustiken. Visst, det är ju ett uppreglat golv, inget betonggolv. Det har ju båda sina för å nackdelar. Känns mjukare att gå på.
Du kan ju välja deras andra system med separata isoleringshållare, om du vill ha mer isolering för t.ex. ljud. Då jag bara har detta i källare, 50kvm, så var jag inte så oroad över ljudet. Med hela huset kanske man ska vara lite mer säker på sin sak. Badrummet ligger i en annan nivå och jag tror det kommer innebära att ljudet inte sprids så mkt därifrån. Den enda anledningen att det golvet hamnade högre var pga avlopp som hamnade högre.
Jag har valt plast under spånskivorna...förutom i badrum. Det innebär att det inte läggs. ngn byggplast vid läggning av parkett.
Tack för bra svar, är mer intresserad av just fläktlösningen.A Andy82 skrev:Ska se om jag hittar några bilder.
En blandning av Nivell/subflkoor och egetInte för att jag hade nog emot Granabs lösning...Men nivell hade mer teknisk info i sina PDF. Jag har 50mm rör på både sidor om rummet med 7st 20mm hål i varje med olika avstånd.
Allas fläktsystem är löjligt dyra med tanke på vad där är för material.
Jag har 16m långt hus så har planerat att dra 2st frånluftskanaler på långsidan.
Jo, jag tyckte också att fläktlösningarna var lite dyra. Dock så här i efterhand har jag ändå börjat tycka att Granabs lösning ändå inte var så farligt prissatt (typ 16-17k).
Det blir mer pengarna än man tror när man börjar plocka delar.
Jag körde med en fasadfläkt, ca 3000kr. Sen 50mm rör, böjar, skarvar, spirorör, spjäll, tätning osv.
Kan ju även vara så att jag valde en lösning för tätningen som jag tyckte kändes bättre. Granab förespråkar att foga mot väggen. Jag valde Tätband/butylband 10cm breda.
Min fläktlösning har väl hamnat på ca 10k. Så om man slår ut den kostnaden på all så blir den procentuella skillnaden inte så stor om man valt Granabs helhetslösning. Beror ju på hur kul man tycker det är att filera och testa sig fram. Det tar ju mer tid i research, inhandling osv.
Så, ångrar jag att jag körde i egen regi? Nja, men så här i efterhand tycker jag att den summan jag spartade kanske inte var riktigt värt det vad gäller tid jag lagt ner samt att jag har fått lita på min egen lösning haha.
Nu har du ett större system så jag vet inte hur mkt fläktlösningen skulle kosta dig. Det är möjligt att du skulle ha mer att spara att göra det i egen regi.
Det blir mer pengarna än man tror när man börjar plocka delar.
Jag körde med en fasadfläkt, ca 3000kr. Sen 50mm rör, böjar, skarvar, spirorör, spjäll, tätning osv.
Kan ju även vara så att jag valde en lösning för tätningen som jag tyckte kändes bättre. Granab förespråkar att foga mot väggen. Jag valde Tätband/butylband 10cm breda.
Min fläktlösning har väl hamnat på ca 10k. Så om man slår ut den kostnaden på all så blir den procentuella skillnaden inte så stor om man valt Granabs helhetslösning. Beror ju på hur kul man tycker det är att filera och testa sig fram. Det tar ju mer tid i research, inhandling osv.
Så, ångrar jag att jag körde i egen regi? Nja, men så här i efterhand tycker jag att den summan jag spartade kanske inte var riktigt värt det vad gäller tid jag lagt ner samt att jag har fått lita på min egen lösning haha.
Nu har du ett större system så jag vet inte hur mkt fläktlösningen skulle kosta dig. Det är möjligt att du skulle ha mer att spara att göra det i egen regi.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera gammalt mellanbjälklag - Går det att spara golvet?
Golv -
Oventilerat golv?
Golv -
Lägga klickgolv, med eller utan fuktspärr på golvspån, oisolerad platta, ventilerat bjälklag?
Golv -
Ventilerat undergolv på oisolerad platta - tjocklek på isolering?
Isolering -
Isolera med cellplast / EPS eller ventilerat golv på oisolerad platta på mark
Grund & Markarbeten