Hej
har en altan/uterum ca 25 kvm som är ca 1 m över mark.
reglarna är 17 cm (dvs 83 cm kvar ner till makadam (6-11) på markduk
tänkte plocka bort trallen och isolera sedan ersätta med en komposittrall.

Finns ju otaliga varianter på att isolera och 100-150 mm EPS känns ju rätt i detta fallet.
Men det blir en del spysslande då cc mått är 600 och det ger ett mellanrum på ca 550.
Då kan jag tycka att polyuretanskum kanske är ett alternativ, bättre ur brandsynpunkt men klart dyrare än eps.
Dock slipper man ju fixa/kapa till o eventuell täta igen då reglarna kanske inte är 100% raka numera.
Räknar man lite på det där är ju dock skum svindyrt.
150 mm eps för 25 kvm blir ca 5000 med lite lim och spill.
billigast skum om man googlar runt landar på + 20000 för 100 mm
Sen är det klart tid i det där dvs rot.

Någon som har någon erfarenhet av skum generellt och prisindikation ?

/ M​

M magicm skrev:
Hej
har en altan/uterum ca 25 kvm som är ca 1 m över mark.
reglarna är 17 cm (dvs 83 cm kvar ner till makadam (6-11) på markduk
tänkte plocka bort trallen och isolera sedan ersätta med en komposittrall.

Finns ju otaliga varianter på att isolera och 100-150 mm EPS känns ju rätt i detta fallet.
Men det blir en del spysslande då cc mått är 600 och det ger ett mellanrum på ca 550.
Då kan jag tycka att polyuretanskum kanske är ett alternativ, bättre ur brandsynpunkt men klart dyrare än eps.
Dock slipper man ju fixa/kapa till o eventuell täta igen då reglarna kanske inte är 100% raka numera.
Räknar man lite på det där är ju dock skum svindyrt.
150 mm eps för 25 kvm blir ca 5000 med lite lim och spill.
billigast skum om man googlar runt landar på + 20000 för 100 mm
Sen är det klart tid i det där dvs rot.

Någon som har någon erfarenhet av skum generellt och prisindikation ?

/ M​

EPS är inte så svårt att jobba med.

När jag använde det i en utbyggnad (med reglar i cc600), istället för asfaboard under isoleringen, som ett experiment, så använde jag 50mm tjocka skivor. Det vara bara att dra en morakniv och spåra ngn cm i materialet, sen knäcka skivan så fick man en snygg brottyta.

Nackdelen var ju att det blev ett par cm spill på varje skiva, men arbetsinsatsen var som sagt väldigt liten

Sen så blev experiemntet lyckat såtillvida att det funkade som trossbotten till isolerskovirna (glasfiber) men det blev lite meckigt ändå att jobba med för tex rörgenomföring (som fick tätas med skum) och att några skivor knäcktes under arbetet: 50mm är rätt bräckligt om man tex tappar ngt på dom...

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
EPS är inte så svårt att jobba med.

När jag använde det i en utbyggnad (med reglar i cc600), istället för asfaboard under isoleringen, som ett experiment, så använde jag 50mm tjocka skivor. Det vara bara att dra en morakniv och spåra ngn cm i materialet, sen knäcka skivan så fick man en snygg brottyta.

Nackdelen var ju att det blev ett par cm spill på varje skiva, men arbetsinsatsen var som sagt väldigt liten

Sen så blev experiemntet lyckat såtillvida att det funkade som trossbotten till isolerskovirna (glasfiber) men det blev lite meckigt ändå att jobba med för tex rörgenomföring (som fick tätas med skum) och att några skivor knäcktes under arbetet: 50mm är rätt bräckligt om man tex tappar ngt på dom...
Jag får nog ta och testa med eps
Inte fått pris på skum men det verkar bli dyrt
Tack
/M

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.